Шукати в цьому блозі

Загальна кількість переглядів сторінки


Українська література 9клас

                    Дистанційне навчання 2022-2023 н.р.
28.10.2022
Тема. Образи руських князів та Ярославни у поемі

                                  Домашнє завдання
1. Ще раз прочитати статтю про твір (с. 48-52).
2. Послухати переказ поеми за посиланням попереднього уроку.
3. Виконати всі письмові домашні в зошиті ( їх має бути 4 : за 12,19,21 жовтня).
У середу буде письмова робота не 10-15 хвилин по "Слову про похід Ігоря".

26.102022
Тема. Робота над змістом героїчної поеми "Слово о полку 
           Ігоревім"
 У підручнику немає цієї поеми. А нам треба обов'язково її прочитати.
Пропоную два виходи із ситуації:
1) послухайте переказ твору за посиланням:

2) прочитайте декілька ключових епізодів:
                            *
Почнемо, браття, пісню невеселу
Словами призабутими старими
Про Ігорів згорьований похід.
Почнемо не за вимислом Бояна,
А просто, як насправді все було.

                             *
На сонце Ігор глянув і жахнувся —
Все військо враз покрилося пітьмою!
І мовив Ігор: "Браття і дружино!
Забитим краще буть, ніж полоненим.
Тож сядьмо, браття русичі, на коней,
Щоб глянуть на великий синій Дон!.."
Й таку незборну Ігор мав жадобу
Дістатись Дону, спробувати Дону,
Що геть йому знамення заступила.
"Бажаю, — мовив, — списа поламати
Край поля Половецького із вами,
Хоробрі, мужні русичі! Загину
Або шоломом Дону зачерпну!"

                              *
О Руська земле, ти вже за горою!
Пітьма світліє. Вранішня зоря
Встає над полем, маревом повитим.
Стих соловей. Вороння крик зняло...
Тут русичі червоними щитами
Степ перекрили, прагнучи собі
Звитяг і честі, Ігореві — слави.

                             *
Страшні були ті битви. Ця ж така,
Якої ще ніколи не бувало!

Від рання аж до вечора і знов
Од вечора до рання — свищуть стріли,
Гримлять мечі об крицеві шоломи
Й ламаються скривавлені списи
У полі незнайомім Половецькім...
Копитами поорана земля
Кістьми була засіяна і щедро
Полита кров'ю: тугою зійшли
Вони в тобі, о страдна Руська земле!
   
                                *
Голосить Ярославна на зорі,
Кигичучи, мов чайка, примовляє:
"Зигзицею до Дону полечу,
Вмочу рукав шовковий у Каялу
І рани князю витру на його
Могутньому порубаному тілі".

                              *
Всміхнулась Русь крізь сльози та печаль!

Старим князям осанну проспівавши,
Хвалу співати можна й молодим:
Хай славні будуть Ігор Святославич,
Буй-тур відважний Всеволод і юний
Князь Володимир Ігорович!

Слава
Усім князям хоробрим і дружині,
Що землю рідну пильно бережуть!

                             Домашнє завдання
Прочитати про образи поеми (с. 51-52)


21.10.2022
Тема. "Слово о полку Ігоревім" - давньоруська пам'ятка
             і перлина українського ліро-епосу
1. Подивіться відеоролик про твір за посиланням:

2. Самостійно опрацьовуємо статтю підручника  на с.48-52.

3. Записуємо в зошит, що таке ліро-епос (с. 50 - вгорі).

                                     Домашнє завдання
Виконати завдання 4 на с. 52



19.10.2022
Тема. Найдавніші жанри української літератури
                                       Хід уроку
1. Записуємо дату та тему.

2. Записуємо в зошит наступне:
Найдавнішими жанрами української літератури є літопис, повчання, патерик (житія святих).
Наприклад: "Повість минулих літ" (літопис),
                       "Повчання Володимира Мономаха"
                        "Києво-Печерський патерик"
3. Читаємо інформацію. На сьогодні ви готували матеріал, який стосується "Повісті минулих літ" (кінець ХІ - поч. ХІІ ст.) упорядника Нестора Літописця. 

  Перевірте себе, давши письмово відповіді на такі питання:

1).Який літературний твір називається літописом?
2).  Що ви дізналися про Нестора?
3). Які найвідоміші сюжети книги ви можете назвати?
4). Про кого йдеться в уривку, який ви прочитали вдома?

4. Сьогодні на уроці ми ознайомлюємося із книгою "Повчання Володимира Мономаха" (1125 рік).
Володимир Мономах - онук Ярослава Мудрого. Наприкінці свого життя він дає настанови своїм синам. Ці поради дітям є першою частиною книги, у другій князь розповідає про своє життя, яке повинно бути прикладом для них.

5. Читаємо фрагмент із книги  (с. 41-43).

6. Дайте письмово відповідь на питання.
5). Які з повчань князя ви вважаєте нині найважливішими?

7. Ще однією визначною пам’яткою української писемності є 
"Києво-Печерський патерик" (ХІ-ХІІ ст.)
Києво-Печерська лавра - православний чоловічий монастир, заснований у 1051 році видатним церковним діячем Київської Русі Антонієм Печерським у давніх та нововиритих печерах поблизу Києва.

Патерик (від грецького ПАТЕР - батько, отець) - назва збірки життєписів ченців одного якогось монастиря.
Одне з найцікавіших - оповідання про Прохора, котрий молитвою з лободи робив хліб, а з попелу - сіль.

8. Послухайте історію про Прохора.

                                Домашнє завдання
1. Дати відповіді на всі 5 питань в матеріалі до уроку.
2. Складіть план ( не менше 5 пунктів) до оповідання про Прохора. 






14.10.2022
Тема. Літописи як історико-художні твори. "Повість 
           минулих літ"
                                          Хід уроку
1. Записуємо дату, тему уроку.
2. Читаємо інформацію.
 Літописи - це історичні твори, у яких розповідь велась за роками ("літами"). Поштовхом до початку літописання стали бурхливі події патріотичного характеру в Київській Русі, а також бажання знати минуле своєї вітчизни, щоб повніше осмислити й зрозуміти її теперішнє. 
 Літопис як літературний жанр виник , очевидно, в середині ХІ століття. У ньому є відомості про діяльність князів, про боротьбу східних слов'ян із зовнішніми ворогами, про народні повстання в Київській Русі. 
 Літописи містять не тільки короткі записи, але й цілі новели, народні перекази, детальні описи історичних подій. 

3. Запишіть у зошит, що таке літопис ( с. 39 - вгорі).

4. Читаємо статтю про "Повість минулих літ" (с. 39-41).

                                    Домашнє завдання
Прочитати фрагмент із літопису (с. 37-38).


12.10.2022
Тема. Притча про блудного сина
                                        Хід уроку
1. Запишіть на листочку (зошити ваші в школі, листочок тоді вставите в зошит) дату, Класна робота, тему.
2. Запишіть у зошит визначення поняття "притча".
Притча - це повчальне алегоричне оповідання. 
3. Читаємо інформацію.
Алегорія (приховування) - це такий літературний прийом, за допомогою якого намагаються пояснити читачеві своє ставлення до життя, приховуючи за вигаданим дійсне.
Притча про блудного сина має простий, написаний дохідливо, сюжет про батька та двох синів. Її розповідає Ісус Христос людям. Не всі слухачі її зрозуміли зразу, тому що це притча.
Справжній зміст її (мораль) полягає ось в чому: під батьком слід розуміти Бога, а під блудним сином - грішника, який покаявся. На блудного сина схожа кожна людина, яка душею своєю відходить від Бога і веде розбещений спосіб життя, своїми гріхами губить свою душу і всі дари (життя, здоров’я , силу, здібності), які отримала від Бога. Коли ж грішник, опам'ятавшись, приносить Богу щире покаяння зі смиренням і надією на Його милосердя, то Господь , як Отець милосердний, радіє з ангелами своїми наверненню грішника, прощає йому всі його гріхи, якими б вони не були, і повертає йому свої милості. 
Розповіддю про старшого сина Ісус навчає, що кожен віруючий християнин повинен від усієї душі бажати усім спасіння, радіти наверненню грішників, не заздрити Божій любові до них і не вважати себе гідним Божих милостей більше, ніж ті, хто навертається до Бога від свого попереднього гріховного способу життя.

Сьогодні завершуємо розмову про Біблію, тому домашнє завдання буде наступне.
                                Домашнє завдання
На с. 35 (внизу) є рубрика "Зауважте!" Тут записані деякі вислови із Біблії, які стали крилатими. Виберіть собі 7, запишіть їх в зошит та розтлумачте їхнє значення.
Наприклад: Блудний син - той, хто повертається з каяттям після довгих років відсутності. За потреби звертайтеся до інтернету.




23.09.2022
Тема. Письмова робота з розділу "Усна народна творчість"
                                           (тести)
1. Слово "фольклор" в перекладі з англійської мови означає...
1) народна мудрість;
2) вид мистецтва;
3) музичний твір.
2. Виберіть ознаки народної творчості:
1) варіантність;
2) анонімність;
3) писемна форма.
3. До родинно-побутових пісень належать...
1) козацькі та чумацькі пісні;
2) купальські пісні, пісні про кохання;
3) пісні про кохання, сімейне життя
4. З-поміж наведених творів піснею про кохання є..
1) "Ой летіла стріла";
2) "Ой на горі вогонь горить";
3) "Місяць на небі, зіроньки сяють".
5. Куди поїхав милий дівчини з пісні "Цвіте терен"?
1) іншої шукати;
2) у місто торгувати;
3) до своїх батьків.
6. Чого зазнала героїня пісні "Цвіте терен"?
1) радості й щастя;
2) горя і зради;
3) гноблення й приниження.
7. З якої пісні рядки: 
"Ой вийди, вийди, не бійсь морозу -
Я твої ніженьки в шапочку вложу "?
1) Цвіте терен";
2) "Сонце низенько";
3) "Місяць на небі, зіроньки сяють".
8. Який художній засіб вжито в рядках :
"Ой очі, очі, очі дівочі, темні, як нічка, світлі, як день"?
1) гіпербола;
2) порівняння;
3) метафора.
9. Балада - це...
1) епічний твір;
2) драматичний твір;
3) ліро-епічний твір.
10. "Ой на горі вогонь горить" - це...
1) родинно-побутова пісня;
2) балада;
3) дума.
11. Темою балади "Ой летіла стріла" є...
1) розповідь про козака, який шукає свою долю;
2) оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином;
3) засудження братовбивства.
12. Жінки, які любили вдовиного сина із балади "Ой летіла стріла", асоціюються з ...
1) лебідками;
Б) зозулями;
3) голубками.



21.09.2022
Тема. Художній аналіз балад "Ой летіла стріла" та
           "Ой на горі вогонь горить"
                                         Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.

2. Згадаймо особливості балади як жанру фольклору:
- пісенний твір;
- невеликий обсяг;
- віршована форма;
- незначна кількість героїв;
- у центрі - одна незвичайна подія;
- напруженість сюжету;
- елементи фантастики;
- трагічний фінал;
- використання діалогів, повторів, пестливих слів, вигуків тощо.

3. Читаємо ще раз виразно балади.

4. Аналізуємо баладу "Ой летіла стріла".
1). Тема - оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином.
2). Ідея (мета написання) - висловлення співчуття до загиблого.
3). Головна думка (що хоче донести до читача автор ) - сестра і мила скоро забудуть про втрату, а мати страждатиме довіку.      4). На відміну від пісні, яка передає лише емоційний стан героїв, балади мають більш-менш виражений сюжет. 
Елементи сюжету: 
експозиція: розповідь про причину смерті сина;
зав'язка: прилетіли три рябенькі зозулі;
кульмінація: оплакування матері, сестри, милої;
розв'язка: у кожного героя своя пам'ять про загиблого.
4). Художні засоби: епітети, метафори, гіперболи, повтори, використання діалогів, пестливих слів тощо (називаємо приклади з балади).
5). Елементи фантастики ( називаємо) .
6). Образи-символи в баладі : зозулі - символ журби, Дунай - символ великої кількості пролитих сліз.     
     
                                   Домашнє завдання                                 
 Письмово проаналізувати баладу "Ой на горі вогонь" (дивитись на зразок аналізу попередньої балади).

16.09.2022
Тема. Українські народні балади
                                        Хід уроку
1. Записати в зошиті тему, визначення поняття "балада",   групи балад та основні мотиви (тематика) ( с. 15 підручника).
2. Виразно читати балади "Ой летіла стріла" та "Ой на горі вогонь горить". (с. 15 - 17)
                                    Домашнє завдання 
Скласти 6 тестових запитань з варіантами відповідей до прочитаних балад, записати у зошит.



14.09.2022
Тема. Пісні про кохання як різновид родинно-побутових 
           пісень
                                       Хід уроку
1. Виразне читання напам’ять пісень про кохання.
2. Записуємо в зошит , що таке поетика.
Поетика -  (з грецької - майстерність творення) - це особливості художньої форми народної пісні. 
3. Читаємо ще раз з підручника про поетику ліричних пісень (с. 7-8).
                                Домашнє завдання 
Дати письмово відповіді на питання 1-10 (с. 12-13).




08.09.2022
Тема. Родинно-побутові пісні
                                            Хід уроку
1. Запишіть в робочому зошиті дату, Класна робота, тему.

2. Читаємо інформацію від учителя.
У 7 та 8 класах ми з вами ознайомлювались з календарно-обрядовими (колядки, щедрівки, купальські тощо) та суспільно-побутовими (козацькі, чумацькі тощо) піснями. Є ще один вид народних ліричних пісень - родинно-побутові. Це пісні про кохання та сімейне життя. Це пісні, які знають члени вашої родини, можливо, їх і співають. Їм уже багато років, але ці народні пісні, зберігаючись у пам'яті, будуть жити ще довго, тому що вони є частиною нашої національної культури.
Які особливості родинно-побутових пісень?
* стислість викладу;
* просте римування;
* проста й задушевна мелодія;
* повтори слів;
* традиційні художні засоби( епітети, метафори, порівняння,         вигуки). 

3. Прочитаємо родинно-побутові пісні та коментар до кожної з них із підручника ( с. 8 - 11).

                                  Домашнє завдання
1. Вивчити напам’ять одну з трьох пісень.
    (Оцінка за пісню буде стояти в кожного).
2. За бажанням, можете знайти в інтернеті виконання цих 
    пісень і послухати.






06.09.2022
Тема. Усна народна творчість

Діти, підписуємо два зошити (в лінійку або в лінію) з української літератури:
                                               Зошит
                           для робіт з української літератури
                           здобувача освіти 9 класу
                           КЗ "Могильненський ліцей"
                           Заваллівської  селищної ради
                           Прізвище та ім’я

                                               Зошит
                           для контрольних робіт з української літератури
                           здобувача освіти 9 класу
                           КЗ "Могильненський ліцей"
                           Заваллівської  селищної ради
                           Прізвище та ім’я

Запишіть у робочому зошиті дату, Класна робота, тему
  
                                   Матеріал до уроку 
 На початку кожного навчального року ми починаємо вивчення української літератури з усної народної творчості. Й це закономірно, тому що фольклор (усна народна творчість ) є колискою літератури. З багатьма жанрами (видами) усної народної творчості ви вже знайомі (розгляньте таблицю в підручнику на с.6)
                               Ознаки народних творів
1. Усна форма творення 
2. Традиційність
3. Колективність
4. Варіативність
5. Анонімність (авторів творів здебільшого ніхто не знав).

Для нас дуже важливо вивчати й берегти народну творчість, тому що в ній відображено національний характер, світогляд, працю, побут, історію і мрії українців.

                                     Домашнє завдання 
1. Опрацювати матеріал до уроку
2. Згадайте й запишіть в зошити (бажано своїми словами) , що таке казка, прислів’я, байка, колядка.
Кожне визначення починайте словами " ... - це один із жанрів фольклору, в якому ..."
                      

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.