Дистанційне навчання в 2021 - 2022 навчальному році
Написати есе в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами. Теми: «Гармонія людини та природи як велика духовна цінність» або «Земле барвінкова, дай мені здоров’я!» ( на вибір).
Бліц-опитування:
які стилі мовлення Ви знаєте?
назвіть ознаки публіцистичного стилю;
дайте визначення звертання;
наведіть приклади звертань;
які слова називаються вставними;
наведіть приклади вставних слів.
Есе являє собою унікальний літературний
жанр. По суті, це будь-який короткий твір, написаний в приватному порядку з
якого-небудь питання. Ключовою особливістю есе є його авторське
оформлення – на відміну від стилів наукових та публіцистичних, що мають
строгу специфікацію стилістики.
Есе – це начерк, міні-твір, невеликий за обсягом, в якому є висловлення
власної думки про любий предмет, своїх відчуттів, ставлення до світу.
ПІДКАЗКИ
1 підказка: загальнолюдська цінність; найвища цінність ... (здоров’я);
2 підказка: кожна людина повинна дотримуватися...( здорового способу
життя)
3 підказка: змолоду треба берегти...(здоров’я)
4 підказка: перебування на природі значно покращує...(здоров’я)
5 підказка: найкращі ліки може дати лише сама...( природа)
6 підказка: ідею гармонії людини і природи
проголошують у своїх
творах...(П.Г.Тичина, В.М.Сосюра, М.Коцюбинський...)
7 підказка: люди закінчують свої розмови, вітаються, бажаючи один одному...
(здоров’я)
8 підказка: найбільше багатство... (здоров’я»);
Найбільше багатство - здоров’я.
Отже, про що ми будемо писати?
Правильно, про здоров’я, а тема нашого
есе «Земле барвінкова, дай мені здоров’я». У творі використаємо речення із
звертаннями та вставними словами.
Правила написання есе.
Для написання есе потрібно пройти 4 етапи
1 етап – збір інформації за проблемою
2 етап - аналіз інформації
3 етап – виявлення власної точки зору
4 етап – викладання власної думки
Завдання для збору інформації
- Поміркуйте, чому твердження «Здоров’я — найвища цінність» є правдивим?
- Чому кожна людина повинна дотримуватися здорового способу життя?
- Чому найкращі ліки може дати лише сама природа?
- Що покращує перебування на природі?
- Які твори про гармонію людини і природи ви читали?
- Чому твердження «Здоров’я — найвища цінність» є правдивим?
Пригадайте прислів'я, приказки про здоров'я:
«Найбільше багатство — здоров’я»; «У здоровому тілі – здоровий дух»; «Хто
про здоров’я дбає, тому і Бог помагає», Здоров'я – найвища цінність»
д.з.- НАПИСАТИ ЕСЕ ( НА ОДНУ З ТЕМ НА ВИБІР)
СВОЇМИ СЛОВАМИ, А НЕ СПИСАТИ ТЕКСТ.
,, Гармонія людини як велика духовна цінність,, б'є
З самого початку існування людини природа ставила перед нею певні вимоги. Клімат, рельєф, оточення - з усім цим людина змушена була рахуватися, пристосовуватися. Природа таким чином впливала на становлення національного характеру.
У житті трапляється так, що природа дає нам дуже цінні уроки виживання і боротьби зі стихією. Людина вже давно віддалився від природи, і перетинається з нею лише маленькими уривками, у вигляді домашніх тварин або рослин. Вчені давно зрозуміли, що природа – це головне джерело здоров'я, життя, і історії походження людини. Дружить з природою дуже важливо і корисно, тому що лише вона, при грамотному погляді на неї, здатна навчити як жити так, щоб залишатися якомога довше здоровим і молодим.
Справа в тому, що людина постійно витрачає ресурси планети, які рік від року виснажуються все сильніше і сильніше. Багато лісу зазнали вирубці з-за того, що людина освоїв деревину як матеріал для виготовлення багатьох речей, багато болота осушились, з-за того, що людина прагнув их засіяти культурами, щоб прокормить себе самого. Деякі тварини були приручені, а деякі і зовсім прижилися настільки, що фактично вже є членами сімей, як коти чи собаки.
,,Земле барвінкова, дай мені здоров'я,,
Вже давно стало зрозуміло, що довкілл потребує нашого захисту. Але чомусь люди поступово знищують природу і ставляться до неї як споживачі. А щозалишиться після нас майбутнім поколінням, яким теж хотілося б жити на “барвінковій землі” і мати міцне здоров’я? Нічого доброго, тому треба докласти всіх можливих зусиль і врятувати природу. Як? Кожен має змінюватися. Якщо ви влаштували пікнік, то після його завершення, поприбирайте після себе усе сміття. Не забруднюйте водойми. Намагайтеся якомога менше використовувати сильнодіючі миючі засоби. Поліетиленовими пакетами користуються в усіх країнах, але, перілж їх розпаду в природі займає 100 – 200 років. Тому краще такі пакети замінити текстильними сумками. Захист природного середовища розпочинається з нашої свідомості, з нашого будинку, з нашої квартири. Тому заощаджуйте електрику; в масштабах країни це допоможе закрити бодай одну електростанцію.
Розділові знаки при однорідних членах речення
Кома між однорідними членами речення ставиться: |
Кома між однорідними членами речення не ставиться: |
Якщо однорідні члени не зв’язані сполучниками. Наприклад:
А світ такий красний, хороший, розкішний! (Леся Українка.) Гула, гуркотіла, двигтіла епоха. (І.Драч.) Якщо однорідні члени зв’язані повторюваними сполучниками: Наприклад:
Раділи і садок, і поле, і долина. (Л.Глібов.)
І грає, і піниться синєє море. (Є.Гребінка.) Ми ціну знаємо і хліба, й солі. (М.Стельмах.) Якщо однорідні члени зв’язані протиставними сполучниками. Наприклад: Народ страждав, але стояв і людських добивався прав.(М.Рильський.) Нам же потрібно не вліво, а вправо. (П.Тичина.) |
Якщо однорідні члени зв’язані неповторюваними сполучниками. Наприклад: Початок і кінець мають подати одне одному руки.(Нар.творч.) Без труда росте пирій та лобода. (Нар.творч.) Я учився у школі і в полі. (М.Стельмах.) |
V. Виконання вправ на застосування узагальнювальних правил.
* Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).Однорідні члени речення підкреслити.
І. Красивий, щедрий рідний край. (І.Січовик.) Од пепінок, шафранів і ренетів духмяність ллється по усій планеті. (О.Довгий.) Згадався свіжий, але ніжний ранок, спокійні верби край села. (М.Рильський.) Розкажи мені про землю, про сади, про хліб, про волю. (В.Коротич.)
ІІ. Неси до людей всі думки, почуття і слова. І серце твоє не згорить, не замовкне, не згасне. (М.Рильський.) Душа і трудиться, і мріє. (М.Сингаївський.) Життя таїть трагедію й красу. (Д.Луценко.) Чимало бід минуло і мине. Біда організовує й гуртує. А це в житті народу – головне. (І.Гнатюк.)
Домашнє завдання - виконати впр.10,11,13.
Спочатку повторимо види мовленнєвої діяльності
1. Робота з теорією. Нагадайте собі вивчене в попередніх класах:
Мова - це найважливіший ЗАСІБ спілкування, втілений через систему звукових та графічних (письмових) знаків. Без мови немає мовлення. Але знання буков та звуків мови не забезпечує спілкування. Коли ми використовуємо звукові та письмові знаки для передачі інформації - ми використовуємо мову на практиці, тобто користуємося МОВЛЕННЯМ.
Отже, мова - система знаків, а мовлення - використання мови на практиці, коли ми спілкуємося.
Є різні види мовленнєвої діяльності. Погляньте на схему 1.
Коли ми говоримо або пишемо, слухаємо або читаємо, ми створюємо\сприймаємо висловлювання.
Скориставшись схемою 3, дізнаємося про висловлювання більше:
Отже, висловлювання може бути:
1. усним чи писемним;
2. подане у формі діалогу (розмови двох осіб), або монологу (висловлювання однієї особи);
3. зазвичай є адресаНТ - тобто той, хто говорить або пише, мовець; та адресаТ - той, хто слухає або читає.
4. у висловлювання завжди є тема (про що ми говоримо) та основна думка (для чого ми це говоримо, чого ми хочемо досягти нашим висловлюванням);
5. мета спілкування уособлює те, для чого ми створюємо висловлювання: щоб про щось розповісти (повідомлення); щоб попросити або змусити когось щось зробити (спонукання); щоб зрозуміти причину\сутність якихось подій\явищ (з'ясування).
6. на те, як ми формуємо висловлювання впливає місце і час спілкування. Тобто в школі з учителем ми будемо говорити не так, як вдома із батьками, а вдома із батьками ми будемо спілкуватися інакше, ніж ми це робимо на вулиці з друзями.
2. Виконання вправ. Заповніть таблицю, пригадавши вивчене в попередніх класах.
ФУНКЦІЇ МОВИ
| |
Спілкування
| |
Думки формуємо та виражаємо тільки за допомогою слів
| |
Пізнання світу
|
Людина пізнає світ, здобуває знання про нього
|
Об’єднання людей
|
3. Робота з теорією. Повторення з теми "Стилістика".
Адміністратор блогу видалив цей коментар.
ВідповістиВидалити