13 березня Тема : Як звірі пристосувалися до життя в різних умовах ?

— Розкажіть, як птахи готуються до виведення пташенят.
— Чому навесні птахи співають?
— Як розподіляються обов’язки птахів-батьків під час насиджування та вигодовування потомства?
— Розкажіть правила поведінки людей серед природи у період виведення птахами потомства.
— Уявіть, що вам потрібно розповісти про птахів мешканцям казкової планети, на якій живуть лише комахи. Прочитайте план своєї розповіді.
1. Робота за підручником (с. 114-116)
— Пригадайте! У чому полягають особливості будови птахів?
— Роздивіться фотографії на с. 114 і розкажіть, у чому виявляються особливості будови й способу життя різних груп звірів?
— За якою ознакою звірі (ссавці) відрізняються від інших тварин?
— Усі звірі вигодовують малят молоком, тому їх і називають ссавці (від слова «ссати»). Чим ще відрізняються ці тварини від інших? Майже всі звірі вкриті волоссям, яке захищає тіло від холоду. Кількість волосся в різних звірів неоднакова. У китів і дельфінів — лише кілька щетинок біля рота, а в більшості звірів — товста хутряна "шуба".
— Розміри звірів різні. Найменший звір — землерийка, важить усього 2 г. Маса тіла найбільшого звіра синього кита — до 150 тонн.
Перейди за посиланням : https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-tvarini-navesni-9213.html
— Відгадайте загадки.
• Маленький, горбатенький, все поле перерив. (Кріт)
• Біжить по долині в сіренькій кожушині. (Заєць)
— Роздивіться фотографії на с. 116 і розкажіть, які пристосування до життя мають наземні звірі? Як різні звірі пристосуватися до життя у воді?
— Серед звірів є тварини, які живуть у ґрунті і майже ніколи не з’являються на його поверхні. У крота коротке тіло, короткі лапи із сильними кігтями. Такими лапами, наче лопатою, кріт розпушує землю і риє нори. Слух і зір у крота погані, тому він шукає їжу за допомогою добре розвиненого нюху і дотику. Пожива крота — дощові черв’яки, комахи та їхні личинки.
Звірі — невід’ємна частина природи. Вони розносять плоди і насіння, отже, сприяють розмноженню рослин. Дрібніші звірі слугують їжею для хижаків.
— Віщунами ранньої весни у світі вважають бабаків. Ця традиція більш поширена на Заході, але останніми роками прижилася і в Україні. Чи не завдає шкоди раннє пробудження самим тваринам, дізнавалися наші журналісти.
Традиція відзначати День бабака походить із Америки та Канади. У цих країнах 2 лютого щороку перетворюється на масштабне і масове свято.
Це свято почали відзначати із 2 лютого 1887 року, тоді, коли витягли бабака, щоб подивитися, чи побачить він свою тінь, чи не побачить, таким чином намагаючись зпророкувати, чи теплою буде весна, чи холодною, чи скоро вона настане, чи ні.
Якщо звір не бачить своєї тіні та спокійно виходить із нори, весна буде ранньою. Якщо бабак бачить свою тінь і ховається назад у нору, то, за повір’ям, зима триватиме ще шість тижнів. І, хоча прогнози бабаків виявляються правдивими лише у половині випадків, це не заважає мешканцям Америки та Канади веселитися та святкувати.
Висновки
• Тіло звірів (ссавців) укрите волоссям.
• Вони народжують живих дитинчат і вигодовують їх молоком.
• Звірі добре пристосовані до місць проживання.
Тестування
1. До якої групи належать тварини, у яких 6 ніг?
а) Ракоподібні;
б) павукоподібні;
в) комахи.
2. Як називаються тварини, тіло яких покрите лускою?
а) Риби;
б) земноводні;
в) плазуни.
3. Яка група тварин вигодовує своїх дитинчат молоком?
а) Птахи;
б) звірі;
в) земноводні.
4. До якої групи тварин належать жаби і тритони?
а) Риби;
б) земноводні;
в) плазуни.
5. Яка група тварин — найчисленніша?
а) Комахи;
б) птахи;
в) звірі.
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 116.
— За якими ознаками тварин відносять до звірів (ссавців)?
— Як звірі пристосувалися до умов існування? Наведіть приклади.
— Яким є значення звірів у природі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 114-116.
17 березня Тема : ЯК ЗВІРІ ПІКЛУЮТЬСЯ ПРО СВОЄ ПОТОМСТВО?
— У чому виявляються особливості звірів порівняно з іншими тваринами?
— До якої групи тварин належать люди?
— Які форми пересування характерні для наземних і водяних звірів?
— Яке значення для життя звірів має ліс?
— Доведіть, що звірі — найрозвинутіші серед тварин.
1. Робота за підручником (с. 117-118)
— Пригадайте! Як звірі пристосувалися до життя в різних природних умовах?
— Які періоди у житті звірів можна виділити впродовж року?
— Які найважливіші з них?
— Розкажіть, як звірі готують укриття для своїх майбутніх малят.
— Яка ознака для всіх звірів є спільною?
— Розгляньте фотографії нас. 117 і 118. Розкажіть, що на них зображено.
— Звірі народжують малят, вигодовують їх молоком. Пригадайте, як турбуються про своїх дитинчат ваші кішка або собака, як вони оберігають своє потомство. У багатьох звірів молодняк тривалий час залишається з батьками, переймає їхній досвід. Завдяки цьому дитинчата вчаться виживати в природі.
Перейдіть за посиланням :https://naurok.com.ua/prezentaciya-yak-zviri-pikluyutsya-pro-svoe-potomstvo-do-uroku-prirodoznavstva-u-z-klasi-78384.html
Висновки
• Звірі вигодовують своїх малят молоком і піклуються про своє потомство. Цим вони істотно відрізняються від інших тварин.
• Найважливішим періодом у житті звірів є період розмноження та піклування про потомство.
1. Цікаво знати!
— Як звірі спілкуються між собою? Для спілкування звірі використовують різні сигнали. Вони видають звуки, якими попереджують про небезпеку. Наприклад, коли мавпа побачить леопарда, що підкрадається до зграї, вона починає лементувати, і решта мавп тікають від небезпеки.
Звірі подають сигнал тривоги за допомогою кольорових плям. Коли олень відчуває небезпеку, він насторожується і піднімає хвіст. Під хвостом у нього є велика яскраво-біла пляма — «дзеркало». Її відразу помічають решта оленів і готуються до зустрічі з ворогом.
2.Як тварини дбають про своє потомство?
— Більшість тварин-батьків турбуються про своє потомство. Наприклад, у деяких птахів пташенята з’являються на світ голими і безпорадними. Вони швидко ростуть, а тому їм потрібно багато їжі. Нелегко доводиться птахам- батькам. Шпаки, наприклад, приносять пташенятам корм (комах) 300 разів на день, синиці — 400 разів. Згодом пташенята покидають гніздо. Хоча вони вже вкриті пір’ям, однак ще погано літають. Не можуть самостійно живитися. Батьки весь цей час годують своїх пташенят і захищають від ворогів, навіть намагаються відганяти від пташенят кішок або собак.
Тварини піклуються про своє потомство по-різному: вилизують, оберігають, учать ходити, літати або плавати, захищатися, годують молоком, а потім показують їстівні рослини, учать полювати. Зазвичай про дітей піклується мама, але бувають і винятки. Тварини заздалегідь обирають територію, ретельно охороняють і готують укриття для майбутнього потомства — гнізда, нори, барліг.
Новонароджені дитинчата передусім потребують їжі. Самиці ссавців вигодовують своїх дитинчат молоком. Птахи впродовж декількох тижнів багато разів на день повинні вкладати в дзьобики вічно голодних пташенят корми.
Новонароджені дитинчата також потребують тепла. Птахи декілька днів зігрівають своїх пташенят, поки ті не покриються пухом. Проте пташенята виводкових птахів (фазани, кури та ін.) з’являються на світ добре розвиненими і відразу ж покидають гніздо, всюди йдучи за матір’ю.
Дитинчата копитних народжуються цілком розвиненими і здатними самостійно пересуватися. Матері ретельно їх вилизують і підштовхують носом, спонукаючи звестися на ноги — інакше малюки можуть стати легкою здобиччю хижаків.
Дитинчата сумчастих тварин з’являються на світ, коли у них добре розвинені тільки передні кінцівки і рот. Подальший розвиток відбувається в сумці матері.
Хижаки зазвичай живуть декілька місяців разом, за цей час вони навчають малюків усього, що необхідно їм для життя: полювання, погоня, маскування, напад, оброблення спійманої туші і т. ін.
Королівські пінгвіни по черзі піклуються про малюка. Самиця відкладає одне яйце і передає його самцеві, який і висиджує його. Самиця в цей час запасається їжею. Мати повертається, коли малюк вилупився, а батько вирушає їсти. Малюка учать запасати жир, плавати, кататися на животику і ходити, спираючись на хвіст.
Ведмежата живуть з матір’ю 2-3 роки, разом зі старшими ведмежатами.
Слони і деякі види мавп живуть з дитинчатами близько 8-10 років. У вихованні потомства беруть участь майже всі дорослі члени групи: старші брати, сестри, самиці без власних дітей. Вони стежать за малюками, годують, доглядають їх, грають із ними.
— Поміркуйте: як можна захистити звірів на нашій планеті.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 117-118.

20 березня Тема : Чим дикі тварини відрізняються від свійських ?
1.— Як звірі готуються до виведення потомства?
— Які навички передають дорослі звірі своїм малятам?
— Доведіть, що піклування про потомство є важливим періодом у житті звірів.
2. Складання ланцюгів живлення
• Сокіл, ягода, гусениця, горобець.
• Кішка, капуста, гусениця, синичка.
— Пригадайте! Які тварини належать до диких, а які — до свійських?
— Запам'ятайте! Свійськими називають тварин, які живуть в умовах господарства або вдома, приносять користь людям і потребують піклування.
— Ще з давніх часів людина виловлювала в природі диких тварин і приручала їх. Тварини звикли до людини і починали давати потомство в неволі.
— Прочитайте тлумачення слів приручення, одомашнення.
— Роздивіться фотографії на с. 120 і розкажіть, як і де допомагають людям свійські тварини, зображені на фотографіях?
— Хто був предком свійської корови?
— Роздивіться фотографії на с. 121 та зробіть висновок! Чи є відмінності у зовнішньому вигляді між свійськими породами корів і їхнім диким предком?
Чому свійські тварини відрізняються від своїх диких предків?
Висновки
• Свійські тварини походять від диких, яких приручила людина.
• Свійською твариною вважають ту, яка дає в неволі потомство і не може прожити без догляду людини.
• Свійських тварин людина розводить заради продуктів споживання, як тяглову силу, для власного задоволення.
1. Гра «Професії»
— Свійських тварин розводять не лише вдома. Є господарства, де їх утримують у значній кількості. Назвіть професії людей, які працюють зі свійськими тваринами.
пташник
|
люди, які вирощують птаха на птахофабриках
|
доярка
|
люди, які збирають молоко
|
телятник
|
люди, які вирощують дитинчат корів
|
бджоляр
|
люди, які доглядають за бджолами
|
пастух
|
люди, які пасуть худобу на пасовищах
|
— Як одним словом можна назвати людей, які вирощують свійських тварин? (Тваринники)
— Який лікар їм допомагає? (Ветеринар)
2. Гра «Продовж твердження»
• Тварини бувають...
• Свійські тварини відрізняються від диких тим, що...
• Усі свійські тварини пішли від...
• Людина приручила тварин для того, щоб мати...
• У тваринництві працюють...
VI. — Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 121.
— Для чого людина приручила диких тварин?
— Яких свійських тварин ви знаєте? Хто є їхніми предками?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 119-121.
Цікаві факти за посиланням :

24 березня Тема :ЧИМ ОСОБЛИВІ ГРИБИ?

— Назвіть відмінності між свійськими і дикими тваринами.
— Для чого люди розводять свійських тварин?
— Розкажіть про свійську тварину, яка вам подобається.
— Як ви вважаєте: яких ще диких тварин потрібно приручити сучасній людині? Поясніть свою думку.
2. Тестування «Тварини»
1. Усі тварини розподіляються на:
а) комах, мурашок, метеликів;
б) комах, птахів, звірів, риб, плазунів;
в) звірів, ящірок, лисиць.
2. Основними ознаками птахів є:
а) пір’я, забарвлення;
б) вміння літати;
в) пір’я, дзьоб, крила.
3. Основними ознаками звірів є:
а) шерсть, народження і вигодовування малят молоком; б) полювання на інших звірів;
в) чотири лапи.
4. Тварини розподіляються на групи:
а) дикі і свійські;
б) свої і чужі;
в) свійські і приручені.
3. Робота над загадкою
• Стоїть хлопчик під пеньком,
Накрив голову брильком. (Гриб)
— До якої природи ми віднесемо гриби?(Гриби належать до живої природи: вони ростуть, розмножуються, живляться, дихають і помирають.)
1. Робота за підручником (с. 122-123)
— Пригадайте! Чи доводилося вам збирати гриби? Як ви вважаєте, з яких частин вони складаються?
— Царство грибів дуже різноманітне. Ученим відомо близько 100 тисяч видів цих організмів.
— Гриби мають усі ознаки організмів. Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають. Однак гриби — особливі організми, бо відрізняються і від рослин, і від тварин.
— Роздивіться фотографії на с. 122 й розкажіть, чи доводилося вам бачити такі форми грибів?
— Є не тільки шапинкові гриби. Так, на продуктах харчування, на стінах у сирому приміщенні трапляється пліснява. Це теж гриби. З грибів плісняви виготовляють ліки. Для того щоб випекти хліб, виготовити квас, потрібні мікроскопічні гриби дріжджі.
Серед грибів є й такі, що спричиняють тяжкі хвороби в рослин, тварин і людей.
— Яку будову мають шапинкові гриби?
— Поміркуйте! Які ознаки грибів указують на їх належність до живої природи?
— Розгляньте малюнки на с. 123. Що на них зображено?
— Відгадайте загадку.
• У лісочку біля пня
В капелюшках вся рідня.
Висновки
• Грибам властиві всі ознаки організмів.
• Шапинкові гриби складаються з плодового тіла й грибниці.
• Гриби дуже потрібні лісу.
• До грибів належать цвіль і дріжджі.
1. Цікаво знати!
— Учені об’єднали всі рослини в одну велику групу — царство Рослини, а тварин — у царство Тварини. Куди ж віднести гриби? На рослини і тварин гриби зовсім не схожі. З’ясувалося, що в тілі грибів є речовини, яких немає в рослин, однак вони є в тілі тварин. Хоча цього і замало, щоб гриби вважати тваринами, однак достатньо, щоб не відносити до рослин. Тому вчені виділили гриби в окреме царство.
2. Вікторина
• Як називається частина гриба, яка знаходиться на поверхні ґрунту? (Плодове тіло)
• Як називається частина гриба, яка знаходиться в ґрунті? (Грибниця)
• А плодове тіло у шапинкового гриба що має? (Шапинку і ніжку)
• Як називається гриб, який має трубочки на шапинці? (Трубчастий)
• Як називається гриб, який має пластинки на шапинці? (Пластинчатий)
3. Тестування
1. Чи можна сказати, що гриби — це рослини?
а) Так;
б) ні.
2. Чим розрізняються дерева і гриби?
а) Вони не відрізняються;
б) будовою: у гриба є капелюшок, а у дерева — гілки з листям;
в) гриби і дерева — це різна група живих істот;
г) дерева — їстівні, а гриби можуть бути неїстівними.
3. Розгляньте схему будови гриба та позначте правильне твердження.
а) Гриб складається з кореня, стовбура і капелюшка;
б) гриб складається з капелюшка, ніжки і грибниці;
в) гриб складається з капелюшка і ніжки.
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 123.
— Які ознаки живої природи мають гриби?
— З яких частин складається шапинковий гриб?
— Як гриби пов’язані з деревами?
— Яке значення мають гриби для лісу? для людей?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 122-123.
Перейдіть за посиланням : https://www.youtube.com/watch?v=Y57Z45MkXkk
27 березня Тема : ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ МАЮТЬ ГРИБИ У ПРИРОДІ І ЖИТТІ ЛЮДЕЙ?
(Усно )— Яку будову мають гриби? Наведіть приклади шапинкових грибів.
— Доведіть, що існують різні форми грибів
— Чим гриби подібні до тварин, а чим — до рослин?
— Де вам доводилося бачити нешапинкові гриби?
— Доведіть, що гриби — частина живої природи.
2. Тестування
1. Гриби — це:
а) рослини;
б) тварини;
в) представники особливого царства.
2. Які ознаки живих організмів мають гриби?
а) дихають;
б) живляться;
в) ростуть;
г) розмножуються;
д) вмирають.
3. Гра " Так чи ні " ?
. Гриби — живі організми.
• Грибниця міститься в шапинці.
• Спорами гриби розмножуються.
• Мухомор, бліда поганка — отруйні гриби.
• Гриби живляться відмерлими рослинами і тваринами.
— Яку будову мають гриби?
— Які вони бувають?
— Як називається підземна частина гриба? (Грибниця)
1. Робота за підручником (с. 124-125)
— Пригадайте! Якими бувають гриби?
— Роздивіться фотографії на с. 124 і пригадайте, що виготовляють за допомогою грибів?
— Яку роль виконують гриби у природі?
— Які гриби найбільше цікавлять людей?
— Пригадайте, які отруйні гриби ви знаєте. Як правильно збирати гриби?
— У нашій країні трапляється близько 300 видів їстівних грибів, однак грибники найчастіше збирають близько десяти. Багато їстівних та отруйних грибів дуже схожі між собою, тому важливо вміти їх розрізняти. Діти мають збирати гриби разом з дорослими.
_Розгляньте картини Олени Шумакової «Гриби» та Івана Шишкіна «У лісі».
— На якій із картин зображені їстівні гриби, а на якій — отруйні?
— Візьміть собі за правило: не знаєте гриба — не беріть до кошика. Не збирайте гриби поблизу автомобільних трас: там вони накопичують шкідливі речовини із вихлопних газів.
— Як збирати гриби? Збирайте тільки ті гриби,— які добре знаєте. Адже серед грибів багато отруйних. Щоб не пошкодити грибницю, гриби зрізайте ножем. Можна обережно викрутити гриб з грибниці. Ямку, що утворилася, слід присипати листками.
Не можна збивати гриби. Не хочете їх брати,— залишіть, вони знадобляться лісовим звірам і птахам.
Не збирайте старих грибів. У них може міститися небезпечна для людини отрута.
Не можна збирати гриби біля шосейних доріг, промислових підприємств, у міських скверах. У цих грибах накопичуються шкідливі речовини, які викидають у повітря автомобілі та підприємства.
Переглянь посилання :https://www.youtube.com/watch?v=sjbVmUDGSxc
Висновки
• Багато їстівних та отруйних грибів дуже схожі між собою.
• Збираючи гриби, треба бути дуже уважним, щоб їх не переплутати.
2. Тестування :(усно).
1. Ви знайшли в лісі гриб, але не знаєте, їстівний він чи отруйний. Як учинити?
а) Залишити його на місці;
б) зрізати й узяти із собою;
в) збити ногою.
2. Назвіть найотруйніший гриб.
а) Жовчний гриб;
б) бліда поганка;
в) опеньок несправжній.
3. Що не входить у будову гриба?
а) Шапинка;
б) ніжка;
в) корінь.
4. З чим (з ким) взаємопов’язані гриби?
а) 3 людиною;
б) з деревами;
в) з тваринами.
5. Позначте «зайвий» гриб.
а) Підосичник;
б) боровик;
в) мухомор.
6. Як відіб’ється на житті лісу ситуація, якщо раптом зникнуть усі гриби?
а) Це ніяк не відіб’ється на житті лісу;
б) деревам буде легше рости, ліс стане густішим;
в) постраждають дерева і багато лісових тварин.
— Поміркуйте! Діти принесли з лісу ґрунт і висипали його під деревом. Через деякий час вони побачили, що там виріс міцний грибок. Поміркуйте, чому це трапилося.
— Ученим ще не вдалося виростити на грядках білі гриби, рижики, підосичники. Однак відомо, якщо старий гриб дрібно порізати, залити водою і полити цим розчином коріння дерев у молодій лісопосадці, то через 2-3 роки на цьому місці можна буде збирати гриби.
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 125.
— Які їстівні гриби ви знаєте?
— Які отруйні гриби ви знаєте? За якими ознаками їх упізнаєте?
— Як правильно збирати гриби?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
7 квітня Тема : ЗАПИТАЄМО У МАТІНКИ ПРИРОДИ: ЧОМУ БАКТЕРІЇ НАЗИВАЮТЬ І ДРУЗЯМИ, І ВОРОГАМИ ЛЮДИНИ? 


Згадай !
— Чому грибники повинні бути обережними?
— Коли гриби приносять користь, а коли — шкоду?
— Яку роль виконують гриби у природі?
— Розкажіть пам’ятку для грибників.
2. Слухання казки
— Послухайте казку про мікроби.
Жили-були мікроби — рознощики різних хвороб. Найбільше на світі вони полюбляли бруд. Чим брудніше, тим їм було приємніше і тим більше їх ставало.
Ось на столі хтось залишив невимиті тарілки, крихти, шматочки хліба. Тут як тут — муха. А на її лапках — сотні мікробів, особливо якщо вона прилетіла зі смітника. Муха відлетіла, а мікроби залишилися лежати на столі — на тарілках, на ложках, на хлібі... Лежать і думають: «Як добре, що на світі є бруднулі і мухи». І тут мікробам — роздолля. І на руки можна потрапити, і до рота людині, а там уже і до хвороб рукою подати!
— Поміркуйте, що допомагає нам перемогти мікроби, бактерії?
— Хто такі бактерії? Де вони живуть? Які шкідливі і корисні бактерії вам відомі? Як бактерії допомагають людям і тваринам? Як боротися з бактеріями? Що треба робити, щоб протистояти хворобам?
— Сьогодні ви дізнаєтеся про бактерії і віруси та їхню роль у житті природи і людини.
1. Робота за підручником (с. 126-127)
1. Робота за підручником (с. 126-127)
— Пригадайте! Яке значення для життя людей мають непомітні неозброєному оку гриби?
— Що пояснив Мудрий Лісовичок?
— Роздивіться малюнки на с. 126 і розкажіть, які форми бактерій можна побачити під мікроскопом?
— Як можна відчути бактерії?
— Де є бактерії?
— Яку роль виконують бактерії на Землі?
— Що таке віруси?
2. Розповідь
— Коли під мікроскопом роздивитися свої руки, парти, стільчики, можна побачити багато цікавого, а саме: різні мікроби — бактерії.
Бактерії дуже і дуже маленькі, менші за найменших комах, навіть комашка порівняно із ними величезна, як гора!
Ось крапля води, подивіться, скільки в ній мікробів! Ви нічого не бачите? Правильно, тому що мікроби дуже маленькі, менше крапельки, і їх так просто не розгледіти.
Для того, щоб побачити мікроби, нам потрібний спеціальний прилад — мікроскоп, який збільшує предмети в сотні разів.
Ми поклали крапельку на скло мікроскопа, і тепер бачимо мікроби, які живуть у краплі води. Крапелька така маленька, зате, скільки в ній мікробів!!!
Ось так виглядають різні мікроби і бактерії під мікроскопом.
Якщо ви намалюєте олівцем одну точку, то там уміщатиметься двісті п’ятдесят тисяч бактерій!
Бактерії знаходяться скрізь. Вони є в ґрунті, у воді, в їжі, у повітрі, у дощі.
Бактерії живуть у тваринах і навіть у нас!
Якби не було бактерій, на Землі не існувало б життя. Був би один пісок, як на Місяці.
Бактерії з’явилися багато років тому. Вони бувають як шкідливі, так і корисні.
Бактерії допомагають перегнивати листю, що впало на землю, беруть участь в утворенні корисних копалин, підтримують запаси вуглекислого газу і кисню в атмосфері.
Бактерії, які живуть глибоко під водою, допомагають створити лосьйон для ефективного захисту шкіри від згубних сонячних променів.
Тисячоліттями людина використовувала молочні бактерії для виготовлення багатьох молочних продуктів. Якщо до молока додати різні бактерії — вийдуть сир, кисле молоко, кефір, йогурт.
З оцтової бактерії виготовляють закваску для квасу. Також бактерії допомагають з тіста зробити хліб.
Бактерії допомагають жуйним тваринам, антилопам, коровам, лосям, козам, коням, перетравлювати рослинну їжу.
Переглянь :https://www.youtube.com/watch?v=-0aGkfcJync
Гра «Так—ні»
• Бактерії — живі організми.
• За допомогою бактерій виготовляють кефір і ряжанку.
• Серед бактерій є тільки корисні.
• Слід остерігатися хвороботворних бактерій.
— Чим бактерії відрізняються одна від одної?
— Чи всі бактерії шкідливі?
— Як розрізняти шкідливі і корисні бактерії?
— Чи можуть жити разом корисні і шкідливі бактерії?
— Як уберегтися від шкідливих бактерій?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 126-127.
10 квітня Тема : ЩО ТАКЕ ЛАНЦЮГ ЖИВЛЕННЯ?

Згадай !
— Яка форма у бактерій, і де вони живуть?
— У чому полягає роль бактерій у живій та неживій природі?
— Назвіть продукти харчування, які з’являються в нас на столі завдяки діяльності бактерій.
— Доведіть, що бактерії можуть бути і друзями, і ворогами людини.
— Доведіть, що бактерії необхідні на нашій планеті.
— Сьогодні ви дізнаєтеся більше про розподіл тварин за способами живлення та про ланцюги живлення.
1. Робота за підручником (с. 128-129)
— Пригадайте! Чим живляться комахи, риби, птахи і звірі?
— Поміркуйте, якими бувають тварини за способом живлення.
— Яких тварин називають рослиноїдними? Наведіть приклади.
— Яких тварин називають хижими, або хижаками? Наведіть приклади.
— Яких тварин називають усеїдними?
— Поміркуйте! У чому полягає відмінність у живленні їжака і вовка, синиці і яструба?
— Що пояснив Мудрий Лісовичок?
— Запам'ятайте! Перехід енергії їжі від рослин до рослиноїдних, а потім — до хижих тварин отримав назву ланцюга живлення.
— Розгляньте на с. 128 приклад типового ланцюга живлення: рослинами живиться гусінь метеликів, її поїдають комахоїдні птахи, що стають здобиччю для хижих птахів і звірів. Для кожного з організмів, які складають такий ланцюг, характерний свій спосіб живлення.
— З чого складається ланцюг живлення?
— Які ланки входять до його складу?
— З якої ланки він завжди розпочинається?
— Запам'ятайте! Ніхто і ніщо в природі не буває зайвим.
Розглянь : https://www.youtube.com/watch?v=cAU3lCH-guk
1. Складання ланцюга живлення
1) Робота за підручником (с. 129).
2) Оберіть правильний ланцюг живлення.
а) Водорості, риба, лисиця;
б) риба, лисиця, водорості;
в) лисиця, водорості, риба.
— Отже, що таке ланцюг живлення?
3) Складіть ланцюг живлення:
Миша, колос, лисиця, їжак.
(Колос → миша → їжак → лисиця.)
4) Складіть ланцюг живлення в акваріумі.
5) Побудуйте ланцюги живлення (хто чим харчується) за зразком.
Гриби → білка → куниця.
а) Сойка, жолудь, яструб.
б) Дятел, дуб, жук-короїд, тетерев’ятник.
в) Вовк, жолуді, кабан.
г) Коріння дуба, миші, лисиця.
2. Гра «Продовж ланцюжок»
— На які дві групи розподіляються тварини за способом живлення?
а) Вовк, лисиця...;
б) заєць, вівця...;
в) акула, щука...;
г) корова, кінь...;
д) ведмідь, дятел...
3. Гра «Третій "зайвий"»
• Кенгуру, ведмідь, верблюд.
• Лисиця, тигр, лось.
• їжак, куниця, яструб.
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 129.
— На які групи розподіляють тварин за способом живлення? Наведіть приклади.
— Що називають ланцюгом живлення? Наведіть приклади кількох ланцюгів живлення.
— Які ланки входять до ланцюга живлення?
— Поміркуйте, чому першою ланкою в ланцюзі живлення завжди є рослина.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 128-129.
14 квітня Тема : ЯК ОХОРОНЯТИ ЗНИКАЮЧІ РОСЛИНИ?

— Сьогодні ви дізнаєтеся більше про «Червону книгу України» та ботанічні сади.
1. Робота за підручником (с. 130-132)
— Пригадайте! Яке значення мають рослини для природи і життя людей? Які рослини з Червоної книги України ви вже знаєте?
— Як зберегти живу природу? Над цим питанням замислюються люди всіх країн. Учені збирають відомості про стан та охорону різних видів рослин і тварин. Рослини і тварин, що можуть зникнути назавжди з нашої планети, вносять до Міжнародної Червоної книги. Багато країн мають свою Червону книгу.
Червона книга України — офіційний документ про сучасний стан рослин і тварин України, що перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їх збереження і відтворення.
Уперше Червону книгу України було видано в 1980 році. До неї було внесено 151 вид рослин 85 видів тварин. У 2009 році вийшло нове видання Червоної книги України, до якої вже ввійшло 826 видів рослин і грибів та 542 види тварин. Ці дані свідчать про те, що чисельність видів рослин і тварин у нашій країні постійно зменшується.
Червоний колір — сигнал небезпеки. Тому відомості про види рослин і тварин, що зникають, друкують на червоних сторінках.
УСНО :
— Складіть розповідь про те, що могло б статися, якби на Землі зникли рослини.
— Назвіть рослини, що потребують охорони. Обґрунтуйте, чому потрібно охороняти рослини.
— Про що розповів Мудрий Лісовичок?
Розгляньте малюнок на с. 130. Розкажіть, що ви прочитали про Червону книгу.
— Розглядаючи в підручнику зображення рослин і тварин, занесених до Червоної книги, звертайте увагу на кольорові кружечки біля них. І тоді зрозумієте, який рівень небезпеки загрожує даній рослині чи тварині у природі.
— Запам'ятайте! Ботанічний сад — це «музей» живої природи на свіжому повітрі.
— Розгляньте фотографії на с. 132. Які ботанічні сади ви відвідували? Розкажіть про свої враження друзям.
2.Цікаво !
Банан в дикому вигляді росте в Китаї, Індії, Африці. Це одна з перших культурних рослин тропічної Азії. Зараз вирощується не лише в Азії, але й у Центральній і Південній Америці, на Антільських островах. Ці гігантські трав’янисті рослини з величезним листям дуже швидко ростуть. Кожне стебло приносить Гроно плодів тільки один раз, потім гине, а від кореня йдуть нові пагони. На Чорноморському узбережжі широко застосовується в садово- паркових ландшафтах. Там він цвіте, але не плодоносить.
Пальми. Особливе значення для жителів південних країн має кокосова, фінікова і віялова пальми. Віялова пальма у ботанічних садах Чорноморського узбережжя і в садово-парковому ландшафті використовується набагато частіше за інших.
Юка — уродженка пустель півдня Північної Америки. У неї довге вузьке шкірясте листя, зібране в широкі розетки на невисоких стволах. При цвітінні утворює на довгому квітконосі пишну кисть білих квітів, що за формою нагадують конвалії. Листя розходиться вгору, найчастіше віялом, і нагадують гострі списи. Тому індійці Мексики часто використовують юку як живопліт. Деревина ствола юки йде на виготовлення газетного паперу, з коренів отримують крохмаль. Мексиканці використовують юку при укусі змій: гострий кінець листа вганяють у ранку, що викликає сильну кровотечу, разом із кров’ю виходить отрута.
Суничник дрібноплодий — красиве вічнозелене дерево. Назву дерево дістало із-за деякої схожості плодів, які ростуть на рихлих звисаючих кистях, з ягодами суниці. Ці плоди їстівні, з них варять варення, виготовляють вино. Улітку дерево скидає кору. Листя тримається один рік і обпадає разом з корою. Якщо стоїть сильна посуха, то листя залишається на дер
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.(Усно)
— Що таке ботанічний сад? (Ботанічний сад — це живий музей для усіх, хто цікавиться життям рослин.)
— Які рослини ми можемо там побачити?
— Чому необхідно оберігати природу?
— Для чого створено Червону книгу України?
— Які рослини і яких тварин вашої місцевості занесено до Червоної книги України?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 130-132.

17 квітня Тема : ЯК ОХОРОНЯТИ ЗНИКАЮЧИХ ТВАРИН?
Відповідай усно .
— У чому полягає значення рослин?
— Назвіть приклади рослин, яким загрожує небезпека зникнення.
— Дослідіть, які рослини вашої місцевості занесені до Червоної книги.
— Для чого створюють ботанічні сади? Пофантазуйте і розкажіть, яким мав би бути ботанічний сад чарівних рослин з казок.
— Поясніть, як ви особисто можете допомогти природі зменшити кількість рослин, що зникають.
2. Тестування
1. Природа — це:
а) усе, що дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає;
б) усе, що нас оточує крім того, що зроблено людиною;
в) усе, що нас оточує.
2. Для життя рослині необхідні:
а) вода, холод, тепло, повітря;
б) вода, поживні речовини, світло, повітря, ґрунт, тепло;
в) вода, повітря, світло, каміння.
3. Ромашка — це:
а) дерево;
б) кущ;
в) трав’яниста рослина.
4. Тварини — живі організми, тому що вони:
а) дихають, живляться, ростуть, розмножуються, відмирають;
б) дихають, живляться, граються, ростуть;
в) дихають, сплять, живляться, ростуть.
5. Тварині для життя потрібні:
а) тепло, світло, ґрунт, вода;
б) тепло, світло, вода, повітря, тварини, рослини;
в) тепло, світло, вода, повітря.
6. Ящірка — це:
а) птах;
б) риба;
в) плазун.
— Сьогодні ви дізнаєтеся більше про охорону тваринного світу.
1. Робота за підручником (с. 133-134)
— Пригадайте! На які групи розподіляють тварин? Яке значення мають тварини для природи і життя людей? Яких тварин із Червоної книги України ви вже знаєте?
— Складіть розповідь про те, що могло б статися, якби на Землі зникли тварини.
— Розгляньте фотографії на с. 133-134. Назвіть тварин, які потребують охорони з боку людини. Обґрунтуйте, чому потрібно охороняти тварин.
— Чому зникають тварини?
— Роздивіться малюнки на с. 134 і розкажіть, про що «розповідають» ці умовні знаки?
— Ми вже неодноразово переконувалися в тому, що життя — найчарівніше диво. Але диво це — природне, і виникло воно природним шляхом. Ми з вами — родичі не тільки з усіма людьми, а й з тваринами, рослинами.
Повітря, вода, земля, рослини, тварини — все, без чого неможливе життя людини — руйнується самою ж людиною.
Ми часто чуємо, що «природу слід охороняти», особливо наше українське різноманіття. Ми звикли до цього заклику, і навіть не замислюємося над його значенням. Нещодавно до школи надійшов лист, який адресований вам, третьокласники. І для нас він став справжньою несподіванкою.
— Послухайте листа, адже він адресований вам.
ЛИСТ ДО ЛЮДИНИ ВІД РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ
Людино! Розумна істото!
До тебе звертаємось ми,
Бо гинемо, гинемо, гинем!
Будь ласка, ти нас захисти!
Хай будуть в нас цілі дерева,
Рослини, тварини, пташки!
Будь ласка, ти нас захисти!
Людино! Людино! Людино!
Ми просимо: нас бережи!
Нехай твої діти і внуки
Побачать не навпаки —
Землі пророслі і луки,
Озера глибокі, річки,
Бо ти, хоч розумна істота,
Втручаєшся в нас невпопад.
— Як треба поводитися в природі, щоб не завдати шкоди рослинам і тваринам?
Запам'ятайте гасла !
• Не топчіть, не зривайте трав’янистих рослин — без них збідніє природа, утратять свою привабливість луки, гори, ліси.
• Не знищуйте неїстівних грибів,— вони можуть бути ліками для тварин.
• Не ламайте гілок та кущів. Не пошкоджуйте кору: в свіжу ранку часто потрапляють шкідливі мікроорганізми, і дерево хворіє.
• Не ловіть комах, не руйнуйте мурашників.
• Не займайте пташиних гнізд, бо птахи можуть покинути їх назавжди.
• Не галасуйте в лісі.
• Не залишайте після себе сміття.
• Багаття розпалюйте лише у спеціальних місцях.
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 35.
— Якої шкоди завдають люди рослинам і тваринам?
— Який наш обов’язок?
— Наш обов’язок — зберегти на Землі повітря і водойми чистими, ґрунти — родючими, рослини — зеленими, а тварин — живими!
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 133-134.

21 квітня Тема : ДЛЯ ЧОГО СТВОРЮЮТЬ ЗАПОВІДНИКИ?

Усно
У чому полягає значення тварин для природи?
— Яке значення мають тварини в житті людей?
— Назвіть приклади тварин, занесених до «Червоної книги України. Тваринний світ».
— Дослідіть, які тварини вашої місцевості потребують охорони.
— Як ви можете допомогти зберегти рослинний і тваринний світ навколо себе?
— Сьогодні ви дізнаєтеся про державні заповідники і заповідні території рідного краю.
1. Робота за підручником (с. 135-136)
— Пригадайте! Чому зникають рослини і тварини?
— Що розповів Мудрий Лісовичок?
— Роздивіться малюнки на с. 136 і розкажіть, чи збереглись у вашому краї недоторкані куточки природи?
— Розкажіть, що ви знаєте про заповідник «Асканія-Нова».
— Вам уже відомо про Міжнародну Червону книгу і Червону книгу України. Ще одним важливим заходом збереження природи є створення заповідників.
Заповідники — це ділянки землі, де охороняється вся природа: рослини, тварини, ґрунти, повітря, вода. В Україні перший заповідник Асканія- Нова був заснований у 1898 році у степу на Херсонщині. У заповіднику ростуть 482 види рослин. Це ковила, типчак, тюльпани, півники, люцерна й багато інших.
У ньому зібрано понад 200 видів птахів і майже 50 видів тварин з різних куточків земної кулі. Сюди вперше зі степів Монголії завезено коней Пржевальського. З Біловезької Пущі до заповідника завезли зубрів. Також тут мешкають бізони, зебри, зебу, антилопи гну, лами, муфлони. З птахів зустрічаються страуси, фламінго, лебеді, фазани.
Асканія-Нова — не єдиний центр з охорони природи. Нині в Україні діють 17 державних заповідників.
Висновки
• Для збереження природи створюють заповідники.
• В Україні діють 17 державних заповідників.
Розповідь
— У Черкаській області розміщений Канівський заповідник. На його території розташовані гори Княжа, Мар’їна, Чернеча. На Чернечій горі знаходиться могила Тараса Григоровича Шевченка. Канівські гори дуже порізані ярами. Яри тут — найбільші в Україні, їх довжина сягає 2-3 км, а глибина 30-40 м. У заповіднику зростають грабові ліси, є невеликі луки.
У Карпатському заповіднику представлено багату і різноманітну природу Українських Карпат. У ньому найбільшу площу займають ялинові і букові ліси. Тут зростають ягідний тис, широколиста липа, європейська та біла ялина.
Поблизу міста Хуста розташована Долина нарцисів. У ній охороняються унікальні природні зарості вузьколистого білоквіткового нарциса, який у природі трапляється дуже рідко і занесений до Червоної книги України.
У північній частині Українського Полісся створено Поліський заповідник. Основну площу заповідника охоплюють ліси, переважно соснові і березові.
Тут налічують понад 600 видів рослин і 40 видів тварин. Поширені свиня дика, вовк, лісова куниця, козуля, заєць, лось. Біля річок мешкають рідкісні в Україні видри і бобри, у лісі — рись.
На Херсонщині та південному сході Миколаївщини розташовано Чорноморський заповідник. Його засновано 1927 року. Основне його призначення — охорона птахів, які тут масово гніздяться, а також відпочивають під час сезонних перельотів.
У Криму розташований Ялтинський гірсько-лісовий заповідник. Тут найбільшу площу займають хвойні і широколисті ліси, а також рослинність гірських лук — яйли. Водяться звичайний кримський олень, борсук, лисиця, дика свиня. З рідкісних птахів трапляються чорний гриф, соколи сапсан і балабан.
Переглянь : https://www.youtube.com/watch?v=OGQWwgkXW24
Практична робота
— З’ясуйте, який заповідник знаходиться на території області, в якій ви живете. Які рослини і тварини охороняються на його території? Чи зустрічаються вони в тій місцевості, де ви живете? Які з них занесено до Червоної книги? Чи є у місцевості, де ви живете, національний парк? заказник? Які об’єкти природи в них охороняються?
— Оберіть правильну відповідь.
Заповідники потрібні для:
а) заготівлі дерев, квітів;
б) наукових досліджень;
в) відпочинку людей;
г) збереження рідкісних та зникаючих видів тварин.
Усно
— Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 136.
— Поясніть, з якою метою створюють заповідники.
— Які заповідники створено в Україні?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 135-136.
— Як можна оберігати природу на нашій планеті? Складіть план корисних дій, запишіть.
24 квітня Тема : ЗАПИТАЄМО У МАТІНКИ ПРИРОДИ: ЯКІ ЛЕГЕНДИ ПРО РОСЛИНИ І ТВАРИН СКЛАЛИ НАШІ ПРАЩУРИ?
— Які куточки природи називають недоторканими?
— Які кроки необхідно здійснювати для збереження різноманіття рослин і тварин у природі?
— Доведіть, що природу потрібно оберігати як єдине ціле.
— Розкажіть про заповідник, який розташовується у вашому краї.
— Як можна оберігати природу на нашій планеті? Прочитайте план корисних дій.
Сьогодні ви дізнаєтеся про легенди, які склав народ про рослини і тварин.
1. Робота за підручником (с. 137-138)
— Чи любите ви слухати легенди і казки? Як не дивно, в них часто міститься багато правдивої інформації про життя живої природи. Часом із легенд, які склав народ, можна дізнатися про походження назв рослин, поведінку тварин.
— Послухайте і скажіть, що в цих легендах правдиве, а що — вигадане?
Легенди
МАТЕРИНСЬКІ СЛЬОЗИ (маргаритки)
Рано навесні, лише зійде сніг, на луках, на пагорбах, понад стежками з’являються маленькі білі квіточки-зірочки. Це стокротки, або маргаритки. У народі їх називають материнські сльози, про них складено таку легенду.
Мала одна вдова трьох красенів синів-козаків. Посунула на Україну татарська орда. Попросили сини в матері благословіння, осідлали коней вороних і разом з побратимами поїхали воювати. Люта січ була, але козаки не відступили й з перемогою повернулися в рідні домівки. Але мати не дочекалася своїх синів, бо полягли вони в битві. Боса по білому снігу бігла вдова і тяжко голосила за ними. Де впали її сльозинки, там розквітли маленькі квіточки.
ЛЕЛЕКА
Бог дав людині лантух і наказав віднести далеко в ліс та закопати за умови не розв’язувати і не заглядати в нього. Та на півдорозі чоловік не втримався і поцікавився, що ж він несе. Тоді з лантуха вистрибнули жаби, вужі та змії і розповзлися по всьому світові.
Розгніваний Бог перетворив чоловіка на лелеку і звелів ходити по полях та болотах і збирати всяке «гаддя».
Люди вірили, що лелека приносить щастя тій оселі, де він збудував гніздо. Якщо ж хтось зруйнує гніздо, то лелека принесе вогню і спалить хату.
ПРО КРИНИЦЮ-ЖУРАВЛЯ
Пішов одного разу маленький хлопчик до лісу і заблукав. Блукав він довго, із сил вибився і набрів на покинуту криницю. Хотів напитися води, та криниця була глибокою. Сів хлопчик під криницею і заплакав.
А в небі на той час пролітали журавлі. Побачив один журавель хлопчика, опустився на землю, нахилив свою довгу шию у криницю і дістав води. Хлопчик водички попив, сил йому додалося, і він зміг знайти дорогу додому. Удома він розповів про чарівного птаха — журавля, що врятував йому життя. Відтоді люди почали виготовляти з деревини журавлів і ставити коло криниці.
СОЛОВЕЙКО
Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка — соловей.
Колись давно ця гарна пташка гніздилася в далеких краях і не знала дороги в Україну. Але солов’ї були дуже співучі, тому літали по всьому світу і збирали пісні всіх народів для місцевого царя. Залетів один соловейко на Україну і сів спочити в якомусь селі.
Зайшло сонечко, і люди гуртом повертали додому. То тут, то там чулися пісні. Пісні були сумними, бо тяжка праця за день забирала багато сил. Тож соловей заспівав і звеселив людей. Забули люди про втому і теж заспівали своєму заморському гостю гарних пісень.
З усіх земель злетілися солов’ї до царського саду, співаючи йому почуті пісні. Але все те було вже знайоме цареві. Аж ось під вікнами заспівав соловей з України, і цар здивувався. Таких пісень він ще не чув і велів тому солов’ю співати день і ніч...
Зачудовані солов’ї навесні гуртом полетіли в Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати їх на пташину мову і нести в далекі краї. Саме в нас вони висиджують пташенят, щоб від самого народження вони чули найкращі у світі пісні.
— Яка з легенд вам найбільше сподобалася? Чому?
— Яка з легенд вам була відома? Звідки ви про неї дізналися?
— Чому люди завжди глибоко шанували тварин і рослини?
Переглянь легенди про квіти :https://www.youtube.com/watch?v=EQHoPAb1jz0.
Переглянь легенди про тварин : https://www.youtube.com/watch?v=hl_0iQw3Rlo
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 137-138.
— Тепер ви знаєте, що не перелічити, скільки чудових легенд про рослини і тварин склав український народ.І всі вони не тільки цікаві й повчальні, а й корисні, бо містять цінну наукову інформацію.
Знайдіть, прочитайте і перекажіть своїм рідним і друзям ці та інші легенди й казки про природу.
28 квітня Тема : ПЕРЕВІР, ЯК ТИ ВМІЄШ ЗАСТОСОВУВАТИ СВОЇ ЗНАННЯ ПРО РОСЛИНИ І ТВАРИН
— Сьогодні ми перевіримо, як ви вмієте застосовувати свої знання про рослини і тварин.
ПЕРЕВІРНА РОБОТА
— Якщо ви правильно відповісте на всі запитання, то не лише отримаєте відмінну оцінку, а й доведете, що можете потоваришувати з рослинами та тваринами рідного краю.
1) Доведи подані твердження. Наведи приклади.
• Рослини дуже різноманітні. Серед них є...
• Тварини дуже різноманітні. Серед них є...
2) Розглянь зображення рослин (соняшник, малина, тюльпани, кукурудза, жоржини, смородина) і розкажи, якими способами їх можна розмножувати.
3) Назви головні ознаки комах, риб, птахів і звірів. Наведи приклади тварин, які належать до цих груп.
— Розгляньте фотографії на с. 141.
— Розкажіть про зображене, використовуючи знання про рослини і тварин, отримані на уроках природознавства.
— Що вам запам’яталося найбільше?
— Що вас вразило або здивувало?
— Які знання ви можете використати в щоденному житті?
— Які з них, на вашу думку, будуть потрібні вам у майбутньому?
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром —
Квіти, дерева і трави.
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї,—
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
12 запитань
Запитання 1
Рослини живляться
Запитання 2
Під час живлення рослини
Запитання 3
Хвойні рослини, навідміну від квіткових, не мають
Запитання 4
Цибулинами розмножується
Запитання 5
До вологолюбних рослин належить
Запитання 6
Які рослини розмножуються стебловим живцем
Запитання 7
Шість кінцівок, голову, груди і черевце мають
Запитання 8
Своїх малят вигодовують молоком
Запитання 9
Про своє потомство не піклуються
Запитання 10
Звір, який все життя проводить переважно на деревах, -
Запитання 11
Першою ланкою у ланцюгу живлення завжди є
Запитання 12
Що є згубним для рослин і тварин
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.