Шукати в цьому блозі

Загальна кількість переглядів сторінки


Зарубіжна література 6 клас

                  Дистанційне навчання 2022 - 2023 н.р.
31.10.2022 
Тема. Жан де Лафонтен - французький байкар 17 століття.
           Байка "Зачумлені звірі"
1. 


Жан де Лафонтен розробив жанр віршованої байки. Він не тільки перекладав віршованою мовою байки Езопа, але й складав власні байки. Ось одна із них - "Звірі під час чуми".

 2. Читаємо виразно байку.

Жан де Лафонтен

ЗАЧУМЛЕНІ ЗВІРІ

(переклад Івана Світличного)

Небесна кара, що її за гріх
Великий наслано на всіх,
Чума — нещадна, люта сила,
Спроможна все живе за день
До решти винищити, впень,
Нещадно звірину косила.
Не кожен хворий помирав,
Та кожен дні лихої скрути
Хотів як-небудь перебути.
Було звіроті не до справ:
Уже не йшли на полювання
Ні хитрі лиси, ні вовки,
І велелюбні голубки
Забули вже за любування.
Лев скликав раду і сказав:
"Напевно, кару Бог послав
Нам за чиюсь тяжку провину.
У кого з нас найбільший гріх,
Хай жертвує собою й від загину
Рятує всіх.
Історія нас вчить: зі скрути
Не вийти без належної покути.
Покаймося ж, мов на духу, при всіх
У всіх своїх тяжких провинах.
Я маю на душі великий гріх:
Я стільки з'їв овець невинних!
Куди подітись від гріха?
Того ще мало:
Я, бувало,
З'їдав і пастуха.
Я жертвую собою, як немає
У вас гріхів. Та закликаю вас
Покаятись, як я, бо вмерти має
Найбільший грішник серед нас".
"О царю! — каже Лис. — 
Сумлінність ваша може
Всім бути за взірець.
Але хіба то гріх? Та, може,
Ви, ївши тих дурних овець,
Їм честь велику виявляли.
А щодо пастухів — який то гріх?
Вони нам стільки дозволяли,
Що краще б їх поїсти всіх".
Підлесники аплодували,
А потім тигри та вовки
Себе картали залюбки.
Та всіх їх так атестували,
Що хижаки, розбійники — і ті,
Здавалося, були святі,
Та встав Осел: "Пригадую, давненько
Ішов я лугом, травка зелененька,
А я голодний — біс і спокусив:
Я, грішний, жмутик і вкусив,
А, щиро кажучи, не мав же права".
"Ганьба! Ганьба!" — зарикала орава.
А Вовк довів — учений писарчук! —
Що цей Осел — падлюка із падлюк,
Паршивий і коростявий — причина
Всіх напастей і лих.
Та мало вішати таких!
Він їв чужу траву! 
Проклята твар злочинна!
Від них завжди чекай біди.
І заревла громада: "Браво!"
Отак і в нас: є гроші — маєш право,
Немає — то під суд іди.


3. Слухаємо аудіокнигу, як правильно читати.

https://www.youtube.com/watch?v=ja4Zp3OYOjg


                            Домашнє завдання

Навчитися виразно читати байку Лафонтена. Її у підручнику нема.



25.10.2022
Тема. Байки Езопа (додаткове читання байок)

1. Слухання вивченої напам'ять байки "Мурашки і Цикада" (усі повинні здати байку).

2. Додаткове читання байок Езопа.
                             Двоє приятелів і ведмідь

Двом приятелям випало одного разу йти вкупі з села до міста. Дорога пролягала через густий ліс.

— А чи не спіткає нас яке лихо в путі? — питає один.— Ану ж нападе дикий звір?

— Нема чого боятися. Коли що й трапиться — нас двоє, будь-кому дамо відсіч.

Невдовзі дісталися приятелі лісу й пішли попід високими деревами. Аж раптом звідки не візьметься ведмідь. Один з приятелів, ледве його забачивши, кинувся до високого дерева і вмить видерся під самісінький вершечок. Він знав — ведмідь високо не вилізе.

Другий ішов трохи позаду й розглядався по боках. А коли помітив звіра, було вже пізно. Видиратися на дерево — марна справа, ведмідь наздожене. Треба придумати щось інше. І чоловік упав додолу та прикинувся неживим, бо знав — ведмідь ніколи не чіпає мертвого.

Ведмідь підійшов і вгледів його. Тихенько нахилився над головою. Чоловік затамував подих. Обнюхав його ведмідь, бачить — не дихає, то й подумав, що мертвий. Ведмідь і подався своєю дорогою.

Підвівся чоловік, нажаханий, блідий, не вірячи самому собі, що врятувався від ведмежих обіймів.

А приятель усе те бачив з дерева і коли оговтався, зліз із дерева, підійшов та й каже:

— Коли б ти знав, як злякався я за тебе! Дуже радий, що ти врятувався, братику мій! Ну, а тепер розкажи, що тобі шептав на вухо бурмило, коли нахилився до тебе? Цікаво послухати!

— Сказав, щоб я ніколи не ходив нікуди з приятелями, які в скруті кидають мене самого і чимдуж тікають, рятуючи власну шкуру.

— Отак і сказав? — засміявшися, здивувався приятель.— Ти ба, який розумний!

— Отак. І він має слушність, бо друзі пізнаються в біді.


Можна послухати аудіокнигу

https://www.youtube.com/watch?v=CyjEdbZDFK4


                                  

                                            Лисиця і Ворона

Якось ворона, пролітаючи над господою, побачила на гаку під дахом шматок м'яса. «О, сьогодні добре пообідаю!» — зраділа вона. Вхопила м'ясо та й злетіла на високе дерево. А внизу саме пробігала лисиця й побачила ворону. «Еге, тут можна поживитися».

Підбігла лисиця до дерева, задерла голову й мовила улесливо:

— Добридень, орле! Як ся маєш?

Ворона не відповіла, бо тримала в дзьобі м'ясо. Лисиця нітрохи не образилася, а співала далі:

— Вибачай, що назвала тебе орлом, — ти ж ворона. Але ти куди гарніша за орла! Яке пір'я — чорне, блискуче, розкішне! Жоден птах не має таких чорних крил і таких прегарних очей!

Лисиця підступилася ближче до дерева, заклала за спину лапи, покрутила пухнастим хвостом, глянула на м'ясо й облизалася.

— Як могла назвати тебе орлом? Ніколи собі цього не подарую! Їй-право, не збагну, чому над птахами повинен царювати орел, а не ти? Хіба зрівнятися йому з тобою красою та розумом? Тільки й того, що орлом величають; скарай мене сила божа — далеко йому до тебе!

Ворона запишалася, аж пір'я розпустила від такої мови.

«Красно говорить лисиця, недарма кажуть, що вона велика розумниця. Треба з нею потоваришувати, вкупі веселіше буде...»

А лисиця тим часом задерла голову ще вище й заспівала вже іншої:

— Нехай того грім поб'є, хто скаже, що ворона вміє говорити. Вона й дзьоба не розтулить, бо не має голосу. Он чому тебе не обрали царем — ти, либонь, німа! Навіщо птахам німий цар?

Цього вже ворона не могла стерпіти.

— Кар-р-р! — каркнула вона. — То це я німа? Зараз же проси пробачення! Кар-р-р!!! Та хіба є де птахи з голосом, гучнішим за мій?

Лисиці тільки того й треба було. Схопила вона м'ясо, що випало з воронячого дзьоба, та й засміялася глузливо:

— Вороно, вороно, ти й справді дуже гарна! І станом, і барвою, й голосом; одного лиш тобі бракує — розуму. Коли б мала розум, не слухала б моїх теревенів і не впустила б м'яса з дзьоба.

І лисиця зникла поміж деревами.

Можна послухати аудіокнигу

https://www.youtube.com/watch?v=S05MwXOSGyQ


                                       Собака зі шматком м'яса

Собака зі шматком м’яса в зубах перепливав річку. Побачивши у воді свою тінь, він вирішив, що там — інший собака, з більшим шматком м’яса. Тому-то він кинув своє м’ясо і метнувся, щоб відібрати м’ясо в іншого собаки. Та сталося так, що він позбувся свого і другого не відібрав. Одне було недосяжне, бо його й не існувало, а друге попливло за водою.

  Ця байка стосується зажерливої людини.

               

                          Домашнє завдання

Намалювати в зошиті ілюстрацію невеличкого розміру до будь-якої байки Езопа, яку ви знаєте.


24.10.2022

Тема. Байки Езопа.

 Сьогодні на уроці ми мали читати виразно байки Езопа. Треба звернути увагу на те, що байки Езопа написані прозовою, а не віршованою мовою. Мораль завжди розташована в кінці байки, вона пишеться з абзацу. Назви героїв байок пишуться з великої літери.

                                  Домашнє завдання

Вивчити напам’ять байку "Мурашки і Цикада".

Збіжжя - зерно.

Цикада - комаха.



18.10.2022
Тема. Байка як літературний жанр. Езоп
                                      Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему нового розділу "Мудрість байки" й тему сьогоднішнього уроку.

2. Читаємо інформацію.
  Коли давні люди почали замислюватись про світ і про себе, перед ними постало 2 питання: як побудований світ і як у ньому жити?
На перше запитання наші предки відповіли міфами, а на друге - байками. 
Головна мета байки - виховна. На доступних прикладах вона пояснює важливі закони людського співіснування, навчає відрізняти добро від зла, допомагає переосмислити складні життєві ситуації. Що ж таке байка? Як вона побудована?

3. Записуємо в зошит.
Байка - це невеликий , переважно віршований, твір повчального змісту, в якому під образами тварин, птахів, рослин, предметів приховуються люди з їхніми характерами, звичками, поведінкою.

Алегорія - це приховування. 
Наприклад: лисиця є алегорією хитрої людини, осел - впертої, вовк - жорстокої тощо.

Будова байки:
І частина - розповідна;
ІІ частина - повчальна (мораль).
Мораль може бути розташована перед розповідною частиною або  може її й не бути.

4. Читаємо інформацію.
Як жанр, байка з’явилась ще у 6 столітті до нашої ери в Греції.
Першим байкарем у світі є давньогрецький байкар Езоп. 
За легендами, він мав потворну зовнішність, але був надзвичайно мудрим та красномовним.



  
                                    Домашнє завдання
1. Прочитати статтю про Езопа в підручнику (с. 46 - 47).
2. Подивитись цікаве відео, щоб дізнатись більше про Езопа:


3. Написати в зошиті, які факти про Езопа вам найбільше запам'ятались.


17.10.2022
Тема. Контрольна робота за розділом "Міфи народів світу"

І. Закінчити речення, записуючи їх у зошит.
1). Міф - це ...
2). Олімп - це ...
3). Прометей приніс людям з Олімпу ...
4). Геракл за наказом царя Еврисфея повинен був убити лернейську ...
5). Самозакоханий юнак Нарцис у міфі перетворився на ...
6). Ікар у міфі "Дедал та Ікар" загинув через те, що ...
7). Афродіта подарувала щастя Пігмаліону : ...
8). Перун, Сварог, Дажбог, Лада, Купайло - це ...
9). Русалки, домовики, лісовики, вовкулаки, упирі, чорти - це ...
(Найвищий бал за завдання - 5 балів)

ІІ. Знайти четверте "зайве" слово в кожному рядочку:

        (кожен рядок переписати, зайве слово підкреслити)

1) Зевс, Перун, Гефест, Посейдон.
2). Вогонь, скеля, струмок, ланцюги.
3). Брахма, Тефнут, Ра, Шу.
(Найвищий бал за завдання - 3 бали)

ІІІ. Написати твір-мініатюру  (5-7 речень) "Міфічний герой, який мені найбільше запам'ятався"
                                          План
1. Який міфічний герой вам запам'ятався?
2. Чим він вам сподобався, чи вразив, чи здивував, чи викликав відразу? (Розкажіть трохи про нього).
(Найвищий бал за завдання - 4 бали)

Бажаю успіхів! Чекаю на ваші роботи!


11.10.2022
Тема. Міфи давніх слов'ян
                                          Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.

2. Читаємо інформацію.
Діти, сподіваюсь, що ви всі прочитали давньоєгипетський міф про Тефнут. Сьогодні ми ознайомимось зі слов'янською міфологією. Цієї теми нема в підручнику. Але наші предки з вами, діти, - слов'яни, тому ми обов'язково маємо знати свою міфологію .
Почнемо з пантеону (сукупність богів на чолі з верховним богом). Слов'янський пантеон складає велику кількість богів, але ми запишемо в зошит імена лише декількох:
Перун - верховний бог, бог неба і землі, володар грому та блискавки;


Дажбог - бог сонця;


Сварог - бог вогню і ковальства;


Лада - богиня кохання;


Стрибог - бог вітрів;


Купало - бог земних плодів, покровитель шлюбу, продовження роду; 

Чорнобог - бог темряви, уособлення зла;

                                            
Білобог - бог світла, уособлення добра та інші.



У слов'янській міфології є чимало духів добрих і злих. Запишемо в зошит Духи слов'янської міфології:
русалки, мавки, домовики, упирі (п'ють людську кров), вовкулаки, водяники, лісовики, відьми, чорти, блуд тощо.

3. Прочитайте міф про домовика.



Домовик — дух, що поселяється в новозбудованому домі разом з людьми. Господар дому. Коли в домі негаразд, може спересердя спалити хату. Не дозволяє вночі працювати, часом, коли в домі немає ладу, іде з хати геть.

Ще діди—прадіди розповідали, що Домовики, як і інші духи довкілля походять від ангелів. За немилість до Бога ангели були колись давним—давно покарані та скинуті з небес на людське житло, бо хотіли поставити себе в рівень із Всебогом. Відтоді вони так і залишаються хатніми дідками, а ті ангели, які впали у воду, стали називатися водяниками, в ліс — лісовиками.

Інші люди кажуть, що то величезний чорт, замочивши палець у воду, стріпонув ним позад себе та й наплодив усяких духів. Тож є багато легенд та всяких небилиць, але за віруваннями наших прародителів усі ці та інші надприродні істоти є ті ж таки душі померлих родичів, які вболівають не лише за господарство, а й за весь рід, а тому орій—хлібороб їх ушановував.

Домовик, або, як його ще називають, Домовий, ще з тієї сивої давнини став для людей богом хатнього вогню й печі, і зовсім він не дідько, про якого трапляється тільки й чути, що робить лише капость у хаті: одчиняє двері, вікна, грюкає на горищі, душить та б’є сонних людей ломакою, лякає дітей, шпурляє посудом, а коли хто подасть йому солону страву, перекидає її, а то і забирається геть, беручи з собою щастя господаря.

Частіше чути про нього, що він годованець та щасливець, помічник у господарстві, впливає на добробут сім’ї, охоронець не тільки хати, але, власне, і всіх, хто живе в ній. Допомагає жінкам прясти, мити посуд, заколихує малу дитину, рубає дрова... Зло домовик робить лише тоді, коли хтось робить йому зло, або ж коли в хаті робиться що-небудь не так, як би йому хотілось. То в стайні шкодить часом, заплітає чудернацьким способом гриви, що звуться чортовим вузлом, та любить їздити на конях. Улюбленому коневі підкладає свіжого сіна. Щоб не ганяв Домовий інших коней, господар тримає у стайнях цапа, підвішує ворон і сорок, бо він їх дуже не любить. Часом Домовик буває примхливим, бо любить, щоб скотина була тільки любої йому масті, скотину іншого кольору мордує. Хатнього дідька можна бачити при запаленій страсній свічці. Домовик невидимий, але іноді він показується маленьким дітям. Якої він масті — такої масті повинна бути і худобина.

Кажуть що у багатія Домовик ніби волохатий, а у бідака — голий, бо там одні злидні та нещастя. Домовик любить багатим допомагати, стереже їхнє добро від злодіїв, будить їх, як трапиться у дворі пожежа, бо хто став господарем знає ой як не просто здобути його прихильність. То не проста річ, щоб появився в домі Домовик. Для того треба взяти зносок, малесеньке яєчко, яке знесе курка, коли її вихор підвіє, прив’язати під ліву пахву і носити дев’ять діб. Весь цей час не можна ні митися, ні молитися. По дев’яти днях вилупиться із яйця малий чорток—домовичок.

Домовик, на відміну від Лісовика, любить самотність та спокій. Живе в печі, під піччю чи в запічку, а то і на горищі або під порогом хати. Іноді має свою господиню, яку ласкаво називає Доманею, Домасею, Домахою або Домцею.


                               Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал до уроку.

2. Повторити розділ "Міфи народів світу" перед контрольною роботою ( с. 14-37)








20.09.2022
Тема. Міф про Геракла
                                      Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему. 
2. Читаємо інформацію про Геракла на с. 27 підручника. 



3. Записуємо в зошит.
Ім’я Геракл означає - уславлений Герою (богинею шлюбу, дружиною Зевса).
Геракл - син Зевса та земної жінки Алкмени, наділений неймовірною силою.
Геракл здійснив 12  подвигів. 
                        Домашнє завдання 
Прочитати міф "Лернейська гідра" (другий подвиг Геракла)
(с. 33-34).



19.09.2022
Тема. Образ Прометея у міфі
                                          
                                             Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.
2. Читаємо міф до кінця ( с. 30-32).
3. Розгортаємо букви імені героя в його характеристику
(записуємо в зошит)
П - провидець; прагнув допомогти людям; приніс вогонь на землю; прикутий;
р - розум пробудив у людини, ремеслам навчив, рішуче виступив на захист людей;
о - олімпійський бог;
м - мужній;
е - енергійний;
т - титан, тираноборець, творець людей;
е - ерудований (все знає);
й - йшов дорогою добра, правди; йому вдячне людство.

                                 Домашнє завдання
Намалювати свою ілюстрацію до міфу про Прометея.





13.092022
Тема. Міф про Прометея
                                         Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.
2. Читаємо інформацію.
 Численні давньогрецькі міфи розповідають про подвиги знаменитих героїв, найпопулярнішими з яких є Прометей і Геракл. 
Прометей - титан (титани- боги першого коління). 
Греки шанували Прометея як заступника й вчителя смертних.
3. Записуємо в зошит.
Прометей - титан, ім'я якого означає - провидець.



                                 Домашнє завдання
Прочитати частину міфу про Прометея (с. 28-29)


12.09.2022
Тема. Давньогрецька міфологія
                                         Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.

2. Повторіть, будь ласка, що таке міфи  та які є групи міфів. 

2. Читаємо інформацію. 
  Багато народів світу мають свою міфологію. Міфологія - це сукупність міфів певного народу. Однією з найдавніших та найбагатших є міфологія грецька. Саме з неї ми почнемо вивчення матеріалу розділу "Міфи".
Ви вже чули, що є така країна - Греція. Стародавні греки називали її Елладою, а самі себе еллінами. Пояснюючи явища навколишнього світу, греки в давнину вірили в те, що існують безсмертні  боги, найголовніші з них  живуть на священній горі Олімп ( в Греції), і саме вони керують людьми і світом. З усіх грецьких богів лише 12 жило на Олімпі, тому їх називали олімпійцями.



До речі, цікаво буде для вас, діти, дізнатися, як виникли олімпійські ігри. У сиву давнину греки влаштовували спортивні змагання біля підніжжя гори Олімп, щоб розважити богів і показати їм свою силу і спритність.

3. Читаємо статтю підручника на с. 23- 26 (до "Український мотив"). 
                                    Домашнє завдання  
1. Записати в зошит визначення  невідомого для вас слова "пантеон".
Пантеон - це сукупність богів певної міфології на чолі з верховним богом.
2. Скласти у зошиті словничок давньогрецького пантеону, керуючись прочитаною статтею. Запам’ятати імена богів.
Зевс - верховний бог, володар грому й блискавки ( це зразок).
Аїд -
Посейдон - 
Гера - 
Гефест -
Афродіта -
Арес -
Гермес -
Діоніс -
Аполлон -
Артеміда -
Афіна - 

 
08.09.2022
Тема. Міфи народів світу

                                        Хід уроку
1. Записуємо в робочі зошити дату, Класна робота, тему.

2. Читаємо інформацію від учителя.
Доброго дня, діти! Сьогодні ви ознайомитесь з таким жанром усної народної творчості, як міф. Міфи у багатьох народів виникли набагато раніше за казки,  і вони навіть схожі. Головна спільна їхня риса - вигадка людей. Але в сиву давнину люди, слухаючи міф, вірили в те , про що там йшлося. Казку ж сприймали як щось нереальне.

3. Давайте запишемо визначення поняття "міф".
Міф - це стародавня оповідь про походження Всесвіту, діяння богів, таємниці народження й смерті людини, життя правителів і героїв.

4. Читаємо інформацію від учителя.
Чому у різних народів з'являлися казки? Тому що казки розважали й повчали.
Чому з'являлися міфи? У стародавні часи люди хотіли розкрити для себе таємниці Всесвіту, але їм не вистачало для цього знань. Тому вони складали міфи.
Міфи ж пояснювали людям, що відбувається у світі, в якому вони живуть. 
Більш детально ви можете прочитати про це в статті підручника.
                                  Домашнє завдання
1. Прочитати статтю на с. 14-19.
2. Записати в зошит групи міфів (із таблиці на с.16 тільки те, що в першій колонці).








07.09.2022
Тема. Художній образ

Доброго дня, діти! Продовжуємо вивчати зарубіжну літературу в 6 класі. Казки вже позаду, починаємо читати більш серйозні, але надзвичайно цікаві твори.
Спочатку давайте підпишемо 2 зошити з літератури ( тоненькі, в клітинку або в лінію).
                                        Зошит
                               для робіт із зарубіжної літератури
                               здобувача освіти 6 класу
                               КЗ "Могильненський ліцей"
                               Заваллівської селищної ради
                               Прізвище та ім'я
                                        Зошит
                               для контрольних робіт із зарубіжної літератури
                               здобувача освіти 6 класу
                               КЗ "Могильненський ліцей"
                               Заваллівської селищної ради
                               Прізвище та ім'я
                                            
                                      Матеріал до уроку (читаємо)     
 - Що таке мистецтво?            
Це естетична діяльність людини. Це означає, що людина працює над створенням чогось гарного.
Таких людей називають митцями.
- Які є види мистецтва? 
Їх дуже багато: живопис, музика, скульптура, архітектура, хореографія, театральне мистецтво, садово-паркове мистецтво, вишивка, орігамі, лозоплетіння, писанкарство тощо. 
Література - це мистецтво слова.
Усі види мистецтва пов’язані з художнім образом.

Художній образ - це істота, річ, подія, явище, які зображує у своєму творі митець.
Художній образ - це основа будь-якого різновиду мистецтва. Він поєднує реальний світ і творчий задум автора. 

За змістом розрізняють такі художні образи: образи- предмети, образи-персонажі, образи-описи, образ автора тощо.

Художні образи також бувають індивідуальними, традиційними та вічними. 
Індивідуальні - це такі образи, які бачать митці по-різному. Наприклад, образ весни.
Традиційні - це образи, бачення яких повторюється у творах різних митців .
Наприклад, образ лисички. Традиційно вона хитра і розумна.
Є ще так звані вічні образи. Це незвичайні образи, до яких прикута увага багатьох митців різних країн та епох.
Наприклад, образ Ісуса Христа, Богоматері, Прометея, Роксолани тощо.

                                                Домашнє завдання
1. Опрацюйте матеріал уроку.
2. Напишіть у зошити, образ  чого (кого) створив кожен із митців.
1. 
2. 

3. 

4. 

5. Любіть Україну, як сонце любіть,
    Як вітер, і трави, і води,
    В годину щасливу і в радості мить,
    Любіть у годину негоди.
                               В. Сосюра




              

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.