Шукати в цьому блозі

Загальна кількість переглядів сторінки


Українська мова 9 клас

                  Дистанційне навчання 2022-2023 н.р.

27.10.2022
Тема. Види складних речень
1. Розмовляємо правильно.
Запишіть слова правильною українською мовою.
Піднос - 
пододіяльник -
носки-
пополам-
слідуюча зупинка-
закривати очі -
закривати вікно-
одягти шапку-
одягти чоботи-
лускати зернята -

2. Запишіть складне речення з будь-яким записаним словом чи словосполученням.

3. Види складних речень. Опрацьовуємо матеріал підручника на с. 49.

4. Виконуємо усно вправу 87. 

5. Виконуємо письмово вправу 84. Записуємо три перші речення, шукаємо в них граматичні основи , вказуємо вид складного речення. 
                                   
                                  Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал параграфа 9 ( с. 49). 
2. Виконати вправу 91 (І). 

20.10.2022
Тема. Складне речення та його ознаки
                                        Хід уроку
1. Записуємо дату, тему. 

2. Пригадаймо, які речення називаються простими і складними.
Їх вид залежить від кількості граматичних основ : 
одна ГО - просте речення,
 дві й більше - складне.
Наприклад: Осінній ліс шумить. ( Просте, бо одна граматична основа - ліс шумить)
 Осінній ліс шумить від вітру, пожовкле листя стелиться під деревами м’якими килимами. (Складне , бо дві граматичні основи - ліс шумить та листя стелиться).
Частини складного речення мають сполучниковий або безсполучниковий зв'язок (про це ми будемо говорити детальніше на наступних уроках).
Частини складного речення розділяються комою. 
Кожна частина складного речення має свою граматичну основу. Граматична основа може складатись лише з одного головного члена (підмета або присудка).

3. Виконуємо  вправу  88 (с. 51)

Треба продовжити речення так, щоб вони були складними. 
Наприклад: перше речення : У місті відкрили нову велосипедну доріжку, і люди частіше стали купувати в магазинах велосипеди ( ГО - відкрили, люди стали купувати).
Далі виконуйте самостійно.

4. Виконуємо усно разом вправу 86.  
1). Одна ГО - вечір бродить, колихає, входить, затуляє. 
2). 5 ГО -  серце сповідалось, душа всміхалася, зорі гойдались, туман млів, соняхи сіяли.  
3). 3 ГО - ліси, небо, я не бачив.  
Тому перше речення просте, решта - складні.

                                    Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф 9 (с. 48)
2. Виконати вправу 81 (І).


17.10.2022
Тема. Діалог. Розділові знаки при діалозі
                                         Хід уроку
1. Записуємо дату та тему.
2. Словниковий диктант
Весілля, плаття, речення, питання, завдання, осінній, щоденник, віддати, вважати, ллє.
Читаємо інформацію.
Пригадаємо правила, вивчені в 5 класі. Перші 5 слів - це іменники середнього роду на -я, які пишуться з подвійними м'якими приголосними, наступні 4 слова пишуться з подвійними приголосними на стику двох частин слова - префікса та кореня, кореня та суфікса, правопис останнього слова треба запам'ятати.

3. Пригадаймо, що таке діалог.
Діалог - це розмова двох або декількох осіб.
Репліка - це слова учасника діалогу.
Діалог може супроводжуватись словами автора.

4. Читаємо матеріал підручника на с. 38.
    Що нового ви дізнались?
1). Діалог - це пряма мова, що передає розмову двох осіб
(записуємо в зошит).
А пряма мова - це чуже мовлення, що передається дослівно. 
Пригадали, які розділові знаки ставляться при діалозі?
2). Репліки учасників діалогу можна записувати також в одну стрічку, при цьому вони беруться в лапки.

5. Виконуємо вправу 69.(І)
Починаємо разом.
- Пустіть мене, дядьку, в театр.
- Чого захотів! Я тебе пущу, але так, щоб знав, де раки зимують.
- Я вже знаю, де вони зимують, - жалісно заскімлив я, бо не раз по це чув від дорослих. (Далі - самостійно)

                                  Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника на с. 38.
2. Підготуватися до контрольної роботи (диктанту), повторивши параграфи 4-7 та виконавши тести на с. 43-44.




13.10.2022
Тема. Цитата як спосіб передачі чужої мови
                                        Хід уроку
1. Записуємо в зошит дату, Класна робота, тему.
2. Згадаємо, як речення з прямою мовою можна перебудувати в речення з непрямою мовою. Наприклад:
Бабуся покликала онуків: "Допоможіть мені з полуницею".
Бабуся покликала онуків допомогти їй з полуницею.
Бабуся покликала онуків, щоб вони допомогли їй з полуницею.

3. Виконуємо в зошиті індивідуальне завдання: кожен шукає своє речення, записує його й перебудовує в речення з непрямою мовою.
1). "Робіть, як ми домовились", - порадив Григорій. (Іра)
2). "Куди ти йдеш?" - спитав Андрій. (Аня)
3). "Гарна музика", - шепотіла заслухано Ольга. (Юра)                  4). "Юрко, ану підійди до мене!" - крикнув старший брат. (Максим Л.)
5). "Очима ти сказав мені: "Люблю". (Маша)
6). "Не проводжай мене", - попросила Дарина. (Віталіна)
7). Сергій поцікавився в мене: "Ти прочитала роман Ліни Костенко?" (Максим Д.)
8). Толя плачучи казав: "Я не винен". (Ангеліна)
9). У народі кажуть: "Правду говорить не язик, а душа". (Крістіна)
10). "Хто це робитиме?" - спитав учитель. (?)

4. Робота над новою темою.
1). Записуємо визначення поняття "цитата".
Цитата - це дослівний уривок із чийого -небудь висловлювання або тексту.
2). Якими розділовими знаками оформляється цитата на письмі? Є декілька способів (записуємо приклади в зошит):

а)
"Мова народу - найбільший національний скарб", - казав Олесь Гончар.
б) 
Олесь Гончар казав, що "мова народу - найбільший національний скарб".
в) 
"Мова народу - найбільший національний скарб" (О. Гончар).
г)
      Мова народу - найбільший національний скарб.
                                                                     О. Гончар         
3). Читаємо теоретичний матеріал підручника на с. 34 - 35.
4). Виконуємо усно вправу 59.
5). Виконуємо письмово вправу 60.

                                      Домашнє завдання
1. Добре вивчити матеріал уроку.
2. Виконати вправу 61.
















22. 09. 2022
Тема. Повторення вивченого про мовлення
                                      Хід уроку
1. Згадаймо типи мовлення (розповідь, опис, роздум).
2. Згадаймо стилі мовлення (розмовний, науковий, офіційно-діловий, публіцистичний, художній).
3. Дізнаймося про види мовленнєвої діяльності ( с. 220 - таблиця).
Можна подивитись відеоурок за посиланням:

4. Читання тексту (вправа 482)
                                   Домашнє завдання
1. Опрацювавши текст вправи 482, письмово вказати тип мовлення, стиль мовлення, види мовленнєвої діяльності.
2. Дати відповідь на запитання журналіста : "Чому підлітки курять?" (3-5 речень).



19.09.2022
Тема. Повторення. Розділові знаки в реченнях з відокремленими членами
                                       Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.

2. Відредагуйте речення, виправивши орфографічні та  пунктуаційні помилки.
Море частина окиану віділена від нього пів островами островами чи іншими преродними утворенями.

3. Пригадаймо, що таке відокремлені члени речення.
Відокремлення - це інтонаційне та смислове виділення членів речення для посилення їхнього значення.
Відокремленими бувають другорядні члени речення - додатки, означення, обставини. 

3. Повторити правила відокремлення на с. 23.

4. Виконуємо вправу 30. 

                                   Домашнє завдання
Виконати вправу 22 ( І,ІІ завдання).

 
15.09.2022
Тема. Повторення. Розділові знаки при звертаннях, однорідних членах речення, вставних словах
                                      Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.
2. Читаємо інформацію.
У 8 класі ми вивчали протягом року розділ мовознавства "Просте речення". Ми також дізналися, що просте речення може ускладнюватись звертаннями, вставними слова, однорідними членами речення, відокремленими членами речення. Такі речення все одно залишаються простими, тому що мають одну граматичну основу.
Наприклад:
Дівчино, підійди ближче! ( ускладнене звертанням)
Мабуть, зараз піде дощ! (ускладнене вставним словом)
Діти, дорослі й ветерани йдуть на мітинг. (ускладнене однорідними членами).
3. Виконуємо вправи на повторення.
1). Звертання. 
Пригадаймо, що звертання на письмі завжди виділяється комою-комами.
Вправа 19 (письмово)
2). Вставні слова.
Пригадаймо, що вставні слова завжди виділяються комою-комами.
Вправа 13. Виписати речення зі вставними словами .
3). Однорідні члени речення .
Пригадаймо розділові знаки ( таблиця на с.18).
Виконуємо вправу 18. 
                               Домашнє завдання
1. Виконати вправу 14.(І).
2. Скласти і записати одне речення про події в Україні зі вставними словом (словами) та одне речення з однорідними членами.



12.09.2022
Тема. Повторення. Односкладне речення
                                     
                                            Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.

2. Словникова робота. 
Ми живемо, діти, у дуже тривожний час. Це час повномасштабної війни, який наклав свій відбиток на словниковий запас мови. Деякі слова стали частіше вживатися, ніж раніше, з’явилися й нові слова.
Запишемо їх та їхнє значення. 
Колаборанти - особи, які співпрацюють з окупантами (зрадники);
рашизм - ідеологія путінської росії ( зараз українці пишуть ці слова з малої літери);
орки - прізвисько російських окупантів ( із фільму "Володар перснів" - брудні, неотесані істоти);
волонтерити - займатися волонтерством;
байрактар - турецький безпілотний літальний апарат.

3. Згадаймо, які речення називають двоскладними та односкладними. 
Двоскладні речення мають граматичну основу, яка складається з двох головних членів речення - підмета та присудка.
Односкладні речення мають граматичну основу, яка складається з одного головного члена речення. 
  Сьогодні працюємо з односкладними реченнями. 

4. Розгляньте таблицю "Односкладні речення " (с. 14).

5. Виконаємо разом усно вправу 10 (с.15)
Треба знайти  граматичні основи у вірші. Вказати тип речення - односкладне чи двоскладне.
Задощило (односкладне, нема підмета)
протряхло  (односкладне, нема підмета)
рілля стала тужавою ( двоскладне, присудок - складений)
повіяло ( односкладне, підмета нема)
запахло ( односкладне, підмета нема)
поля принишкли ( двоскладне). 
Це речення складне, містить 6 ГО, тому має 6 частин.

                                 Домашнє завдання
1. Виконати тест.

Питання №1
Визначте вид односкладного речення
У засобах масової інформації висвітлюють найважливіші події в країні.
А) називне Б) означено-особове
В) неозначено-особове Г) узагальнено-особове
Д) безособове

Питання №2
Визначте вид односкладного речення
Пахло прив’ялим полином.
А) називне Б) означено-особове
В) неозначено-особове Г) узагальнено-особове
Д) безособове

Питання №3
Визначте вид односкладного речення
Довго милуюся чудовим краєвидом.
А) називне Б) означено-особове
В) неозначено-особове Г) узагальнено-особове
Д) безособове

Питання №4
Визначте вид односкладного речення
Чарівна осінь.
А) називне Б) означено-особове
В) неозначено-особове Г) узагальнено-особове
Д) безособове

Питання №5
Визначте вид односкладного речення
Не брудни криниці, бо схочеш водиці..
А) називне Б) означено-особове
В) неозначено-особове Г) узагальнено-особове
Д) безособове

2. Скласти 2 двоскладних речення та 2 односкладних речення зі словами на вибір: колаборанти, рашизм, орки, волонтерити, байрактар. 





07.09.2022
Тема. Повторення вивченого у 8 класі
           Граматична основа речення

                                        Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.

2. Згадаймо вивчене про граматичну основу.
У 8 класі ми вивчали розділ "Просте речення".
Якого б виду речення не було, але воно обов'язково має граматичну основу.
Граматична основа - це головні члени речення. Ми позначали її абревіатурою ГО. З чого складається граматична основа речення?
ГО = підмет  + присудок
ГО = підмет
ГО = присудок
Це означає, що граматична основа має два головних члена речення або один із них. Підмет підкреслюється однією лінією, присудок - двома.

3. Опрацюйте для повторення схему й таблицю на с. 13 (усно).

4. Попрацюймо разом над вправою 4. Знайдемо й випишемо в зошит речення зі складеним підметом та присудком.
1). Перше речення складне, має дві граматичні основи: ліси думають, дідугани вгрузають. У цьому реченні підмети й присудки прості.
2). У другому реченні ГО - три зозулі грають. Підмет складений, тому що складається з 2 повнозначних слів. Тому речення виписуємо, позначаємо граматичну основу.
3). У третьому реченні ГО - замок був розкішний. Присудок - складений іменний. Тому речення виписуємо, позначаємо ГО.
4). В останньому реченні ГО - вітруган утік. Підмет і присудок - прості.
                                   Домашнє завдання
1. Повторити вивчене про граматичну основу
2. Виконати вправу 5 (с. 14) .
3. За бажанням підкресліть ще граматичні основи в таких реченнях:
Усі ми - України рідні діти.
Моє серце, моя пісня - Україна.
Жити - Батьківщині служити. 
Берегти мову нашого народу - обов'язок кожного.

Бажаю успіхів!


05.09.2022
Тема. Розвиток української мови

Доброго дня, дорогі дев’ятикласники!У цьому році ми знов працюємо з вами разом. Сподіваюсь, що в 9 класі ви будете вчити українську мову старанніше, ніж раніше. Ви розумієте зараз, наскільки цінною вона є для нашого народу. Нема мови - нема нації. Тож давайте вчитися розмовляти й писати  чистою українською мовою, не засмічуючи її словами з мови агресора.

                                           Хід уроку 
1. Підпишемо робочий та контрольний зошити.
                                             Зошит
                             для робіт з української мови
                             здобувача освіти 9 класу
                             КЗ "Могильненський ліцей"
                             Заваллівської селищної ради
                             Прізвище та ім’я

                                                  Зошит
                             для контрольних робіт з української мови
                             здобувача освіти 9 класу
                             КЗ "Могильненський ліцей"
                             Заваллівської селищної ради
                             Прізвище та ім’я

2. Пригадаємо, що ми вже знаємо про українську мову .

* Сучасна українська мова має  понад 250 тисяч слів.
* Серед цієї кількості 10 % - це слова іншомовного походження.
* У світі близько 50 мільйонів осіб спілкується українською мовою.
* Найбільше українських слів починається на букву П.

3. Прочитайте додатково факти про українську мову (с.10 підручника).

4. Усно опрацюйте матеріал, поданий нижче.
  Мови бувають як близькі між собою, так і суттєво відмінні. Споріднені мови об’єднують у мовні сім’ї  - індоєвропейську, угро-фінську, китайсько-тібетську, тюркську, монгольську, майя та ін. У кожній мовній сім’ї є мовні групи, в залежності від спільних лексичних, граматичних та інших ознак.
  Українська мова належить до індоєвропейської мовної сім’ї та слов’янської групи.

5. Перепишіть собі в зошит схему "Періоди розвитку української мови" (с.4 підручника).

6. А потім прочитайте статтю про кожен із періодів ( с. 4-7).

                                Домашнє завдання
1. Усний тренінг "Розмовляємо правильно"

     Неправильно                                           Правильно
   на Україні                                                  в Україні
   сто років тому назад                              сто років тому
   навчатися мові                                        навчатися мови
   сама милозвучна                                      наймилозвучніша
   як би там не було                                    хай там як
                                                                                                             
                        
 2. Скласти зі сполуками слів, що в правій колонці, 5 речень про українську мову. 
Бажаю успіхів! 
   

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.