Шукати в цьому блозі

Загальна кількість переглядів сторінки


Зарубіжна література 11 клас

        
             Дистанційне навчання у 2022 - 2023 н.р.

28.10.2022
Тема. Образ Грегора Замзи та його рідних у творі "Перевтілення"
                                    Матеріал до уроку
                                  Образ Грегора Замзи

Перетворення Ґреґора на комаху — це метафора того, що може зробити з людиною байдуже, безжальне оточення.

А також це перевтілення є алегоричним: стан душі людини створює форму тіла, а форма тіла, відповідно, відображає стан душі.

Після невдалих спроб повернутися до звичного існування Ґреґор усі свої зусилля зосереджує на пристосуванні до нового тіла. Наприклад, він з'ясував, що може лазити по стелі, і навіть полюбив подовгу там висіти.

Головний герой новели «Перевтілення» — «маленька людина», улюблений герой модерністської прози. Він звичайний комівояжер (дрібний торговець у фірмі), дисциплінований і старанний. А ще відданий і люблячий син і брат. Коли сім’я опинилася у скруті, Грегор пішов працювати до одного з кредиторів батька, щоб прогодувати родину й віддати борг, хоч йому й не до душі така робота. Він мріє про те, щоб сестра, яка грає на скрипці, вчилася в консерваторії. Отже, Ґреґор Замза — герой, який усім жертвує заради родини.

Комаха-Ґреґор жахнувся не самого перевтілення, не того, що з ним сталося. Він жахнувся, що запізнився на поїзд і тепер не встигне вчасно на роботу. Що в новому вигляді він не зможе працювати з клієнтами, і сім’я залишиться без засобів до існування. Що він пищить по-комашиному у відповідь на лагідні слова матері. Ґреґору соромно за своє перевтілення перед рідними. Він намагається ігнорувати свій новий вигляд, адже в душі він залишається людиною.

У кожному з розділів новели відображено певний конфлікт нового Ґреґора зі світом. У першій частині комаха-Ґреґор намагається відстоювати власну людську гідність та незмінність свого соціального статусу під час першої зустрічі в новому тілі з батьком і повіреним. У другій — розгортається боротьба комахи-Ґреґора з матір’ю і сестрою навколо портрета жінки, який для героя є символом особистого життя. Так він намагається зберегти свій людський внутрішній світ. У третій комаху-Ґреґора приваблюють звуки скрипки, він не втратив потягу до мистецтва, до духовності. Але за людські права бореться комаха, тому в усіх трьох випадках герой зазнає поразки. Відчуження Замзи від світу людей є неподоланним.

Перевтілення Ґреґора повністю змінило звичне життя родини. Саме тому він викликає у рідних тільки роздратування й відразу. Всі відвернулися від нього, навіть сестра, яка перший час співчувала, годувала брата й прибирала у нього в кімнаті.

Ілюстрація до новели «Перевтілення»

Можливо, він відмовився від боротьби тому, що внутрішньо, ще бувши людиною, почувався комахою, не спроможною нічого змінити. Імовірно, він почувався самотнім у своїй родині й відчував, що потрібен близьким доти, доки приносить користь.

Кафка детально описує внутрішній стан і переживання Ґреґора, який у тілі комахи зберіг людське мислення й почуття. Він безмежно страждає від сорому й безвиході, від бридливого ставлення до нього найдорожчих людей. Але сам зберігає до них любов і ніжність. Добре зрозумів він і натяк батька на те, що найкращим виходом для всіх була б його смерть, і тому відмовився від їжі й помер від виснаження.

Вражає байдужість, з якою родина Ґреґора Замзи сприйняла його смерть. Вони будують плани на майбутнє, обговорюють заміжжя Ґрети, планують переїзд у нове помешкання, наче нічого не сталося.

За новелою Кафки «Перевтілення», «маленька людина» беззахисна перед навколишнім світом. Вона лише безсила, безпомічна істота, приречена на відчуження, на самотність, страждання та постійні поразки, навіть у колі найближчих людей, і врешті-решт — на загибель.

 

                          Образи рідних Грегора

Батько Грегора у минулому був успішним підприємцем, але після банкрутства вся родина була у боргах. Він і сам ще може працювати, щоб сплатити борг, але зобов’язує свого сина на нудну роботу, прирікаючи його на багаторічну одноманітну службу. Батько – авторитарна людина, він не терпить заперечень, не прощає слабкості, любить наказувати і не дуже охайний. Батько першим відрікся від Грегора-комахи. Він роздратований виглядом сина, стає на бік хазяїна фірми; чинить насильство, загрожуючи завдати смертельного удару синові. Він ненавидить та комаху, навіть кидає в нього яблуками.


Його дружина Анна хворіє астмою, тому до перетворення Грегора на комаху постійно сидить вдома. Але жінка навіть не має домашнім клопотів, так як у родині є кухарка і служниця. Після того як Грегор став комахою вона відчуває до сина відразу, розгубленість, байдужість.


Сестра Грета – талановита скрипалька, вона близька Грегорові. Але не цікавиться його життям. Хоча Грегор мріяв відправити її на навчання в консерваторію. Це єдина людина, яка на початку твору відноситься до Грегора-комахи більш-менш поблажливо. Але поступово вона теж відчуває байдужість до такого брата, а згодом жах та огиду.

Отже, робимо висновок: така сім’я заслуговує на осуд. Батько , мати і сестра Грегора думають лише про гроші. Грегор, будучи комахою, зберіг людську гідність і почуття. Рідні ж героя - люди з комашиними душами. 

                              Домашнє завдання

Написати відповідь із поясненням на таке питання: 

Хто винен у смерті Грегора: службовці-колеги, сім’я, він сам?


21.10.2022
Тема. Зображення відчуження особистості в оповіданні
           Ф. Кафки "Перевтілення"

1. Читаємо стислий переказ оповідання, бо в підручнику його нема.

Коли звичайний комівояжер (агент торгової організації, який пропонує зразки товару) Грегор Замза прокинувся вранці, виявилося, що він перетворився на відразливу комаху. Твердий панцир, живіт із сегментів з якимись пузирями, замість рук та ніг — безліч ніжок. Дивно, але Грегор не злякався свого перевтілення. Він більше боявся, що не піднявся вчасно, що запізнився на потяг, що його буде сварити керівник контори.

Треба було вибратися з ліжка. Він розгойдував своє незграбне тіло. А якщо він упаде та вдариться головою? Але на допомогу нікого не кликав. Та ось у двері подзвонили. Це керівник! Він висловлює своє незадоволення тим, що працівник контори не встав вчасно — о п'ятій годині ранку. Він каже, що Замза останнім часом працює незадовільно, майже нічого не продав.

Грегор чує голоси батька та матері. Вони кажуть, що син, певне, захворів, бо взагалі він дуже відповідальний, навіть увечері ніколи не розважається. Керівник та батьки Грегора чують, що за дверима діється щось дивовижне. Вони відправляють сестру Грегора за лікарем. А Грегор старанно намагається відчинити двері ротом, у якому немає зубів. Не про себе він думає, не про те страшне, що з ним сталося, а про те, що він може втратити посаду. А батьки ж на нього так сподівалися!

Ось Грегор відчинив двері. Керівник, побачивши його, скотився зі сходів. Мати знепритомніла. Батько розлютився та дрючком загнав сина-комаху у кімнату. З пораненим боком, заюшений кров'ю, Грегор забився під ліжко. Любляча сестра принесла йому полумисок з молоком та хліб. Грегор полюбляв молоко, але тепер воно викликало в нього відразу.

Грегор забився під ліжко та заснув до сутінок. Коли засутеніло, у кімнату зайшла сестра та побачила, що він нічого не з'їв. Вона здогадалася, що їжа не підходить тій комасі, на яку обернувся її брат. На шматку газети сестра принесла різні наїдки. Більше за все сподобався Грегору шматок старого сиру.

Він був люблячим сином та братом, працював тільки задля родини. Зі своєї кімнати він підслуховує: батько заощадив якісь гроші. Це заспокоює Грегора, бо він один забезпечує усю родину, а батько ще й заборгував. Його юна сестра звикла довго спати та розважатися. Щоправда, вона грає на скрипці. Грегор навіть збирався влаштувати її до консерваторії.

Та ось сталося з ним таке перевтілення — і родина має сама дбати про себе. Заощаджені гроші витратили. Батько влаштувався розсильним, мати шиє на замовлення. Сестра пішла працювати до крамниці. Служниці усі звільнилися, залишилася тільки одна. Деякий час про Грегора піклувалися. Спробували винести з його кімнати меблі, щоб йому було зручніше повзати по стінах та стелі (бо таким він уже став). Але згодом уся родина збайдужіла до того, хто колись був їм сином та братом.

У кімнату Грегора викидають усілякий мотлох. Ніхто там майже не прибирає. Він весь у пилу та смітті. Всім він заважає. Батько б'є його, коли він виходить зі своєї кімнати.

Родина замкнулася у своєму колі, всі відчували себе пригніченими. Коли Грегор почув розмову родичів, що він уже зовсім не той, ким був раніше, що його треба прогнати геть, він захворів та помер. Рідні побачили, що він майже всох, бо нічого не їв останнім часом. Служниця винесла тіло комахи на смітник.

Родина відчула полегшення. Усі поїхали трамваєм за місто, дихали свіжим повітрям, дивилися навкруги. Хоч як важко приходилося, але сестра зробилася справжньою красунею. Час підшукати їй чоловіка, час забути про страшне перевтілення того, кого більше нема.


2. Переглянути короткий відеоролик про твір "Перевтілення" за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=5a7rBcTisnU


                            Домашнє завдання

Записати , які думки у вас викликав цей твір, що для вас залишилось незрозумілим. Обговоримо це на наступному уроці. 



14.10.2022
Тема. Модерністські явища в художній прозі на початку
           ХХ століття . Франц Кафка - один із осново-
           положників модерністської літератури
                                            Хід уроку
1. Записуємо дату й тему уроку.
2. Читаємо інформацію.

Одним з визначальних літературних і мистецьких явищ   є модернізм. Модернізм (від франц. moderne — новітній, сучасний) — це термін, що позначає сукупність літературних напрямів та шкіл кінця XIX - першої половини XX століття, яким притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість. Саме слово «модерн» пов´язане з ідеєю чогось нового та нетрадиційного. І новизна разом з антитрадиціоналізмом (хоча й модерністи ніколи не поривають із літературною традицією цілком) є визначальними рисами модернізму.

У літературі модернізм зароджується спочатку у французькій поезії другої половини XIX ст. (Ш. Бодлер, П. Верлен, А. Рембо), згодом поширюється в інших європейських країнах і переживає розквіт у прозі (Ф. Кафка, Дж. Джойс, М. Пруст) і драматургії (М. Метерлінк, Г. Ібсен, А. Стріндберг).

Засновниками модерністської прози, трьома її «батьками» є француз Марсель Пруст, ірландець Джеймс Джойс і празький єврей Франц Кафка.

3. Записуємо в зошит визначення поняття "модернізм" та причини виникнення модерністської літератури:

Модернізм - загальна назва напрямів та течій нереалістичного спрямування у мистецтві ХІХ - ХХ століть.

Причини виникнення модерністської літератури:

- невпевненість у майбутньому;

- сувора дійсність;

-песимістичні настрої;

- криза духовності.

4. Послухайте  відеорозповідь  по Франца Кавку за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=T1m7esPVDYw

                               Домашнє завдання

1. Для тих, хто не виконав попереднє домашнє завдання: 

Написати розгорнуту відповідь на питання : В чому, на мою думку, сенс людського життя?

2. Прочитати статтю про Франца Кафку (с. 30-32).

3. Виконати письмово завдання "Так або ні" (записуєте номер речення й ставите знак + або -).

1). Ф. Кафка - австрійський письменник кінця 19 - початку 20 століття.

2). Він - німець за національністю.

3). Майже все життя провів у Празі.

4). Його рідною мовою була чеська.

5). На печатках батька Франца, який був комерсантом, був               зображений орел. Так перекладається слово "кафка".

6). За своїм характером Кафка був веселою, дотепною,                      комунікабельною людиною.

7). Майже всі герої Кафка були заражені невиліковною                     страхітливою самотністю.

8). Творчість Кафки небагата: декілька незакінчених романів,            декілька десятків новел, щоденник та листи.

9). Кафка у заповіті просив свого друга спалити після смерті            всі його твори.

10). Він хотів бути цілковитим власником своєї літературної               спадщини, адже писав про себе і для себе.

11). Біля музею Кафки у місті Празі можна побачити                           дивний пам'ятник у вигляді букви Ф.

12). Ф. Кафка прожив досить коротке життя, яке обірвала                   невиліковна хвороба.


  Чекаю на обидві ваші роботи!  

    


 


16.09.2022
Тема. Золоті сторінки далеких епох. 
           Німеччина 18 століття. Й.В. Гете "Фуст"

 1. Записуємо тему уроку та паспорт твору в зошит.

Паспорт твору Й.В. Гете «Фауст»

Назва: "Фауст"

Автор: Йоганн Гете

Жанр: трагедія

Тема: пошуки сенсу буття і свого призначення на Землі головним героєм - доктором, вільнодумцем та чорнокнижником Фаустом.

Ідея: без зла, пустоти та сумнівів поруч із добром,творчістю та вірою не було б руху вперед, зникла б цінність пізнання; утвердження величності людини.

Композиція: "Присвята", "Театральний вступ", "Пролог на небі", 1 частина, 2 частина, епілог.

Основа сюжету: легенда про Іоана Фауста - середньовічного мага та чорнокнижника.


Проблематика:

·         добро і зло;

·         життя та смерть;

·         призначення людини у світі;

·         сутність буття;

·         людина та Всесвіт:

·         людина і природа;

·         пізнання світу;

·         мистецтво , його роль у суспільстві;

·         кохання.

Образи в трагедії "Фауст":

·         образ Бога;

·         образ Мефістофеля;

·         образ Фауста;

·         образ Маргарити.

                                            Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника (с. 16-19).



07.09.2022
Тема. Поняття про діалог культур

                                       Хід уроку 
1. Підпишемо робочий зошит із зарубіжної літератури:
                                                      Зошит
                              для робіт із зарубіжної літератури     
                              здобувача освіти 11 класу КЗ "Могильненський ліцей"
                              Заваллівської селищної ради
                              Прізвище та ім'я
Контрольні зошити підпишемо пізніше.

2. Прочитайте статтю підручника (с. 7-9) про діалог культур.

3. Запишіть в робочому зошиті дату, Класна робота, тему.
    Потім перепишіть визначення "Діалог культур" (с. 7).
    А також зі с. 9 перепишіть імена і прізвища відомих                          перекладачів, справжніх майстрів слова, яким ми завдячуємо          за  діалог культур.

                               Домашнє завдання
   1. Засвоїти опрацьований на уроці матеріал.
   2. Дати письмово розгорнуту відповідь ( 3-5 речень) на питання:
 "Навіщо  потрібно знати про культуру інших народів? Адже у          нас є своя національна культура."
Примітка: література є складовою частиною культури.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.