Шукати в цьому блозі

Загальна кількість переглядів сторінки


Українська мова 7 клас

           Дистанційне навчання в 2021 - 2022 навчальному році 

 08.09.2022.Тема.Написання есе «Гармонія людини і природи як велика духовна цінність», «Земле барвінкова, дай мені здоров’я!» в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами
 
 ЗАВДАННЯ

Написати есе в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами. Теми: «Гармонія людини та природи як велика духовна цінність» або «Земле барвінкова, дай мені здоров’я!» ( на вибір).

Бліц-опитування:

які стилі мовлення Ви знаєте?

назвіть ознаки публіцистичного стилю;

дайте визначення звертання;

наведіть приклади звертань;

які слова називаються вставними;

наведіть приклади вставних слів.

Есе являє собою унікальний літературний
жанр. По суті, це будь-який короткий твір, написаний в приватному порядку з
якого-небудь питання. Ключовою особливістю есе є його авторське
оформлення – на відміну від стилів наукових та публіцистичних, що мають
строгу специфікацію стилістики.
Есе – це начерк, міні-твір, невеликий за обсягом, в якому є висловлення
власної думки про любий предмет, своїх відчуттів, ставлення до світу.

    ПІДКАЗКИ

1 підказка: загальнолюдська цінність; найвища цінність ... (здоров’я);
2 підказка: кожна людина повинна дотримуватися...( здорового способу
життя)
3 підказка: змолоду треба берегти...(здоров’я)
4 підказка: перебування на природі значно покращує...(здоров’я)
5 підказка: найкращі ліки може дати лише сама...( природа)
6 підказка: ідею гармонії людини і природи 

проголошують у своїх
творах...(П.Г.Тичина, В.М.Сосюра, М.Коцюбинський...)
7 підказка: люди закінчують свої розмови, вітаються, бажаючи один одному...
(здоров’я)
8 підказка: найбільше багатство... (здоров’я»);

 Найбільше багатство - здоров’я.
Отже, про що ми будемо писати? 

 Правильно, про здоров’я, а тема нашого
есе «Земле барвінкова, дай мені здоров’я». У творі використаємо речення із
звертаннями та вставними словами.

Правила написання есе.
Для написання есе потрібно пройти 4 етапи
1 етап – збір інформації за проблемою
2 етап - аналіз інформації
3 етап – виявлення власної точки зору
4 етап – викладання власної думки

Завдання для збору інформації
- Поміркуйте, чому твердження «Здоров’я — найвища цінність» є правдивим?
- Чому кожна людина повинна дотримуватися здорового способу життя?
- Чому найкращі ліки може дати лише сама природа?
- Що покращує перебування на природі?
- Які твори про гармонію людини і природи ви читали?
- Чому твердження «Здоров’я — найвища цінність» є правдивим?
Пригадайте прислів'я, приказки про здоров'я:

«Найбільше багатство — здоров’я»; «У здоровому тілі – здоровий дух»; «Хто
про здоров’я дбає, тому і Бог помагає», Здоров'я – найвища цінність»

 д.з.- НАПИСАТИ ЕСЕ ( НА ОДНУ З ТЕМ НА ВИБІР)

СВОЇМИ СЛОВАМИ, А НЕ СПИСАТИ ТЕКСТ.

,, Гармонія людини як велика духовна цінність,, б'є

З самого початку існування людини природа ставила перед нею певні вимоги. Клімат, рельєф, оточення - з усім цим людина змушена була рахуватися, пристосовуватися. Природа таким чином впливала на становлення національного характеру.

У житті трапляється так, що природа дає нам дуже цінні уроки виживання і боротьби зі стихією. Людина вже давно віддалився від природи, і перетинається з нею лише маленькими уривками, у вигляді домашніх тварин або рослин. Вчені давно зрозуміли, що природа – це головне джерело здоров'я, життя, і історії походження людини. Дружить з природою дуже важливо і корисно, тому що лише вона, при грамотному погляді на неї, здатна навчити як жити так, щоб залишатися якомога довше здоровим і молодим.

Справа в тому, що людина постійно витрачає ресурси планети, які рік від року виснажуються все сильніше і сильніше. Багато лісу зазнали вирубці з-за того, що людина освоїв деревину як матеріал для виготовлення багатьох речей, багато болота осушились, з-за того, що людина прагнув их засіяти культурами, щоб прокормить себе самого. Деякі тварини були приручені, а деякі і зовсім прижилися настільки, що фактично вже є членами сімей, як коти чи собаки.

,,Земле барвінкова, дай мені здоров'я,,

Вже давно стало зрозуміло, що довкілл потребує нашого захисту. Але чомусь люди поступово знищують природу і ставляться до неї як споживачі. А щозалишиться після нас майбутнім поколінням, яким теж хотілося б жити на “барвінковій землі” і мати міцне здоров’я? Нічого доброго, тому треба докласти всіх можливих зусиль і врятувати природу. Як? Кожен має змінюватися. Якщо ви влаштували пікнік, то після його завершення, поприбирайте після себе усе сміття. Не забруднюйте водойми. Намагайтеся якомога менше використовувати сильнодіючі миючі засоби. Поліетиленовими пакетами користуються в усіх країнах, але, перілж їх розпаду в природі займає 100 – 200 років. Тому краще такі пакети замінити текстильними сумками. Захист природного середовища розпочинається з нашої свідомості, з нашого будинку, з нашої квартири. Тому заощаджуйте електрику; в масштабах країни це допоможе закрити бодай одну електростанцію.

 
07.09.2022.Тема. Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях
 
Дивимось відео за посиланням. Воно дуже корисне і легко сприймається.

Розділові знаки при однорідних членах речення

 

Кома між однорідними членами речення ставиться:

Кома між однорідними членами речення не ставиться:


Якщо однорідні члени не зв’язані сполучниками.


Наприклад:

 

А світ такий красний, хороший, розкішний(Леся Українка.)

Гула, гуркотіла, двигтіла епоха. (І.Драч.)


Якщо однорідні члени зв’язані повторюваними сполучниками:


Наприклад:

Раділи і садок, і поле, і долина. (Л.Глібов.)

 

І грає, і піниться синєє море. (Є.Гребінка.)

Ми ціну знаємо і хліба, й солі. (М.Стельмах.)


Якщо однорідні члени зв’язані протиставними сполучниками.


Наприклад:

Народ страждав, але стояв і людських добивався прав.(М.Рильський.)

Нам же потрібно не вліво, а вправо. (П.Тичина.)


Якщо однорідні члени зв’язані неповторюваними сполучниками.



Наприклад:


Початок і кінець мають подати одне одному руки.(Нар.творч.)

Без труда росте пирій та лобода(Нар.творч.)

Я учився у школі і в полі. (М.Стельмах.)



ad
ad

V. Виконання вправ на застосування узагальнювальних правил.

Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).Однорідні члени речення підкреслити.


І. Красивий, щедрий рідний край. (І.Січовик.) Од пепінок, шафранів і ренетів духмяність ллється по усій планеті. (О.Довгий.) Згадався свіжий, але ніжний ранок, спокійні верби край села. (М.Рильський.) Розкажи мені про землю, про сади, про хліб, про волю. (В.Коротич.)

ІІ. Неси до людей всі думки, почуття і слова. І серце твоє не згорить, не замовкне, не згасне. (М.Рильський.) Душа і трудиться, і мріє. (М.Сингаївський.) Життя таїть трагедію й красу. (Д.Луценко.) Чимало бід минуло і мине. Біда організовує й гуртує. А це в житті народу – головне. (І.Гнатюк.)

Домашнє завдання  - виконати впр.10,11,13.  

 
 
 
06.09.2022. Тема.Текст .Його структурні особливості.
Дивимось відео за посиланням. 
 

 Спочатку повторимо види мовленнєвої діяльності

 

1. Робота з теорією. Нагадайте собі вивчене в попередніх класах:

Мова - це найважливіший ЗАСІБ спілкування, втілений через систему звукових та графічних (письмових) знаків. Без мови немає мовлення. Але знання буков та звуків мови не забезпечує спілкування. Коли ми використовуємо звукові та письмові знаки для передачі інформації - ми використовуємо мову на практиці, тобто користуємося МОВЛЕННЯМ.

Отже, мова - система знаків, а мовлення - використання мови на практиці, коли ми спілкуємося.

Є різні види мовленнєвої діяльності. Погляньте на схему 1.



Розгляньмо їх докладніше:


Коли ми говоримо або пишемо, слухаємо або читаємо, ми створюємо\сприймаємо висловлювання. 


Скориставшись схемою 3, дізнаємося про висловлювання більше:


Отже, висловлювання може бути:

1. усним чи писемним;

2. подане у формі діалогу (розмови двох осіб), або монологу (висловлювання однієї особи);

3. зазвичай є адресаНТ - тобто той, хто говорить або пише, мовець; та адресаТ - той, хто слухає або читає.

4. у висловлювання завжди є тема (про що ми говоримо) та основна думка (для чого ми це говоримо, чого ми хочемо досягти нашим висловлюванням);

5. мета спілкування уособлює те, для чого ми створюємо висловлювання: щоб про щось розповісти (повідомлення); щоб попросити або змусити когось щось зробити (спонукання); щоб зрозуміти причину\сутність якихось подій\явищ (з'ясування).

6. на те, як ми формуємо висловлювання впливає місце і час спілкування. Тобто в школі з учителем ми будемо говорити не так, як вдома із батьками, а вдома із батьками ми будемо спілкуватися інакше, ніж ми це робимо на вулиці з друзями.

2. Виконання вправ. Заповніть таблицю, пригадавши вивчене в попередніх класах.

ФУНКЦІЇ МОВИ
Спілкування


Думки формуємо та виражаємо тільки за допомогою слів
Пізнання світу
Людина пізнає світ, здобуває знання про нього
Об’єднання людей


3. Робота з теорією. Повторення з теми "Стилістика".

В українській мові є п'ять стилів мовлення:
1. Розмовний.
2. Художній.
3. Науковий.
4. Публіцистичний.
5. Офіційно-діловий.
✰Спілкуючись з однолітками на вулиці чи з батьками вдома, ви використовуєте розмовний стиль мовлення. Цей стиль втілюється в діалогах.
✰Коли ви читаєте казку або оповідання, то маєте справу із художнім стилем.
✰Працюючи з правилом у підручнику, або читаючи статтю про нове відкриття в сфері біології, фізики, хімії тощо - ви стикаєтесь із науковим стилем. В цьому стилі можуть бути написані не тільки статті в наукових журналах, але й цілі книги, присвячені певним відкриттям чи явищам.
✰Читаючи в газеті про спортивні досягнення відомого футболіста, про улюбленого актора, нові фільми, книги тощо - ви стикаєтесь із публіцистичним стилем. Цей стиль мовлення призначений для передачі інформації публіці з метою впливу на неї: переконати людей пристати визнати певну думку, пристати до певної точки зору, захопити якоюсь ідеєю або щось прорекламувати. Оскільки мета цього стилю - впливати на публіку, то публічні виступи відносяться до публіцистичного стилю.
✰Коли нам доводиться оформляти документи: писати оголошення, заяву, автобіографію тощо - ми маємо справу з офіційно-діловим стилем. Навіть, коли ми купуємо новий прилад і цікавимося інструкцією з його використання - також маємо справу із офіційно-діловим стилем.

Для закріплення матеріалу роздивіться схему 1, подану нижче:

Ми використовуємо три типи мовлення:
1. Розповідь.
2. Опис.
3. Роздум.
✰Коли ми розповідаємо кумедний випадок друзям чи переказуємо рідним фільм або книгу, які нам дуже сподобалися, ми послуговуємося розповіддю.
✰Якщо ви побачили гарну машину чи сукню, або побували в надзвичайно красивому місці й хочете поділитися цим з друзями або рідними, тоді ви використовуєте опис.
✰Коли ми замислюємося над проблемними питаннями, над сутністю явищ й намагаємося дати відповідь на це запитання, знайшовши причини виникнення, розвитку та наслідків цих явищ, то звертаємося до роздуму як типу мовлення. 

Для закріплення матеріалу розгляньте схему 2.

3. Поглиблення вивченого про публіцистичний стиль.



4. Практична робота з текстом.
Прочитайте приклади текстів, написаних у публіцистичному стилі. 

1. МАНДРІВКИ І ТУРИЗМ – ЧОМУ ВАРТО ПОДОРОЖУВАТИ МОЛОДИМ?

«Іноді один день, проведений в інших місцях, 
дає більше, ніж десять років життя вдома» (Анатоль Франс)

Молодість – найпрекрасніший період в житті людини. І гріх не використати цю найщасливішу пору з максимальним задоволенням! Краще, ніж подорожі, людство, мабуть, поки нічого не придумало. До того ж, будь-яка мандрівка в далекі або ближні країни дарує безліч знань, спогадів, почуттів та емоцій. Подорожуючи світом, молода людина краще починає розуміти, чого вона хоче від життя. Під час подорожі формуються її життєві цінності, вигострюються навички виживання, з’являється бажання бути незалежним.
Втім досить великий відсоток людей досі відкладають мрії про подорожі до самої старості, віддаючи свій найкращий час перш за все роботі. Такі люди переважно працюють все життя і мають можливість повноцінно подорожувати тільки на пенсії, коли з’являється вільний час і вільні кошти. Однак існує величезна прірва між тим, щоб подорожувати в молодості та в старості. Звичайно, це робити ніколи не пізно, але є дуже важлива різниця, про яку часто люди не замислюються.
У всьому світі нараховується більше ніж 200 країн, які можна відвідати без особливого ризику для життя. На планеті живе понад 7 мільярдів людей, які сповідують різні релігії та дотримуються різного світогляду. Це не кажучи вже про безліч чудес світу – як рукотворних, так і природних. Все це вартує того, щоб побачити і самому дослідити. І зробити це бажано в молодості.

2. "Мандруємо Україною"
Україна - це країна з багатою історією, тож не дивним є розмаїття як природних, так і рукотворних пам’яток: високі гори і просторі степи, затишні містечка і гучні мегаполіси, суворі твердині і розкішні палаци. Україна - край, де пам’яток стільки, що вистачить не на один рік мандрівок. Не обов'язково їхати за кордон, щоб щось побачити і відпочити з комфортом. В Україні є свої унікальні місця, які вражають масштабами і красою. Вони оповиті легендами і таємницями, які історики досі намагаються розгадати. Тут можна відновити сили, зробити гарні фото на пам'ять та знову закохатися. Буденність нашого життя підсилює прагнення до мандрів. Це й не дивно, бо саме змінюючи обставини, отримуючи нові враження від побаченого, ми по іншому сприймаємо цей яскравий, самобутній світ, що нас оточує.

3. Як українка проїхала на мотоциклі всю Африку


35 тисяч кілометрів і 15 країн: українка Анна Гречишкіна проїхала на мотоциклі Африку - з півдня на північ.
Мандрівка цим континентом тривала понад рік і стала частиною великої навколосвітньої подорожі Анни, яка триває вже чотири з половиною роки. І жінка поки що не планує повертатися додому. На запитання, звідки Анна бере гроші, вона відповіла: "У мене є два партнери, які забезпечують мотоцикл і страхування життя. Решту я збираю сама: видала фотокнигу подорожі, збираю гроші, вигадую проекти"
Про пригоди в Судані, зебр на дорогах і про те, як це - їхати на мотоциклі через пустелю, мотоциклістка розповіла ВВС Україна.

Завдання: 
Спробуйте визначити особливості публіцистичного стилю у поданих текстах. 

5. Віртуальна мандрівка. 
У середині 2000-х відомий швейцарець Бернард Вебер і громадська організація New Open World Corporation створили унікальний проект, який мав об’єднати воєдино всі найбільші творіння людства за всю історію існування. Так був створений новий проект під назвою «7 нових чудес світу».
Проект став настільки цікавий звичайним громадянам, що взяти участь у голосуванні захотіло близько 100 млн. людей зі всього світу. Остаточні результати голосування стали відомі влітку 2007 року в столиці Португалії, Лісабоні. Давайте ознайомимося з ними.

1. Великий китайський мур, Китай.


2. Давнє місто Петра, Йорданія. 

3. Тадж-Махал, мавзолей дружини Шаха Джахана. Індія.


4. Колізей, Італія.


5. Мачу-Пікчу, стародавнє місто інків, Південна Америка, Перу.



6. Статуя Ісуса Христа в Ріо-де-Жанейро, Бразилія. Південна Америка.

7. Чичен-Іца, стародавнє місто в Мексиці. Північна Америка.


Я у яких місцях ви хотіли би побувати і чому?

6. Практична робота з текстами. Давайте перевіримо зроблені вами висновки:
1. Емоційність повідомлення.
Ми можемо побачити це завдяки використанню художніх засобів та емоційно забарвленої лексики (це слова, якi мають негативну або позитивну емоцiйнiсть у своєму значеннi), фразеологізмів: гріх не використати, найщасливіша пора, багата історія, просторі степи, затишні містечка, гучні мегаполіси, суворі твердині тощо.
2. Інформативність текстів, мета яких не тільки повідомити певну інформацію, але й вплинути на нашу думку та спосіб життя. 
3. Наявність фактів: цифрових даних, згадки про реальних осіб та конкретні географічні дані: "35 тисяч кілометрів і 15 країн: українка Анна Гречишкіна проїхала на мотоциклі Африку - з півдня на північ."
4. Використання з метою впливу та поглиблення інформативності тексту за допомогою епіграфів, цитат, заяв реальних осіб:
«Іноді один день, проведений в інших місцях, 
дає більше, ніж десять років життя вдома» (Анатоль Франс)
На запитання, звідки Анна бере гроші, вона відповіла: "У мене є два партнери, які забезпечують мотоцикл і страхування життя. Решту я збираю сама: видала фотокнигу подорожі, збираю гроші, вигадую проекти"
5. Емоційність висловлювань досягається за допомогою окличних речень (також, характерним для публіцистичного стилю є використання звертань, риторичних питань):
І гріх не використати цю найщасливішу пору з максимальним задоволенням! 
Домашнє завдання. Скласти текст-віртуальну подорож до будь-якого цікавого місця.
 
 Для допитливих:
http://vsviti.com.ua/nature/13294

1 коментар:

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.