Шукати в цьому блозі

Загальна кількість переглядів сторінки


Українська мова 8 клас


                     Дистанційне навчання 2022 - 2023 н.р.
24.05.2022
Тема. Контрольна робота з теми "Речення з                                           відокремленими членами
Сьогодні пишемо останню письмову роботу . Останнім часом на уроках мови ми з вами працювали над темою "Речення з відокремленими членами". Вже вкотре вам нагадую, що відокремлені члени речення - це такі члени речення, які ми в усному мовленні виділяємо інтонаційно паузою, а на письмі - комою (комами).  Відокремленими бувають тільки другорядні члени речення (додаток, означення, прикладка як різновид означення, обставина). Відокремлені члени речення підкреслюються однією і тією лінією. Наприклад, відокремлений додаток, який складається з декількох слів,  підкреслюється пунктирними лініями. Так і інші відокремлені члени.       
 Що стосується уточнювальних відокремлених членів речення, то вони виступають в ролі не тільки другорядних, але й головних членів. 

Перед написанням контрольної роботи обов'язково повторіть матеріал до уроків , починаючи з 24 квітня, або матеріал параграфів 31-36. 

                                           Завдання
1. Виконати тести з підручника на с. 171-173 (лише питання 1-8). (9 та 10 не виконуйте).

2. Списати речення, відокремити комою (комами) потрібні члени речення, підкреслити їх відповідною лінією, надписати зверху, що це ( відокремлений додаток, відокремлене означення, відокремлена прикладка, відокремлена обставина чи відокремлений уточнювальний член).  
1). Криниці священні для українців місця копали біля верби.
2). Почекавши трохи я зліз із воза.
3). У лісі бродив туман підзолочений сонячним промінням.
4). У хаті нікого не було крім господині.
5). Це сталося торік восени.

Якщо ви інтонаційно виразно прочитаєте речення, то ви зупинитесь у місці, де має стояти кома. 
        
                                   Бажаю успіхів!
 
 
19.05.2022
Тема. Відокремлені  уточнювальні члени речення

                            Матеріал до уроку (читаємо)
У восьмому класі ми вивчали тільки прості речення, тобто ті, які мають одну граматичну основу (підмет і присудок, або тільки підмет, або тільки присудок).
У другій половині навчального року ми розглядали тему "Ускладнені прості речення". Прості речення можуть ускладнюватися однорідними членами, звертаннями, вставними словами, відокремленими членами речення та уточнювальними членами речення. Саме про уточнювальні члени речення ми дізнаємось на сьогоднішньому уроці. Ви здогадуєтесь, що це за уточнювальні члени речення.                                                  Наприклад: Завтра, 20 травня, відбудуться батьківські збори. Уточнюється обставина часу.  Зверніть увагу, що уточнювальні члени речення теж виділяються комою (комами).

Уточнювальними є члени речення, які уточнюють, пояснюють, конкретизують зміст попередніх членів речення
і відповідають на питання  А ДЕ САМЕ?  А КОЛИ САМЕ?  А ЯК САМЕ?  А ХТО САМЕ?  та інші.

На письмі уточнювальні члени речення відокремлюються комами, в усному мовленні - інтонацією.

Відокремлені уточнювальні члени речення  можемо вводити в речення також за допомогою слів ТОБТО, АБО (=тобто), ЧИ (= тобто), А САМЕ, НАПРИКЛАД, ЗОКРЕМА, У ТОМУ ЧИСЛІ, ОСОБЛИВО та інших.
Наприклад: Учні 6 класу, особливо дівчатка, гарно вчаться.
(уточнюється підмет - а хто саме?)
У арбітра, або судді, був здивований погляд.
(уточнюється додаток - у кого саме?)

Уточнювальними можуть бути будь-які члени речення, але найчастіше - обставина місця й часу.

Уточнювальні члени речення завжди стоять після слова, яке уточнюють.

Розглянемо вправу 366.
Є два речення . У першому обставина НА ПОЧАТКУ ЧЕРВНЯ відокремлюється, а в другому - ні. Чому?
У першому реченні виділені слова - уточнювальні члени речення, уточнюють обставину місця ВЛІТКУ (а коли саме?). У другому реченні - це просто обставина, нічого не уточнює, слова ВЛІТКУ нема.

Виконаємо усно вправу 369.
Треба скласти речення із запропонованими словами в ролі уточнювальних членів речення. 
Пам'ятаємо, що вони будуть стояти після слів, які уточнюються, і виділятимуться комами, тобто будуть відокремлюватися.
(теж уточнювальні члени)
1). Дуже далеко, десь за річкою, блиснуло. (де саме?)
2). Ми встали раненько, до схід сонця. (коли саме?)
3). Вервечкою, тобто один за одним, йшли вузькою стежкою солдати.(а як саме?)
4). Я вчинив так спонтанно, або несподівано. ( як саме?)

                                 Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал до уроку.
2. Прочитати теоретичний матеріал паранрафа 36.
3. Виконати вправу 371  ( 1 ).



17.05.2022
Тема. Відокремлені додатки

                              Матеріал до уроку (читаємо)
 Відокремлені додатки в усному мовленні виділяємо паузою, на письмі - комою (комами).
Відокремлюємо додатки, які введено в речення прийменниками крім, окрім, опріч, навіть, замість, за винятком, зокрема, особливо, на відміну від та ін.
Такі синтаксичні конструкції мають значення виключення, включення, виокремлення  або заміщення одного предмета іншим. На початку відокремлених додатків завжди виступає прийменник.
Опрацюйте усно вправу 337. Приклади відокремлених додатків виділені жирним шрифтом, підкреслені рисочками, відокремлені комою(комами).

Для кращого розуміння теми подивіться, будь ласка, коротенький відеоурок:


                                   Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал до уроку та параграф 34. 
2. Виконати вправи 339 (1), 342.





12.05.2022
Тема. Відокремлені обставини
  
                                 Матеріал до уроку 
  Пригадуємо, який член речення є обставиною. Обставина - другорядний член речення, який відповідає на питання ЯК? ДЕ? КУДИ? КОЛИ? та інші й підкреслюється рискою-крапкою.
Відокремити обставину в реченні означає: в усному мовленні -зробити паузу, на письмі - поставити кому (коми).
Діти, накупавшись, грали у волейбол. (Відокремлена обставина , КОЛИ?).
Спускаючись до річки, діти голосно розмовляли.

Які ж умови відокремлення обставини? 
Розгляньмо таблицю на с. 161 підручника.
Дієприслівниковий зворот - це дієприслівник із залежними словами. Знайти дієприслівники легко за суфіксами: учи, ючи, ачи, ячи, вши, ши.

Прочитайте також теоретичний матеріал нижче таблиці та на с. 162 !
Давайте усно разом виконаємо вправу 348. Треба  з'ясувати, чим виражені підкреслені обставини, й пояснити умови відокремлення та невідокремлення. 
1) дієприслівниковий зворот;
2) дієприслівниковий зворот;
3) дієприслівник;
4) дієприслівник + дієприслівниковий зворот;
5). обставина виражена одиничним дієприслівником, не відокремлюється, бо означає спосіб дії і стоїть після присудка;
6) обставина виражена не дієприслівником, не дієприслівниковим зворотом, тому не відокремлюється;
7). дієприслівниковий зворот фразеологічного типу, тому не відокремлюється.

                                   Домашнє завдання
1. Добре опрацювати матеріал до уроку!
2. Виконати вправу 354.



10.05.2022
Тема. Відокремлені прикладки

                                    Матеріал до уроку
 
  Пригадаємо, що таке прикладка. Прикладкою називають виражене іменником означення, що дає іншу назву предмету та стоїть у тому ж самому числі й відмінку, що й означуване слово.
Прикладки вказують на вік людини, місце проживання, професію, національність, рід занять , родинні стосунки, якісну характеристику особи чи предмета. А також вказують на назви вулиць, міст, сіл, морів, планет, газет, журналів, кораблів, підприємств тощо.
Наприклад: До острова Крит наблизився корабель "Вікторія".
Виділені слова - прикладки, бо відповідають на питання означення, тому підкреслюються хвилькою. 
Ми вчили раніше, що прикладки з означуваним словом пишуться окремо або через дефіс.
Наприклад: льотчик Онищенко, карась-риба, дуб-велетень.

Є прикладки, які відокремлюються від означуваного слова комою (комами) або тире. Це тема сьогоднішнього уроку.
Відокремлена прикладка дає змогу в стислій формі  висловити свої думки, передати додаткове повідомлення про означуваний предмет, а також виступає як яскравий зображувально-оцінний засіб.
Розгляньте таблицю "Умови відокремлення  прикладок" (с. 153).
Опрацюйте ще теоретичний матеріал підручника на с. 154 (вгорі).
Для кращого засвоєння теми прошу подивитись короткий відеоурок:


Давайте разом виконаємо усно вправу 332.
Треба в речення ввести прикладки, які будуть відокремлюватися.
1). Україна, як одна з європейських держав, 2012 року приймала чемпіонат Європи з футболу. ( Прикладка має додатковий відтінок причини й приєднується до означуваного слова сполучником ЯК).
2). Вона, мудра й досвідчена жінка, завжди говорить тільки правду. ( Прикладка стосується особового займенника ВОНА).
3). Слони, ці екзотичні тварини, є національним символом Королівства Таїланд. (Поширена прикладка, стоїть після означуваного слова).
4). Із сивої давнини Дніпро, могутня українська річка, котить свої хвилі , єднаючи минуле із сучасним. (Поширена прикладка, стоїть після означуваного слова - власної назви).
5). Тихими вечорами люблю дивитися на зорі - яскраві квіти на нічному небі. (Поширена прикладка, стоїть після означуваного слова, виділена тире, бо стоїть в кінці речення).

Нагадую вам, що під час виразного читання речення відокремлені члени виділяються паузою. Ми зупиняємось перед відокремленими членами й після них. 
         
                                     Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал до уроку.
2. Виконати вправу 328. 
   Наприклад, утворимо одне речення з двох (№6)
Хрещатик зустрічав гостей цвітом каштанів - гордістю київських весен.




05.05.2022
Тема. Розвиток мовлення. Твір-опис місцевості на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі

                             Матеріал до уроку   
Твір- опис - це зв'язний  текст, у якому словесно зображуються основні ознаки предмета, явища, особи, місця. У творі-описі можуть бути й елементи розповіді. Важливо, щоб розповідь не переважала над описом, а містила лише додаткові відомості.
Написати твір-опис вам допоможе відеоурок з теми:


Зверніть, будь ласка, увагу на орієнтовний план написання твору-опису, який ви бачите в кінці відео.

                                          Поради:
1. Пишіть охайно й грамотно. Не забувайте про розділові знаки.
2. Спочатку пишіть у чернетці. 
3. Не забудьте про абзаци!
4. Не пишіть багато ( від 10 до 15 речень).
5. Не забувайте про використання в  творі художніх засобів (порівняння, епітети, метафори).
6. Раджу обрати для опису таку місцевість: наше село, свою вулицю, парк біля школи, пришкільну ділянку з клумбами, квітучий сад, долину, ставок, ліс, улюблений куточок природи, де ви любите відпочивати, тощо.

Бажаю успіхів і миру!

                       
03.05.2022
Тема. Відокремлення неузгоджених означень

                                 Матеріал до уроку

  Пригадаймо, що таке відокремлення. Відокремлення - це виділення одного з другорядних членів речення за допомогою інтонації в усному мовленні та комами або тире - на письмі.
  Два уроки ми розглядали тему "Відокремлення означень". Правила відокремлення стосувались поширених й непоширених узгоджених означень. Сьогодні ми розглянемо випадки відокремлення неузгоджених означень. 
Які ж означення називаються узгодженими і неузгодженими? Згадуємо. 
Узгоджені означення - це означення, які стоять у тому самому роді, числі й відмінку, що й означуване слово.
Наприклад: лісові квіти (квіти ЯКІ? лісові)
                     сувора вимога (вимога ЯКА? сувора)
                     лісових насаджень (насаджень ЯКИХ? лісових)
                     великому будинку (будинку ЯКОМУ? великому)
 Розглянемо останнє словосполучення: означуване слово й означення  чоловічого роду однини, вжиті в давальному відмінку.                    
Неузгоджені означення - це означення, які вказують на ознаку та належність, але не узгоджуються з означуваним словом у роді, числі й відмінку. 
Наприклад: сорочка в клітинку (сорочка ЯКА? в клітинку)
                     квіти з лісу (квіти ЯКІ? з лісу)
                     вимога читати (вимога ЯКА? читати)
                     насадження з дубків ( насадження ЯКЕ? з дубків)
                     будинок праворуч (будинок ЯКИЙ? праворуч)
Зверніть увагу, що означення з означуваними словами зовсім не узгоджуються : вони виступають в різних родах, числах, відмінках або взагалі вжиті з незмінними частинами мови. 
Розглянемо речення з узгодженим та неузгодженим означенням.
Шапокляк, худа, у чорному вбранні, у капелюшку, справляла враження милої бабусі.
Шапокляк худа - узгоджене означення
Шапокляк у чорному вбранні, у капелюшку - неузгоджене означення.
Давайте розглянемо випадки, коли відокремлюються неузгоджені означення. 
Для цього подивимось відеоурок з теми: 


                                 Домашнє завдання
1. Крім відеоуроку, опрацювати теоретичний матеріал підручника (с. 152).
2 Виконати вправу 320 . Переписати вправу, підкреслити хвилястою лінією відокремлені неузгоджені означення
( у вправі вони вже відокремлені).




28.04.2022
Тема. Відокремлені означення (закріплення теми)
                     
                                Матеріал до уроку 
Подивіться ще один відеоурок з теми за посиланням:



Давайте разом виконаємо усно вправу 312. Нам треба доповнити речення відокремленими означеннями. 
1). Сонце зійшло над лісом.
     Сонце, велике та яскраве, зійшло над лісом.
2). Їй подобалося працювати в саду.
      Їй, молодій та завзятій, подобалося працювати в саду. 
3). Лист надіслали електронною поштою.
     Лист, написаний редакцією, надіслали електронною поштою.
4). Літак зробив останнє коло і пішов на посадку.
     Літак, випробуваний пілотом, зробив останнє коло й пішов 
     на посадку. 

Всі відокремлені означення в цих реченнях стоять після означуваних слів , вони дають якусь додаткову інформацію, в усному мовленні виділяються паузами. 

                              Домашнє завдання
Виконати вправу 318 ( І ).



26.04.2022
Тема. Відокремлені означення

                             Матеріал до уроку (читаємо)  
  Зупинимось на відокремлених означеннях. Пригадаймо, що таке означення. Це другорядний член речення, який відповідає на питання ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ?  та інші й підкреслюється хвилястою лінією.
Відокремлені означення в реченні в усному мовленні виділяються паузами , на письмі - комами. 
Наприклад: Степ, залитий сонцем, спочивав.  (Степ ЯКИЙ? залитий сонцем). Спочивав степ, залитий сонцем. Залитий сонцем, спочивав степ.

Відокремлені означення виражені прикметниками, дієприкметниками, дієприкметниковими та прикметниковими зворотами.
Прикметник - золотий (ознака предмета)
Дієприкметник - позолочений  (ознака предмета за дією)            Прикметник - шкільний (ознака предмета) 
Дієприкметник - виконаний (ознака предмета за дією)
Прикметниковий зворот - повний енергії ( прикметник із залежним від нього словом)
Дієприкметниковий зворот -засушений на сонці (дієприкметник із залежним від нього словом).

Які ж умови відокремлення означень?
Розглянемо таблицю на стор. 147. Ось відеоурок з теми.


Виконаємо разом усно вправу 306.
Прокоментуємо відокремлені означення. 
Озвучені бджолами - дієприкметниковий зворот, стосується означуваного слова -  особового займенника ВОНИ.
Пахуче, укрите жовтим пилом, проросле пелюстками - прикметник і два дієприкметникових звороти стоять після означуваного слова ТІЛО, яке вже має перед собою залежне означення ЖИВЕ, а ще означення й означуване слово відділені один від одного словом КОБЗ.
Веселі, але по-доброму замислені - прикметник та прикметниковий зворот, означуване слово СОНЯШНИКИ та означення відділені один від одного іншим членом речення - СМІЮТЬСЯ.
Уважного й доброзичливого - прикметники, стосуються означуваного слова - особового займенника - НЬОГО.

                                  Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал параграфа 32.
2. Подивитись обов'язково відеоурок.
3. Виконати вправу 313.




21.04.2022
Тема. Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні
           члени речення
                             Матеріал до уроку (читаємо)
   Переходимо до останнього розділу з мови "Речення з відокремленими членами".
Відокремлення - це смислове та інтонаційне виділення членів речення для посилення їхнього значення. 
Відокремленими можуть бути тільки другорядні члени речення  - означення, додатки, обставини.
Відокремлені члени речення дають якусь додаткову інформацію.
Наприклад: Весь наш клас був на концерті, крім мене.
Ви бачите , що "крім мене" - відокремлені члени речення, це додаток, уточнює попередню інформацію, в усному мовленні виділяється інтонацією (паузою), на письмі - комою.
В усному мовленні відокремлені члени речення виділяємо інтонацією (робимо паузу), а на письмі - комами ( інколи - тире).
Відокремлені члени речення  характерні для всіх стилів мовлення.
 
 У сьомому класі ми вчили з вами теми : "Дієприкметниковий зворот", "Дієприслівниковий зворот". А також говорили про їх виділення на письмі комами. Це і є відокремлення. Дієприкметниковий зворот виступає в ролі означення, дієприслівниковий - в ролі обставини.
Наприклад: Борщ, приготовлений на обід, був дуже смачний. (дієприкметниковий зворот).
Надівши шапку, я вийшов із дому. (дієприслівниковий зворот)
 
                                   Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал до уроку та параграфа 31.
2. Подивитись обов'язково відеоурок з теми за посиланням:



3. Виконати вправу 302 (1).

Бажаю успіхів і миру!

19.04.2022
Тема. Розвиток мовлення. Інтерв'ю в публіцистичному стилі

                         Матеріал до уроку (читаємо)
 Інтерв'ю - це бесіда журналіста ( іншої особи) з особою, думки, коментарі чи враження якої становлять громадський інтерес. Інтерв'ю -діалог будують за схемою "запитання + відповідь". Щоб взяти реальне інтерв'ю у якоїсь людини , журналісту або іншій особі треба знати етапи роботи над цим жанром журналістики чи публіцистики.
Прочитайте пам'ятку в  підручнику на с. 211 .

                                  Домашнє завдання      
1. Прочитайте текст, який містить інтерв'ю . Це вправа 428.

2. Визначте особу, в якої ви будете брати уявне інтерв'ю. Це може бути відома людина або будь-яка інша. Навіть ваш однокласник чи солдат Української Армії.

3. Запишіть його в зошит. Пропоную вам написати 3 запитання й 3 відповіді особи, з якою ви розмовляєте. Можна більше питань та відповідей.  
Не забувайте репліки учасників діалогу писати з нової стрічки, перед реплікою ставити тире. 
Не забувайте також виділяти комою звертання, вставні слова тощо.                                                                                                     
Бажаю успіхів!                                                                                                                       
16.04.2022
Тема. Контрольна робота з теми"Звертання. Вставні слова"

   І. Виконайте тест.

1.  Познач речення, в якому правильно виділене звертання.

А. Здрастуй сонце і здрастуй вітре!
Б. Дякую, тобі моє серденько, за таку твою увагу до мене!
В. Ой не світи, місяченьку, не світи нікому, тільки світи миленькому, як іде додому.

2. Познач речення з поширеним звертанням.

А. У Вербний тиждень, за народним віруванням, не можна сіяти городини…
Б. Знаю, знаю, дівчинонько, чим я тебе розгнівив: що я вчора ізвечора із другою говорив.
В. Верни до мене, памяте моя.

3. Познач речення, в якому правильно поставлені розділові знаки при вставних словах.

А. Правду кажучи, дика гуска ота повз нас і не летіла, і не пливла, проте ми її заполювали.
Б. Може – спить вона тепер солодким сном, листячком у грушевому дуплі прикрившись.
В. Отже: голову його не так легко вирізнити в темряві степу.

4. Укажи речення, в якому є вставне речення.

А. Як стало відомо з офіційних джерел, найближчим часом відбудуться перемовини.
Б. За його розрахунками, він уже повинен бути навпроти літака.
В. Приходьте, будь ласка, завтра.

    ІІ. Складіть  2 речення зі звертаннями: моя Україно, друзі. А потім - 2 речення з вставними словами: до речі, власне.

   ІІІ. Зробіть синтаксичний розбір двох речень (лише підкресліть члени речення).
1). Друже милий, ти помітив до краси людську любов?
2). Населення княжої України, безумовно, користувалося дорогоцінним матеріалом для свого одягу.


Бажаю успіхів і миру!


14.04.2022
Тема. Узагальнення вивченого про звертання та вставні 
           слова ( підготовка до контрольної роботи )

                            Матеріал до уроку (читаємо)

 Діти, готуючись до контрольної роботи, ви маєте перечитати матеріал до уроку, який я вам друкувала, та  теоретичний матеріал параграфів 28, 29.
 Давайте разом усно виконаємо вправу 295. Читайте речення. Знайдемо в них звертання та вставні слова. Вони обов'язково будуть виділятися комами й при синтаксичному розборі не будуть підкреслюватись. Запам'ятайте це!!! 
1). Вітрець грайливий - поширене звертання.
2). Очевидно - вставне слово.
3). Мабуть - вставне слово.
4). Рідна хато моя - поширене звертання.
5). Мабуть - вставне слово.
6). Правнуки - непоширене звертання.
7). Пораднице-сопілко - поширене звертання.
8). Здається - вставне слово.

Якби ви ці речення переписували, то коми  ставили б ще й між однорідними членами речення . 

                                  Домашнє завдання
Виконати письмово завдання до теми ( с. 140 - 141 ).

Бажаю успіхів і миру!

12.04.2022
Тема. Закріплення теми, яка розглядалася на попередньому 
           уроці
                        Матеріал до уроку (читаємо)

Що ми вже знаємо про вставні слова, словосполучення, речення? 
Якщо у простому реченні є такі вставні конструкції, то воно називається так : просте речення, ускладнене вставними словами.

Вставні слова і речення виражають особисте ставлення мовця до висловлюваної ним думки.

Вставні слова і речення не несуть нової інформації, вони лише певним чином оцінюють, уточнюють основне повідомлення. Наприклад, маємо інформацію: Буде дощ. За допомогою вставних слів і речень цій інформації, не змінюючи її, можна надати різних відтінків:
1. Безумовно, буде дощ.
2. Здається, буде дощ.
3. Кажуть, буде дощ.
4. На жаль, буде дощ.
5. Майте на увазі, буде дощ.
6. Отже, буде дощ.

Зверніть увагу, що , за правилом, вставні слова виділяються завжди комою (комами).

                     Додаткова інформація

І. Вставні слова, словосполучення, речення можуть інколи виділятися в реченні  тире  й дужками.

Якщо вставлені слова чи речення вимовляються підвищеним тоном, то вони виділяються з обох боків тире.
1. Є ж люди на землі, — а то б не варто й жити, — що крізь щоденний труд уміють і любити, і усміхатися, і мислити, й шукать.
2. В щирім серці, в чесних грудях — вірю, знаю! — квіти є! 
3. Годинник бив — що з ним? — зовсім не ту годину. 

Буває, що вставлені слова чи речення вимовляються пониженим тоном. Тоді вони виділяються дужками.
1. Далеко-далеко (те знають хіба що лелеки) розкидала доля ці дерева. 
2. У затінках попід гінкою ліщиною (рибалки тут щоосені вудлища собі ріжуть) прозоро-зелені шпичаки конвалій, кропива з-під торішнього листя пнеться .
3. Він приїхав здалеку (із Індії). 
4. 
Сфінкс (лев з крилами й головою жінки) — символ таємничості в багатьох народів стародавнього світу .


ІІ. Деякі слова в реченні можуть виконувати різні функції - бути членами речення або вставними.

Наприклад: слово ВИДНО.

У першому реченні  ВИДНО - член речення - присудок, у другому - вставне слово.

1). Здалеку видно річку. 2). Будинок тут, видно, недавно

     збудований.

 Наприклад: слово ЗВИЧАЙНО.

1). Хлопець поводився звичайно. (ЯК? обставина)

2). Звичайно, це розлютило його. (вставне слово, не виступає членом речення).


ІІІ. Щоб упевнитися, чи дане слово справді вставне, перевіряємо його питанням (спочатку знайшовши підмет і присудок). Якщо слово в реченні відповідає на питання — то воно не вставне і виділяти його комами не можна; якщо ж не відповідає — то воно вставне і його виділяємо комами.

Питання до слів ставимо такі:
як? — справді, взагалі, таким чином, навпаки, очевидно, безперечно, певно;
коли? — нарешті, зрештою;
як часто? — звичайно;
з якою метою? — на щастя.
1. Поки живий, я хочу [як?] справді жити.
2. Справді [це правда], добре сміється той, хто сміється останній. 
3. Видно [присудок] шляхи полтавськії і славну Полтаву. 
4. Видно [мабуть], було вже пізно, бо ніде по хатах не світилося. 

5. Я, може, вам заспіваю? (сумнів, вставне).

6. Максим може все. (присудок, що робить?)


ІV. Далебі - вставне слово, яке часто вживається в літературі. Синонім до нього - справді, дійсно, які теж є вставними.

    Часто чути з вуст ведучих різних програм слово власне. Воно означає -  по суті і є вставним. Це слово вживається самостійно або зі словом КАЖУЧИ.

Наприклад: Ні, це, власне, не було похвалою.

                    Ні, це, власне кажучи, не було похвалою.


                        Домашнє завдання

1. Ще раз опрацювати матеріал теми. 

2. Виконати вправу 293 (завдання ІІ).


07.04.2022
Тема. Вставні слова (словосполучення, речення)

                       Матеріал до уроку (читаємо)                                          Із темою "Вставні слова " ви знайомилися в 5 класі, вивчаючи "Синтаксис".
Сподіваюсь, що ви пам'ятаєте таке:
1) вставні слова не являються членами речення, як і звертання, тому ніяк не підкреслюються;
2) вставні слова на письмі в реченні завжди виділяться комою (комами);
3) є декілька груп вставних слів (ці групи надруковано у таблиці підручника (стор. 135).
  Що нового ви дізнаєтесь про вставні слова у 8 класі?
Крім вставних слів, є ще вставні словосполучення та речення.
Наприклад. Мабуть, на жаль, будь ласка  - вставні слова;
                     на радість друзів, за даними синоптиків - вставні 
                     словосполучення ( тому що від одного слова ми 
                     можемо поставити питання до іншого);
                     я певен, як ви знаєте, кажуть - вставні речення ( у 
                     них є підмет і присудок або присудок).

                                   Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал до уроку та параграф 29 ( стор. 134-135).
2. Подивитись відеоролик для кращого засвоєння теми:

https://www.youtube.com/watch?v=-ZwdXr6eA48

3. Виконати вправу 288.


Бажаю успіхів та миру!




05.04.2022
Тема. Розділові знаки при звертаннях. Риторичні звертання

                         Матеріал до уроку (читаємо)

Пригадаймо разом, що ми знаємо про звертання.

1. Звертання - це слово або група слів, що називають особу або предмет, до якого звертається мовець.
2. Займенники ТИ,ВИ до групи звертання не входять.
Наприклад: А ви, дівчата, приходьте завтра. (звертання - дівчата). Ти, юначе, гарний хлопець! (звертання - юначе).
3. Непоширені звертання виражені одним словом, поширені - кількома словами.
4. Звертання не виступають членами речення, тому ніяк не підкреслюються!!!
5. На письмі звертання виділяємо комами.
6. Якщо звертання стоїть на початку речення й вимовляється з окличною інтонацією, то його виділяємо знаком оклику, а далі речення пишеться з великої літери.
Наприклад: 1. Де ви, сини мої? 2. Життя моє! Дозволь тебе любити.

7. Риторичне звертання використовують для називання співрозмовника в уявному діалозі.  Текстова відповідь на звертання не передбачається. Риторичне звертання служить лише для того, щоб привернути до нього увагу читача.
Це звертання до абстрактних понять, предметів і явищ, персонажів мистецьких творів, осіб, які не можуть бути вашими співрозмовниками або безпосередньо учасниками подій.

Наприклад: 1. Верни до мене, пам’яте моя!
                     2. Душе моя обпалена, як ти іще жива?
                     3. Прийду до тебе, Дніпре посивілий!
                     4. Шевченку! Відгук дум твоїх чи чуєш ти у нашім 
                         слові?

                                     Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал уроку.
2. Виконати вправу 273.




31.03.2022
Тема. Звертання

                         Матеріал до уроку ( читаємо )

  Прості речення , окрім однорідних членів, можуть ускладнюватись звертанням. Цю тему ми вчили з вами у 5 класі. Нічого нового у 8 класі про звертання ви не дізнаєтесь, просто треба нам повторити матеріал. Для цього вам треба прочитати уважно матеріал параграфа 28 ( стор. 130 - 132 )  ( Читаємо) 

                              Домашнє завдання
1. Подивитись відеоурок, щоб пригадати і добре засвоїти матеріал, за посиланням:


2. Виконати вправу 282 ( І і ІІ завдання ).

Бажаю успіхів та миру!
-----------------------------------------------------------------------------------








27.10.2022
Тема. Тире між підметом та присудком

1. Читаємо інформацію.
Що ви знаєте про такий розділовий знак, як тире?
1). Він ставиться на початку стрічки перед реплікою учасника діалогу.
2). Він ставиться в реченні з прямою мовою перед словами автора.
3). Після однорідних членів речення перед узагальнюючим словом.
Між підметом та присудком тире ставиться у декількох випадках, які треба добре запам’ятати.

 2. Записуємо в зошит наступне:                                   
* Якщо підмет і присудок виражені іменником в називному відмінку. Можна вставити подумки слово ЦЕ на місці тире.
Наприклад: Ромашка - лікарська рослина.

* Якщо один із головних членів речення виражений іменником в Н.в., інший - неозначеною формою дієслова (що робити? що зробити?) Можна вставити подумки слово ЦЕ на місці тире.
Наприклад: Моя мрія - здійснити кругосвітню подорож
                     Здійснити кругосвітню подорож - моя мрія.

*Якщо і підмет, і присудок виражені неозначеною формою дієслова. Можна вставити подумки слово ЦЕ на місці тире.
Наприклад: Жити - батьківщині служити.

*Якщо підмет і присудок виражені числівниками.
Наприклад: П’ять плюс два - сім.

* Якщо перед присудком є слова ЦЕ, ТО, ОСЬ, ЗНАЧИТЬ.
Наприклад: Микола - ось справжній герой.

 3. Зверніть увагу! (читаємо)
1. У місці постановки тире робиться пауза. 
2. Тире може стояти не завжди безпосередньо між підметом і присудком, вони можуть бути відділені один від одного іншими членами речення. Тире ставимо там, де робиться пауза при читанні. Це називається постановка тире між групою підмета та групою присудка. 
Група підмета - це підмет з усіма словами , які до нього відносяться.
Група присудка - це присудок з усіма словами, які до нього відносяться.
3. Якщо ми розглянемо речення "Сергій - музикант", то в ньому підмет - Сергій, а присудок - складений іменний - є музикант. Але дієслово -зв'язка Є не пишеться в реченні, а замість неї ставимо тире.
4. Між підметом і присудком кома ніколи не ставиться.

4. Усно виконуємо вправу 85 (с. 43)
1). Осот і лобода - для льону біда. ( І підмет і присудок виражені іменниками в Н.в.: осот і лобода (хто?що?) - біда (хто?що?). Замість дієслова-зв'язки Є ставиться тире)
2). Учений без діла - хмара без дощу. (Аналогічне пояснення: учений- хмара)
3).  --- 
4). Паляниця - хлібові сестриця.( Таке ж пояснення, як у першому та другому реченнях: паляниця - сестриця ).
5). ---
6). ---
7). Ніч ночувати - не вік горювати (І підмет, і присудок виражені неозначеною формою дієслова : ночувати - горювати)
8). ---
9). Море перепливти - не поле перейти (Таке ж пояснення, як у сьомому реченні : перепливти - перейти).
10). Любити людей - це щастя (Перед присудком стоїть слово ЦЕ).

5. Ще раз читаємо першу колонку таблиці на с. 41.

6. Тепер читаємо другу колонку таблиці "Тире не ставимо"

                              Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал уроку.
2. Подивіться коротеньке відео за посиланням:
3. Виконати вправи 76, 77.


25.10.2022
Тема. Присудок. Способи вираження присудка

1. Пригадаймо, що ви знаєте про присудок.
1). Головний член речення.
2). Називає дію, стан або ознаку предмета, названого підметом.
3). Відповідає на питання ЩО РОБИТЬ ПІДМЕТ? ЩО З НИМ РОБИТЬСЯ? ХТО ВІН Є? ЩО ВІН Є? ЯКИЙ ВІН Є?
4). Підкреслюється двома лініями.

2. Читаємо визначення присудка в підручнику на с. 34.
3. Записуємо в зошит схему "Види присудків"(с. 35 - вгорі).
4. Записуємо наступне в зошит:
Складений дієслівний присудок = допоміжне слово + неозначена форма дієслова (що робити? що зробити?)
Наприклад: Бабуся любить співати народні пісні.
Бабуся - підмет, присудок - любить співати.

Складений іменний присудок = дієслово-зв’язка + іменна частина (іменник, прикметник, дієприкметник, числівник, займенник).
Наприклад:
1). Він звався Василем.
Він - підмет, звався Василем - присудок (звався - дієслово-зв'язка, Василем - іменна частина, виражена іменником).
Далі читайте.
2). Весна була тепла.
Весна - підмет, була тепла - присудок (дієслово-зв'язка - була, іменна частина - тепла, виражена прикметником).
3). Київ - столиця України.
Київ - підмет, є столиця - присудок ( але діслово-зв'язка Є пропускається в реченні й замість неї ставиться тире).

5. Виконаємо усно вправу 61. 
 Перевірте себе: складені дієслівні присудки - не міг прожити, необхідно йти; складені іменні присудки - стало мов камінь, був гарним.

6. Виконайте письмово вправу 62. 
 
                                   Домашнє завдання
1. Опрацюйте уважно матеріал параграфа 6 (34-36).
2. Виконайте вправу 63 (І,ІІ).



20.10.2022
Тема. Підмет. Способи вираження підмета

1. Пригадаймо, що ви знаєте про підмет.
1). Головний член речення.
2). Називає предмет, особу, явище.
3). Відповідає на питання ХТО?ЩО?
4). В реченні підкреслюється однією лінією.
2. Читаємо визначення підмета в підручнику (с. 31)

3. Записуємо в зошит.
Є два способи вираження підмета:
1) одним словом;
2) сполученням слів.
Наприклад: Велика ведмедиця вийшла з лісу.
                     Сузір’я Велика Ведмедиця сяяло в небі.
.
4. Записуємо речення, підкреслюємо підмети, дивимось, яким способом  виражені. 
Зверніть увагу, що підмети можуть бути виражені різними частина мови.
1). Ліс дрімає.
2). Ми танцюємо.
3). Жадібний платить двічі.
4). Вакциновані їдуть у транспорті.
5). Один їде, другий пішки йде.
6). Життя прожити - не поле перейти.
7). Твоє "завтра" хвилює мене.
8). Біла Церква - велике місто.
9). Брат із сестрою жили разом.
10). Ми з другом граємось.
11). Дехто з вас проспав на урок.
12). Три берези росли біля ставка.
13). Група учнів вирушила в похід

5. Виконуємо вправу 56 (письмово)

                                   Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф 5 (с. 31-32)
2. Виконати письмово вправу 59 (І,ІІ), усно- 58.
  
            

18.10.2022
Тема. Розвиток мовлення. Стислий письмовий переказ 
            розповідного тексту з елементами опису місцевості 
            в художньому стилі

                           Матеріал до уроку (читаємо)
Давайте пригадаємо , які є типи мовлення:
1.Розповідь.
2. Опис.
3. Роздум.

Які є стилі мовлення?
1. Художній.
2. Розмовний.
3. Науковий.
4. Офіційно-діловий.
5. Публіцистичний.

Сьогодні  ви будете писати стислий переказ тексту "Шоколадний цех", який є в підручнику на стор. 200 - 201. У тексті поєднано два типи мовлення: розповідь і опис.

Які є види переказів тексту?
1. Детальний.
2. Стислий.
3. Вибірковий.
4. Творчий.
Я думаю, ви розумієте , яка різниця між цими видами.

Вам треба передати текст дуже стисло.
Що для цього потрібно?
1. Дуже уважно прочитати декілька разів текст.
2. Відкинути другорядне, виділивши лише головне.
                             
                                    Домашня робота
Написати стислий переказ тексту за поданим складним планом:

І. Екскурсія містера Вонки.
ІІ. Дива шоколадного цеху.
    1. Річка.
    2. Луки.
    3. Маленькі чоловічки.
ІІІ. Історія про казкових робітників.

Прохання:
1. Пишіть грамотно, ставте розділові знаки.
2. Дотримуйтесь абзаців.
3. Переказ має бути стислий!!! (від 10 до 12 речень)

                    Бажаю успіхів і мирного неба!




13.10.2022
Тема. Самостійна робота з теми "Словосполучення та 
           речення"
                                          Хід уроку
1. Повторіть параграфи 3,4 (с. 20-28).

2. Виконайте самостійну роботу.
І. Тестування (лише один варіант правильний)
 1. Синтаксис  вивчає...
     А. Частини мови.
     Б. Словосполучення та речення.
     В. Правила вживання розділових знаків.
     Г.  Способи творення слів.
2. Словосполучення відрізняється від речення тим, що...
    А. Не містить закінченої думки.
    Б. Складається з 2-3 слів.
    В. Йому характерне інтонаційне оформлення.
    Г. Це основна синтаксична одиниця.
3. Укажіть рядок, де всі сполуки слів є словосполученнями.
    А. Дзвін шабель, моя Україна, сонцем осяяний.
    Б. Пісня солов'їна, тиша лісів, шепіт і зітхання.
    В. міниться і лине, снишся мені, на воді.
    Г. у радості, голубе небо, хмари пливуть.
4. Знайдіть прикметникове словосполучення.
    А. План евакуації.
    Б. Глибоко в морі.
    В. Щасливий від думки.
    Г. Дуже голосно.
5. Граматично правильно побудоване словосполучення:
    А. Одружитися на дівчині.
    Б. З біллю в серці.
    В. Два брата.
    Г. Доглядати сестричку.
6. За метою висловлювання речення поділять на ...
   А. Розповідні, питальні, окличні.
   Б. Емоційно забарвлені та беземоційно забарвлені.
   В. Розповідні, питальні, спонукальні.
   Г. Питальні, окличні, називні.
7. Знайдіть просте речення. 
    А. Вже ллється злива листя золотого, і в синю далеч лебеді
        летять.
    Б. Тече Дніпро безмежно, безкінечно.
    В. Пильнуйте свої думки - вони стають словами!
    Г. Коли настане вечір, ми відпочинемо.

ІІ. Випишіть усі словосполучення з речення. У кожному вкажіть головне й залежне слово, питання від головного до залежного. 
 Стрічний вітер і воронові дошкуляє.

ІІІ. Зробити письмово синтаксичний розбір речення.
       ( зразок на с. 30 вгорі ).
У відчинене вікно пливуть медові пахощі розквітлих акацій.

Роботу виконайте всі обов'язково. Це контрольна робота №1. Ми її назвали самостійною роботою, бо ви будете виконувати її в робочих зошитах.


11.10.2022
Тема. Граматична помилка та її умовне позначення
                                           Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.
2. Читаємо інформацію.
Раніше на уроках української мови ми ознайомились з трьома видами помилок  - орфографічними , пунктуаційними, лексичними.  Орфографічні помилки стосуються правопису й позначаються вертикальною рискою /,  пунктуаційні - розділових знаків й позначаються  V, лексичні - вживання слів й позначаються буквою Л. 
Яка помилка називається граматичною? Граматика вивчає форми слів, правила поєднання слів у словосполучення та речення.
Граматична помилка - це порушення будь-якої граматичної норми - словотворчої, морфологічної, синтаксичної                ( запишіть у зошит разом з прикладами).
Наприклад: більш швидший, піти за хлібом, Галини Петрівної ( треба - більш швидкий, піти по хліб, Галини Петрівни). Позначається буквою Г.

Ви зрозуміли, що граматична помилка - це та, яка не стосується правила написання слів (правопису).

3. Виконаємо разом письмово вправу 49. 
Які граматичні помилки ви помітили в кожному реченні?
Перевірте себе:
1) - ходить по гриби;
2) - чудовим краєвидом;
3) - шкоди;
4) - правила;
5) - заслуговує на пошану.
Запишіть речення правильно.

4. Граматична хвилинка. 
Пригадаємо матеріал 6 класу "Узгодження іменників з числівниками 2,3,4 ". Іменники , які вживаються з числівниками 2,3,4,  ставляться у форму Н.в. множини.
Два олівці (а не олівця), три столи ( а не стола), чотири стільці ( а не стільця).
Запишіть самостійно, розкриваючи дужки:
2 (циркуль), 3 (цвях), 4 (син), 2 (мішок), 3 (вчитель), 4 (чоловік), 3 (зошит), 2 (місяць).
                                   Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал до уроку.
2. Виконати вправу 40 (І,ІІ,ІІІ завдання).
Роботи пересилайте мені на вайбер. Бажаю успіхів!






22.09.2022
Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення.
            Конспект прочитаного науково-навчального тексту

                                          Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.
2. Пригадаймо стилі мовлення ( форзац у кінці підручника (справа).
3. Читання інформації про конспект (с.185)
4. Записуємо в зошит "Види конспектування":
1) своїми словами (вільний);
2) за допомогою цитат, які передають зміст тексту (виписки з тексту найважливішої інформації);
3) змішане ( своїми словами + цитати).
                          

                                    Домашнє завдання 
Обрати вид конспектування й написати конспект тексту "Скіфи" ( с. 185-187).

15.09.2022
Тема. Повторення. Орфографія
                                        Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.
2. Пригадаймо, що таке орфографія.
Орфографія - це розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів.
Правило написання слів називається орфограмою.
Наприклад: орфограма "Написання НЕ з дієсловами".
Підкреслити орфограму - це значить підкреслити місце, де можна допустити помилку. 
3. Словниковий диктант.
(Не)навидіти, (не)знаю, (не)буду, (не)може, (не)хтувати, (не)хочу.
Підкресліть орфограми.
4. Виконуємо вправу 24 на правопис слів (с. 15)
5. Виконуємо вправу 16 (с.13).
                                   Домашнє завдання
Виконати вправи 19, 20. Підкреслити орфограми у всіх словах.


13.09.2022
Тема. Повторення. Морфологія
                                       Хід уроку
1. Записуємо дату, Класна робота, тему.
2. Пригадаймо, що таке морфологія.
Морфологія - розділ мовознавства, який вивчає частини мови.
Які є частини мови, ви можете згадати, розглянувши форзац (ліву частину) в кінці підручника.
Що таке морфологічний розбір речення? Це означає, що треба над кожним словом речення написати частину мови.
Що таке морфологічний розбір слова? Це означає, що треба вказати всі морфологічні ознаки слова.
3. Запишіть речення , зробіть його морфологічний розбір.
 Я дуже люблю свою рідну країну і буду боротися за щастя свої співвітчизників.
                                 Домашнє завдання
Переписати вправу 22 (с. 14-15).
Вказати, до яких частин мови належать виділені слова ( зверху надписати).



08.09.2022
Тема. Повторення. Лексикологія та фразеологія

                                          Хід уроку
1. Запишіть в робочі зошити дату, Класна робота, тему.
2. Читаємо інформацію від учителя.
На початку кожного навчального року ми повторюємо вивчене раніше. Сьогоднішня тема вивчалася вами в 6 класі.
Лексикологія - це наука про слова.
Фразеологія - наука про фразеологізми. Пам’ятаєте хоч деякі з них (як кіт наплакав, робити із мухи слона, зуб на зуб не попадає та інші).
На сторінках цього параграфа є багато цікавих вправ для повторення. 
3. Виконайте усно декілька запропонованих вправ:
1). Вправа 9. Синоніми - близькі за значенням слова.
2). Вправа 10.
3). Вправа 8. Розгляньте спочатку схему (вгорі на с. 11)
 Історизми - слова, які зникли з нашого ужитку.
Архаїзми - застарілі слова, які замінили на новіші.

                                Домашнє завдання
Виконати письмово вправи 11 та 12 (с. 11)
У вправі 12 треба згадати 5 фразеологізмів  з поданими словами- назвами частин тіла  й записати. Наприклад: язик не повертається, гострий на язик, язик до Києва доведе.
Нагадую вам, що прислів’я та приказки теж належать до фразеологізмів.



06.09.2022
Тема. Мова - найважливіший засіб спілкування, пізнання 
           та впливу
  Доброго дня, дорогі восьмикласники! У цьому році ми знов працюємо з вами разом. Сподіваюсь, що в 8 класі ви будете вчити українську мову старанніше, ніж раніше. Ви розумієте зараз, наскільки цінною вона є для нашого народу. Нема мови - нема нації. Тож давайте вчитися розмовляти й писати  чистою українською мовою, не засмічуючи її словами з мови агресора.

                                           Хід уроку 
1. Підпишемо робочий та контрольний зошити.
                                             Зошит
                             для робіт з української мови
                             здобувача освіти 8 класу
                             КЗ "Могильненський ліцей"
                             Заваллівської селищної ради
                             Прізвище та ім’я

                                                  Зошит
                             для контрольних робіт з української мови
                             здобувача освіти 8 класу
                             КЗ "Могильненський ліцей"
                             Заваллівської селищної ради
                             Прізвище та ім’я

У робочому зошиті напишіть дату, Класна робота, тему

2. Читаємо інформацію .
Українська мова - одне з найбільших багатств нашого народу. Вона є найважливішим засобом спілкування, пізнання та впливу. 
За її допомогою ми обмінюємось інформацією, найскладнішими думками та найтоншими почуттями.
Через мову людина пізнає дійсність, ознайомлюється з досягненням науки, надбаннями культури.
Виконуючи функції спілкування та пізнання, мова впливає на людей. Словом можна поранити і вилікувати, розвіяти сумнів і засмутити, викликати усмішку і сльози... Тому треба прагнути, щоб з наших вуст зринали лише добрі слова, сповнені тепла серця і щирості душі.

3. Прочитайте притчу й легенду з підручника на цю тему ( вправа 1 - с. 4-5).
                                      Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал до уроку.
2. Із вправи 3 (с.6) переписати прислів'я (Із джерел народної мудрості).
3. Записати висновок: чого навчають ці прислів'я (1-3 речення)






Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.