Шукати в цьому блозі

Загальна кількість переглядів сторінки


Біологія 11 клас

Дистанційне навчання  2022-2023 р.учитель : Рабенюк К.В. 

26.10.2022

Тема Фотоперіодизм та його адаптативне значення.

Фотоперіодизм — це реакція організмів на сезонні зміни тривалості дня. Його прояв залежить не від інтенсивності освітлення, а тільки від ритму чергу­вання темної і світлої пори доби.
Так, під дією фотоперіодизму рослини переходять від вегетативного росту до зацвітання. Ця особливість є проявом адаптації рослин до умов існування і дозволяє їм переходити до цвітіння та плодоношення у найбільш сприятливі пору року. За сприйняття фотоперіодичних умов у рослин відповідають особ­ливі рецептори у листках.
Фотоперіодизм притаманний також багатьом групам тварин: комахам, клі­щам, рибам, птахам, ссавцям. Фотоперіодичні реакції тварин контролюють початок та завершення шлюбного періоду, плодючість, осінні та весняні линь­ки, перехід до зимової сплячки, чергування двостатевих та партеногенетичних поколінь, міграції, розвиток та інше.
Так, хризантеми квітнуть лише восени, коли тривалість дня зменшується від 12 до 6 годин. У метеликів за зменшення тривалості дня уповільнюється розвиток яєць та личинок. У більшості птахів весняний день, тривалість яко­го зростає, викликає розвиток статевих залоз та прояв гніздових інстинктів. А осіннє скорочення дня спричиняє линяння, накопичення запасних жирів та прагнення до перельоту.
У тих місцевостях, де немає різко виражених сезонних змін, більшість ви­дів не мають фотоперіодизму. Утворення квіток і плодів, відмирання листя у багатьох тропічних рослин розтягнуто у часі: на одному дереві одночасно мо­жуть траплятися і квітки, і плоди. У помірному кліматі види, які встигають завершити свій життєвий цикл і не стикаються у активному стані з неспри­ятливими порами року, також не виявляють фотоперіодичних реакцій. При­клад: численні багаторічні ефемероїдні рослини та ефемери.
Розрізняють два типи фотоперіодичної реакції:
·         короткого дня;
·         довгого дня.
У рослин та тварин довгого дня зростаюча тривалість дня навесні та рано влітку стимулюють ростові процеси та підготовку до розмноження. Зменшен­ня тривалості дня у другій половині літа та восени викликають гальмування росту та підготовку до зими. Приклади:
Ø  стійкість до морозів конюшини та люцерни набагато вища при вирощуван­ні рослин за короткого дня, ніж за довгого;
Ø  у дерев, які ростуть у містах біля вуличного освітлення, осінній день ви­являється подовженим, внаслідок чого у них затримується опадання листя й вони частіше піддаються обмороженню.
До рослин довгого дня належать такі, які зацвітають за неперервної освіт­леності більше 12 годин на добу. Приклади: жито, ячмінь, овес, салат, капус­та, морква, цибуля, картопля, пшениця, шпинат, кріп.
Рослини короткого дня зацвітають при освітленості менше 12 годин на добу. Приклади: хризантеми, жоржини, бавовник, айстри, капуста, коноплі, тютюн, просо, кукурудза, рис, соя.
У рослин проміжного типу квітіння настає при певному діапазоні фотопері­одизму. Приклад: гваюла.
Є й фотоперіодично нейтральні рослини. їхнє квітіння відбувається за будь-якої довжини дня. Приклади: виноград, кульбаба, бузок, помідор, греч­ка, кавуни, боби, горох.

У помірних широтах дні є короткими навесні, а довгі — в середині літа. Тому короткоденні квітнуть весною та восени, а довгоденні — влітку. Тропічні види фотоперіодична реакція під готов лює до сухого та дощового сезонів.

Перегляньте відеопояснення до теми:

https://www.youtube.com/watch?v=ULIfECQ_XvU

Виконуємо у робочому зошиті     ПРАКТИЧНА РОБОТА №1
Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування
Мета: поглибити фактичну основу розуміння органічної доцільності і підвести до висновку про виникнення пристосувань внаслідок природного добору.
Роздатковий матеріал і обладнання: гербарій рослин; гербарій квіток і суцвіть; плоди; колекції комах; таблиця «Черепи кроля, корови, собаки».
Хід роботи
1. Розгляньте плоди і насіння ясена, липи, кульбаби, лопуха, горобини. Відмітьте ознаки пристосованості до їх розповсюдження. Заповніть таблицю.
Назва рослини
Ознаки пристосувань           
Спосіб розповсюдження
Ясен
Повітряні мішечки
Розлітаються від вітру
Липа


Кульбаба


Лопух


Горобина


  2. З’ясуйте ознаки пристосованості до пересування у воді плавунця, ставковика, риби. Результати дослідження занесіть у таблицю.
Водяна тварина
Пристосування
Спосіб пересування
Плавунець


Ставковик


Риба: карась


3. Поясніть виникнення таких пристосувальних ознак:
а) долотоподібного дзьоба у дятла;                        б) довгих ніг у чаплі;
в) величезної кількості насіння в бур’янів;
4. Узагальніть і підсумуйте результати досліджень.
5. Висновок (загальний, за метою роботи).

Домашнє завданя:
ü  опрацювати матеріал та зробити короткий конспект (робочий зошит);
ü  опрацювати §17 с.63-66, відповісти на питання 8*, 1* с.66;
ü  виконати практичну роботу.

21.10.2022

Тема Адаптації паразитів до мешкання в  організмі хаазяїна.

Виконайте тести: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7552802   (скрін  результат перешліть мені на вайбер)

Перегляньте відеопояснення до теми: https://www.youtube.com/watch?v=XFlZ-AJBgEo

Якими є впливи паразитів на організм хазяїна? 

Серед найзагальніших ознак паразитизму виокремлюють зв’язок з організмом хазяїна, залежність від його поживних речовин та певний ступінь небезпеки для хазяїна (патогенність). У чому полягає сутність впливу паразитів?

Механічні впливи виявляються у пошкодженні клітин, тканин й органів під час прикріплення, живлення, розвитку або міграцій паразита. Ці впливи призводять до порушення структури та функцій органів. Так, печінковий сисун може спричиняти закупорення кишечнику або жовчних шляхів, личинки аскариди, проникаючи в кров, руйнують стінки кишечнику, трутовик спричиняє трухлявіння дерев. Токсичний вплив здійснюють отруйні речовини (токсини) паразитів, що є продуктами їхньої життєдіяльності. Наприклад, токсини малярійного плазмодія, потрапляючи з еритроцитів у кров, провокують напади малярії. Трофічний вплив пов’язаний з використанням паразитами поживних речовин цитоплазми, рідин внутрішнього середовища, перетравленої їжі травного каналу, що веде до виснаження організму хазяїна. Алергічний вплив виявляється через виділення паразитами речовин-алергенів, що супроводжується алергічними реакціями. Сприяючий вплив паразити чинять на хвороботворні віруси та мікроорганізми, які за їхньою допомогою поширюються організмом або потрапляють в організм.

Так, повитиця й попелиці переносять віруси рослин, москіти й комарі – твариноподібних паразитів. Етологічний вплив пов’язаний з маніпуляціями поведінки хазяїв, що здійснюється за допомогою хімічних речовин. Так, одноклітинний паразит токсоплазма примушує мишей шукати кішок, які бажають їх з’їсти, круглі черви-нематоморфи змушують цвіркунів кидатися у воду, щоб черв’як міг отримати доступ до води, плоский черв’як лейкохлоридій парадоксальний у щупальцях равликів нагадує гусеницю, чим привертає увагу птахів, які його проковтують (іл. 37). Репродуктивний вплив паразитів полягає в їхньому впливові на розмноження. Так, краби під дією речовин вусоногого рака сакуліни втрачають здатність до розмноження і навіть змінюють стать.

Д.З Опрацюйте параграф 16

17.10.2022

Тема Організм як середовище мешкання

Перегляньте відеопояснення до теми за покликанням:

https://www.youtube.com/watch?v=YJDX8TSNPVs

Зробіть опорний конспект

Д.З Опрацювати параграф у підручнику до теми

Виконайте на закріплення тести   за посиланням до наступного уроку заскріньте результат та перешліть мені:https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9342930

14.10.2022

Тема Симбіозм та його форми

Перегляньте відеопояснення до теми за покликанням:

https://www.youtube.com/watch?v=2GBwDS9rdj0

Зробіть опорний конспект

Д.З Опрацювати параграф у підручнику до теми

Виконайте на закріплення тести   за посиланням до наступного уроку заскріньте результат та перешліть мені:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2051967

06.09.2022

Тема Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію.

Перегляньте відеопояснення до теми за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=8IOUxqlbcyA

Ознайомтеся із матеріалом параграфа2

Випишіть до зошита визначення:преадаптація та постадаптація.

Д.З опрацюати параграф 2, відповіді на запитання після параграфа.

05.09.2022

Тема Адаптація як загальна властивість систем. 

Доброго ранку! Сьогодні ми розглянемо  адаптацію, як загальну властивість біологічних систем. Перегляньте відеоурок за покликанням та випишіть до зошита основні визначення, які друкуються  червоним шрифтом.

https://www.youtube.com/watch?v=lYEl1TWDob4

Попрацюємо з підручником! Заповніть таблицю стор.7, користуючись матеріалом параграфа 1 .

Д.З Опрацювати параграф 1

виконати завдання стор.7 Біологія + Екологія Різноманітність адаптацій.( письмово)

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.