12 березня Тема: Змінювання прикметників за родами з іменниками
1.Каліграфічна хвилинка , слово весна.
2.Повторками ити правило про прикметник с.123.
3.Впр.315, прочитайте текст, випишіть підкреслені іменники та зв'язані з ними прикметники.
4.а) прочитайте текст , уставляючи прикметники з довідки (усно).
б) перший абзац тексту спишіть, уписуючи прикметники з довідки.
в) визначте рід підкреслених іменників і зв'язаних із ними прикметників.
г ) складіть і запишіть речення з виділеним словом.
Д/з Впр.317 , спишіть другий абзац впр.316, підкресліть словосполучення іменників з прикметниками, визначте їх рід.
Перейди за посиланням :https://www.youtube.com/watch?v=FTb-8DDHWLo
13 березня Тема :Родові закінчення прикметників
1. Каліграфічна хвилинка , з' єднання літер : ал ля сн ся льо тя
2.Впр.321 за допомогою прикметників , визначте смакові якості предмета ( усно).
3. Ст. 134 , розгяньте та прочитайте правила.
4.Спишіть слова з малюнку , за зразком однина і множина , визначте закінчення.
5. Спишіть текст вправи 323 ,у 1 абзаці вставте пропущені закінчення , а в 2 - прикметники.
Визначте число(множина чи однина ) і рід ( ч.р., ж.р. , с. р.) прикметників.
6. Д/з Повторити правило с.134 , впр. с.135.
16 березня Тема : Написання переказу
1.Каліграфічна хвилинка слово - синичка.
2. Прочитати текст на с.136 3-4 рази.
3.Скласти план до тексту.
4. Написати переказ за складеним планом ( не забудьте врахувати , що текст має зачин , основну частину , кінцівку.
5. Підкреслити прикметники у складеному переказі ( не забудьте , що прикметники підкреслюються хвилястою лінією ~).
17 березня Тема : Змінювання прикметників за числами в сполученні з іменниками
1. Каліграфічна хвилинка : птахи.
2. Повторити правило про числа прикметників.
3. Впр. 328 , спишіть текст , при цьому вставляючи пропущені закінчення , позначте їх . Визначте число і рід прикметників.
4.Розгляньте малюнок вправи 329 , запишіть назви птахів в однині та множині , доберіть відповідні прикметники .
5. Спишіть перший абзац впр.330 , розкриваючи дужки , при цьому прикметники ставте в тому числі , що й іменники.
Спишіть другий абзац впр.330 , уставляючи пропущенні закінчення , підкресліть прикметники , визначте число.
6. Д/з впр. 331 , запишіть у потрібній формі , змінюючи число , позначте закінчення (не забудьту , що позначається квадратиком) . Підкресліть підмет (іменник).
Перейти на сайт : http://video.novashkola.ua/3-klas/ukrainska-mova-3-klas/urok-26/
19 березня Тема : Змінювання прикметників за числами в сполученні з іменниками
1. Каліграфічна хвилинка слово : кукурудза.
2.Випишіть прикметники із впр. 332 , визначте число , зробіть розбір виділеного словоа за будовою.
3.Спишіть перший абзац , розкриваючи дужки , позначте закінчення прикметників , визначте число , підкресліть звертання у впр. 333.
4. Зробіть аналіз слова веселий за схемою на с.133 у підручнику.
5. Складіть і запишіть діалог ( розмова двох і більше людей ) , використовуючи слова ввічливості.
Зайдіть за посиланням :https://www.youtube.com/watch?v=UV5Xk9vUkwg&feature=youtu.be
6. Спишіть другий абзац впр. 335 , уставляючи пропущені закінчення , підкресліть прикметники та визначте їх число.
20 березня Тема : Дієслово як частина мови
1. Каліграфічна хвилина : смачно .
2. Повторити, що таке дієслово ( усно).
3. Впр. 336 випишіть із загадки слова за зразком.
4. Спишіть виділене слово , ділячи на склади для переносу, позначте основу , закінчення, впр.336.
Перейдіть за посиланням : https://www.youtube.com/watch?v=gumUoLehLKA
5.Впр. 336 , Зробіть звуко-буквену схему до слова їжак.
6. Впр. 337 , випишіть дієслова з 1 і 2 абзаців та поставте до них запитання у дужках.
7. Покажіть зв'язок слів у реченнях 3 абзацу, наприклад : в селі росте чудовий сад . (Що?) сад; сад (який?) чудовий ; сад ( що робить ?) росте ; росте (де?) в селі.
8. Спишіть дієслова з впр. 338 та поставте до них запитання в дужках.
9. Д/з впр. 339.
23 березня Тема : Зв'язок дієслова з іменником у реченні
1.Каліграфічна хвилинка : секунда.
2.Поєднайте та запишіть дієслова з іменниками за питаннями та змістом впр.340.
3.Спишіть перший абзац впр. 341 , уставляючи пропущені букви.Доберіть із довідки пропущені дієслова , змініть їх закінчення ( Прийшла весна.).Підкресліть іменники, з якими зв'язані вписані дієслова.
Перейди на сайт : https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-ukra-nsko-movi-v-3-klasi-zagalne-ponyattya-pro-dieslovo-zv-yazok-dieslova-z-imennikom-18601.html
4.Д/з впр. 342.
24 березня Тема : ДІЄСЛОВА-АНТОНІМИ
27 березня Тема : КОНТРОЛЬНА РОБОТА
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
9 квітня Тема : УЖИВАННЯ ДІЄСЛІВ У ПЕРЕНОСНОМУ ЗНАЧЕННІ
13 квітня Тема : ЗМІНЮВАННЯ ДІЄСЛІВ ЗА ЧАСАМИ
Каліграфічна хвилинка : Батьківщина.
Переглянь : https://www.youtube.com/watch?v=isSmC1IIzWs
14 квітня Тема : ДІЄСЛОВА, ЩО ВИРАЖАЮТЬ НЕЗАВЕРШЕНУ І ЗАВЕРШЕНУ ДІЮ
1. Каліграфічна хвилинка
16 квітня Тема : СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ВЛУЧНИМ ДОБОРОМ ДІЄСЛІВ АВТОРОМ ТЕКСТУ ДЛЯ ЗМАЛЮВАННЯ ПОДІЙ, ЯВИЩ
21 квітня Тема :УРОК РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ПРИВІТАННЯ ДО ДНЯ МАТЕРІ
24 квітня Тема :ДОБИРАННЯ ПОТРІБНИХ ЗА ЗМІСТОМ ДІЄСЛІВ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ ПРО ЧАСОВІ ФОРМИ ДІЄСЛОВА
30 квітня Тема : УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ ЗА ТЕМОЮ «ДІЄСЛОВО». ПЕРЕВІРНА РОБОТА
1.Каліграфічна хвилинка , слово весна.
2.Повторками ити правило про прикметник с.123.
3.Впр.315, прочитайте текст, випишіть підкреслені іменники та зв'язані з ними прикметники.
4.а) прочитайте текст , уставляючи прикметники з довідки (усно).
б) перший абзац тексту спишіть, уписуючи прикметники з довідки.
в) визначте рід підкреслених іменників і зв'язаних із ними прикметників.
г ) складіть і запишіть речення з виділеним словом.
Д/з Впр.317 , спишіть другий абзац впр.316, підкресліть словосполучення іменників з прикметниками, визначте їх рід.
Перейди за посиланням :https://www.youtube.com/watch?v=FTb-8DDHWLo
13 березня Тема :Родові закінчення прикметників
1. Каліграфічна хвилинка , з' єднання літер : ал ля сн ся льо тя
2.Впр.321 за допомогою прикметників , визначте смакові якості предмета ( усно).
3. Ст. 134 , розгяньте та прочитайте правила.
4.Спишіть слова з малюнку , за зразком однина і множина , визначте закінчення.
5. Спишіть текст вправи 323 ,у 1 абзаці вставте пропущені закінчення , а в 2 - прикметники.
Визначте число(множина чи однина ) і рід ( ч.р., ж.р. , с. р.) прикметників.
6. Д/з Повторити правило с.134 , впр. с.135.
16 березня Тема : Написання переказу
1.Каліграфічна хвилинка слово - синичка.
2. Прочитати текст на с.136 3-4 рази.
3.Скласти план до тексту.
4. Написати переказ за складеним планом ( не забудьте врахувати , що текст має зачин , основну частину , кінцівку.
5. Підкреслити прикметники у складеному переказі ( не забудьте , що прикметники підкреслюються хвилястою лінією ~).
17 березня Тема : Змінювання прикметників за числами в сполученні з іменниками
1. Каліграфічна хвилинка : птахи.
2. Повторити правило про числа прикметників.
3. Впр. 328 , спишіть текст , при цьому вставляючи пропущені закінчення , позначте їх . Визначте число і рід прикметників.
4.Розгляньте малюнок вправи 329 , запишіть назви птахів в однині та множині , доберіть відповідні прикметники .
5. Спишіть перший абзац впр.330 , розкриваючи дужки , при цьому прикметники ставте в тому числі , що й іменники.
Спишіть другий абзац впр.330 , уставляючи пропущенні закінчення , підкресліть прикметники , визначте число.
6. Д/з впр. 331 , запишіть у потрібній формі , змінюючи число , позначте закінчення (не забудьту , що позначається квадратиком) . Підкресліть підмет (іменник).
Перейти на сайт : http://video.novashkola.ua/3-klas/ukrainska-mova-3-klas/urok-26/
19 березня Тема : Змінювання прикметників за числами в сполученні з іменниками
1. Каліграфічна хвилинка слово : кукурудза.
2.Випишіть прикметники із впр. 332 , визначте число , зробіть розбір виділеного словоа за будовою.
3.Спишіть перший абзац , розкриваючи дужки , позначте закінчення прикметників , визначте число , підкресліть звертання у впр. 333.
4. Зробіть аналіз слова веселий за схемою на с.133 у підручнику.
5. Складіть і запишіть діалог ( розмова двох і більше людей ) , використовуючи слова ввічливості.
Зайдіть за посиланням :https://www.youtube.com/watch?v=UV5Xk9vUkwg&feature=youtu.be
6. Спишіть другий абзац впр. 335 , уставляючи пропущені закінчення , підкресліть прикметники та визначте їх число.
20 березня Тема : Дієслово як частина мови
1. Каліграфічна хвилина : смачно .
2. Повторити, що таке дієслово ( усно).
3. Впр. 336 випишіть із загадки слова за зразком.
4. Спишіть виділене слово , ділячи на склади для переносу, позначте основу , закінчення, впр.336.
Перейдіть за посиланням : https://www.youtube.com/watch?v=gumUoLehLKA
5.Впр. 336 , Зробіть звуко-буквену схему до слова їжак.
6. Впр. 337 , випишіть дієслова з 1 і 2 абзаців та поставте до них запитання у дужках.
7. Покажіть зв'язок слів у реченнях 3 абзацу, наприклад : в селі росте чудовий сад . (Що?) сад; сад (який?) чудовий ; сад ( що робить ?) росте ; росте (де?) в селі.
8. Спишіть дієслова з впр. 338 та поставте до них запитання в дужках.
9. Д/з впр. 339.
23 березня Тема : Зв'язок дієслова з іменником у реченні
1.Каліграфічна хвилинка : секунда.
2.Поєднайте та запишіть дієслова з іменниками за питаннями та змістом впр.340.
3.Спишіть перший абзац впр. 341 , уставляючи пропущені букви.Доберіть із довідки пропущені дієслова , змініть їх закінчення ( Прийшла весна.).Підкресліть іменники, з якими зв'язані вписані дієслова.
Перейди на сайт : https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-ukra-nsko-movi-v-3-klasi-zagalne-ponyattya-pro-dieslovo-zv-yazok-dieslova-z-imennikom-18601.html
4.Д/з впр. 342.
24 березня Тема : ДІЄСЛОВА-АНТОНІМИ
1. Каліграфічна хвилинка : іх еч ось яг.
2.Перепишіть вірш
Тихесенько втомилось розгнівилось
Тихесенько вечір на землю спадає.
І сонце сідає в тихесенький гай.
Ой, сонечко ясне,
Невже ти втомилось,
Чи ти розгнівилось?
Іще не лягай!
— Знайдіть і підкресліть у вірші спонукальне речення. Назвіть дієслова.
3. Гра «Буква загубилась»
— Ой лишенько! — кричать слова.—
Пропала літера одна.
Без неї бути ми не можем.
Допомогти ж зуміє кожен.
Ви дуже добре поміркуйте
І нас скоріше порятуйте!
Б..р..б..н, ст..рт, к..пк.. н, с..д, м..рк.., п..рт.., з..йч..т.., к..р..в..н.(виконай письмово ).
_Ми продовжуємо працювати над дієсловом. Будемо спостерігати за роллю дієслів у реченнях, текстах, добирати до дієслів антоніми.
Розгляньте :
4.Вправа 344, с. 144.
4.Вправа 344, с. 144.
— Прочитайте сполучення слів. Підкресліть дієслова, які стоять у початковій формі. Доберіть до них антоніми.
5.Вправа 345, с. 145).
— Прочитайте текст.
1) Спишіть речення, у яких розповідається, яким був гном Пелдрон.
2 ) Спишіть речення, у яких розповідається, якою була ельфа Дора.
— Випишіть із тексту дієслова-антоніми парами. Спишіть два останні абзаци тексту вправи 345. Утворіть від виділеного дієслова спільнокореневі слова, які відповідають на питання хто?, який?.
Д/з, впр.346 , спишіть дієслова , вилучивши зайве . Підкресліть дієслова - антоніми .
Виконайте :
26 березня Тема : ДІЄСЛОВА-АНТОНІМИ
1.Каліграфічна хвилинка : карантин .
2.Вправа 347, с. 146
1.Каліграфічна хвилинка : карантин .
2.Вправа 347, с. 146
— Прочитайте дієслова. Доберіть із довідки антоніми до записаних дієслів, запишіть парами.
— Утворіть нові дієслова з іншими префіксами від дієслів із довідки. Скільки таких дієслів ви утворили?
3.(вправа 348, с. 146-147).
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
— Спишіть другий абзац, розкриваючи дужки. Підкресліть дієслова. Усно поставте до них питання. Доберіть антоніми.
4. Словникова робота.
— Запишіть слова кипіти і кишеня. Запам’ятайте правопис цих слів. Складіть речення.
1. Робота над прислів'ями
— Прочитайте прислів’я. Назвіть дієслова-антоніми.
•Згода дім будує, а незгода руйнує.
• Вогонь палить, а вода сушить.
• Ластівка день починає, а соловей кінчає.
• Смілий там знайде, де боягуз загубить.
• Літо біжить підстрибуючи, а зима бреде похнюпившись.
2. Гра «Протилежності»
— До поданих дієслів доберіть антоніми. Складіть кілька речень з дієсловами, протилежними за значенням.
Накривати — ... (відкривати) - зразок.
Зайти — ... .
Зав’язати — ... .
Відчинити — ... .
Роззутися — ... .
Згорнути — ... .
Світає — ... .
Заходити — ... .
Хвалити — ... .
Починати — ... .
Сумувати — ... .
Кричати — ... .
Працювати — ... .
Згадувати — ... .
— Що нового ви дізналися ?
— Що вам найбільше запам’яталося?
5. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 349', с. 147.Спишіть перший абзац вправи 348, доберіть синоніми до підкреслених дієслів, запишіть.
27 березня Тема : КОНТРОЛЬНА РОБОТА
Мовна тема
«Іменник. Прикметник.»
1. Доповни речення.
Слова, що є назвами предметів, - це …
А іменники.
Б дієслова.
В прикметники.
2. Вибери групу прикметників.
А зелень, смак, праця.
Б зелений, смачний, працьовитий.
В зеленіє, смакувати, працювати.
3. Вибери словосполучення, у якому всі слова пишуться з великої букви.
А (Т, т)арас (Ш, ш)евченко.
Б (М, м)істо (К, к)иїв.
В (Х, х)арківський (Р, р)айон.
4. На які питання відповідає прикметник?
А хто? що?
Б який? яка? яке? які?
В що робить?
5. Встановіть відповідність між іменниками та їх родом.
Дятел середній рід
Дерево жіночий рід
Пташка чоловічий рід
6. Добери до поданих іменників назви ознак (прикметники).
Груша – (яка?) … .
Море – (яке?) … .
Ведмідь – (який?) … .
7. Подані слова запиши у множині.
Нива - … .
Учень - … .
Місто - … .
8. Пошир речення прикметниками.
Повіяв … вітер. Світить … сонечко. День став … . Повертаються з вирію … птахи.
Відпочинь : https://www.youtube.com/watch?v=kNWwid8OAVM
Відпочинь : https://www.youtube.com/watch?v=kNWwid8OAVM
6 квітня Тема : ДІЄСЛОВА-СИНОНІМИ
1. Каліграфічна хвилинка :
Ого аж ень ає
Під погожим тихим небом
Під дзвінкий пташиний щебет
По землі блукає квітень
І дарує усім квіти.
— Спишіть вірш, підкресліть дієслова.
— Зробіть звуко-буквений аналіз слова дзвінкий .
— Назвіть спільнокореневі слова.
2. Сьогодні ми продовжимо працювати над дієсловом. Будемо спостерігати за роллю дієслів у реченнях, текстах, добирати до дієслів синоніми.
1. Робота за підручником (с. 147-148) ,
(вправа 350, с. 147).
— Прочитайте текст. Перекажіть.
— Спишіть текст.
— Доберіть антоніми до виділених слів, запишіть парами.
Приїхала — від’їхала;
великого —... ;
полюбила —... ;
здаля — ... .
2) Самостійна робота (вправа 351, с. 147-148).
— Прочитайте слова першого абзацу тексту.
— Складіть і запишіть речення зі слів першого абзацу. Підкресліть дієслова.
— Поясніть, від якого слова утворилося слово Польовичок. Доберіть до цього слова спільнокореневі слова.
3. Гра «Голоси тварин»
Потрібно написати, як вони подають голос.
Собака... (гавкає);
|
курка... (кудкудаче);
|
кінь ... (ірже);
|
голуб ... (воркує; туркоче);
|
корова... (мукає);
|
ворона... (каркає);
|
коза ... (мекає чи бекає);
|
сорока... (стрекоче);
|
кішка... (нявчить);
|
ластівка... (щебече);
|
ведмідь ... (реве);
|
горобець ... (цвірінькає);
|
вовк ... (виє);
|
жаба... (кумкає).
|
свиня ... (рохкає);
|
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 352,с. 148.
7 квітня Тема : ЗМІНЮВАННЯ ДІЄСЛІВ ЗА ЧАСАМИ. ПЕРЕВІРНА РОБОТА. СПИСУВАННЯ
КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ. СПИСУВАННЯ (списати каліграфічно один із творів )
ЯСТРУБ
Сильний, сміливий цей хижий птах — яструб.
А що вже літати вміє, то рівного йому немає. Несеться поміж деревами, ширяє, а проте встигає обминати, об жодне не вдариться.
А в степ навідується під час своїх осінніх мандрівок. З’явиться хтозна-звідки, вхопить необережну пташку або й качку на ставку — і зникне невідомо куди. Тільки його й бачили.
ЧОМУ ЛЮДИ ХВОРІЮТЬ
Дуже довго люди не знали, що у воді, в повітрі, грунті і навіть у роті людини живуть маленькі істоти — мікроби. Вони у багато разів менші від піщинки.
Діти часто хворіють-від переохолодження взимку або від перегрівання влітку на сонці.
Інші хвороби виникають від того, що шкідливі мікроби проникають в організм людини.
Є хвороби брудних рук. Мікроби, що спричиняють їх, потрапляють в організм з їжею, водою, з невимитих рук.
РОСЛИНИ НАВЕСНІ
З кожним весняним днем стає тепліше. Рослини пробуджуються від зимового сну. Крізь торішнє листя пробиваються проліски, ряст, анемони. До появи листя зацвітають верба і ліщина. Це кущі. А з дерев — вільха. Після вільхи зацвітає осика, потім — тополя. Інші дерева і кущі вкриваються ніжним зеленим листям, а потім зацвітають.
Щовесни гине багато беріз від ножів і сокир. їх невміло підрубують, щоб зібрати сік. Він витікає на землю, і дерево гине. Не роби цього!
1. Каліграфічна хвилинка :
Аю ую юл юм ют
Співаю юнак будую складають.
Я по вулиці іду,
Я співаю на ходу,
І підспівують дерева
За парканом у саду.
Т. Коломієць
— Підкресліть у вірші дієслова.
— Яку частину мови називають дієсловом? Що позначає дієслово? На які питання відповідає? Яким членом речення буває? (Частіше — присудком)
— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з ознаками дієслів різних часових форм, новими термінами, з’ясуєте, чи змінюються дієслова за часами.
1. Робота за підручником (с. 148-15 ) , (вправа 353, с. 148)
— Прочитайте текст. Випишіть підкреслені дієслова. Які з них означають дію, що відбувається тепер, відбулася в минулому, відбудеться в майбутньому? Запишіть у дужках питання, на які відповідають ці дієслова.
Пояснення
— Дієслова змінюються за часами. Час дієслова визначається за моментом повідомлення про виконання дії. Дієслова мають три часи: теперішній, минулий і майбутній.
Часи записуються скорочено : (мин.ч. , майб. ч. , теп. ч.)
Часи записуються скорочено : (мин.ч. , майб. ч. , теп. ч.)
Посилання : https://www.youtube.com/watch?v=gDNDaO5rDcw
— Спишіть перший абзац тексту (вправа 353), визначте час дієслів. Поставте до них питання.
2. Вправа 354, с. 149
— Прочитайте уривок з вірша Лесі Українки. Спишіть текст, підкресліть дієслова. Визначте час. Змініть час дієслів за зразком.
— До виділеного слова доберіть спільнокореневі.
3. Самостійна робота (вправа 355, с. 149-150)
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
— Спишіть текст, розкриваючи дужки. Утворіть від початкової форми дієслів дієслова теперішнього, минулого й майбутнього часу.
— Які часи мають дієслова? Назвіть їх. Як визначити час дієслів?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 356,с. 150. с. 149 ,перегляньте правило.
9 квітня Тема : УЖИВАННЯ ДІЄСЛІВ У ПЕРЕНОСНОМУ ЗНАЧЕННІ
— Сьогодні ми будемо спостерігати за дієсловами, які вживаються в прямому і переносному значенні.
1) Вправа 357, с. 150
— Прочитайте виразно вірш. Про кого йдеться у вірші?
— Спишіть вірш, визначте час дієслів. Доберіть до дієслів форми минулого й майбутнього часу.
2) Вправа 358, с. 150
— Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви.
— Спишіть текст, уставляючи пропущені букви. Доберіть до них перевірні слова.
— Визначте час дієслів у перших трьох реченнях.
— Покажіть зв’язок слів у підкресленому реченні за допомогою запитань. Які слова вживаються в переносному значенні?
— Зробіть звуко-буквений аналіз слова роздоллі.
— Запишіть словосполучення у дві колонки: в першу — з прямим значенням, в другу — з переносним.
Пливе човен, пливе сонце.
Доля подарувала, дочка подарувала.
Берізка плаче, немовля плаче.
Осінь затужила, дівчина затужила.
Біг спортсмен, бігли хмари.
Сонечко сміється, маля сміється.
Цікаве завдання : https://learning.ua/mova/chetvertyi-klas/vyznachaiemo-priame-i-perenosne-znachennia-diiesliv
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 359, с. 150.
10 квітня Тема : УРОК РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ПРО ПРОЧИТАНИЙ ТВІР
1.Каліграфічна хвилинка :
10 квітня Тема : УРОК РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ПРО ПРОЧИТАНИЙ ТВІР
1.Каліграфічна хвилинка :
Ац дж цю ар ює
_Бджола безділля праця
Бджола мала, а й та працює.
— Як ви розумієте прислів’я.
2. Зробіть звуковий аналіз слова бджола.
I
— Послухайте вірш.
Що говорить вам «козак» —
Це крилате горде слово?
Чом завжди буває так,
Що світлішає від нього?
Козаки — це вільні люди.
Козаки — безстрашні люди.
Козак — чесна, смілива людина.
Найдорожча йому — Батьківщина.
Козак усім народам друг,
І лицарський у нього дух!
— Хто прославляється в цьому вірші?
— Що ви знаєте про козаків?
1. Розповідь
— Безмежний степ у високих травах. Ревіння дніпрових порогів. І тупіт копит, що відлунює аж у високих небесах. І плач дітей, жінок, і рев худоби. Вершники в острішкуватих шапках, на низеньких прудких конях женуть натовп людей і стадо корів. Вони нікого не бояться, вони тут господарі. Виловлюють в Україні все живе й женуть на Крим.
І раптом ніби з самого неба падає на степ могутній, мов грім, свист,— аж трави обізвалися сухим шелестом і сполохано побігли в усі боки. І загула, задвигтіла від бухкання копит земля.
Виринули з-за далекого обрію вершники й швидко наближаються.
Озирнулися розгублено татари. Хто посмів їх переслідувати? Литвини чи поляки? А погоня вже зовсім близько.
I татарам уже добре видно вусатих людей, у яких на майже виголених головах в’юняться від вітру жмути волосся. Пізніше татари взнають, що то — оселедці, неодмінна ознака особливого стану людей, званих українськими козаками.
Отже, і не литвини, і не поляки. Козаки. Гостро зблиснули їхні шаблі, почалася січа. Покидають здобич і безладно втікають ординці. Татарські бранці ніяк не можуть повірити, що їх врятовано. Обливаючись сльозами, дякують козакам. А ті спішилися, відпустили коней пастися. Позапалювали люльки і вже правлять раду, як ударити на Крим, щоб провчити ординців, аби знали, як в Україну ходити та людей ловити. — У літописі українських земель є славний період козаччини, який тривав майже 300 років (з 1550 по 1828 рр.). Козацтво стало організованою військовою силою, яка боронила наші землі від нападів. Козаки були сміливими, дисциплінованими, витривалими, гордими і вільними людьми.
Уважають, що слово козак походить від слова коза. Козаки були спритні, як кози, вдягалися в козячі кожухи. Можливо, від слова кайзак, що означає «вільний чоловік». Козаки мали свої звичаї. Одягалися вони просто: в грубу сорочку, в довгий плащ без рукавів. За широким поясом носили пістолі і люльки, через плече — торбинку з харчами, а до пояса на ремінець прив’язували ще й порохівницю з порохом. Голови голили... Та ще й таку моду мали: чуприну носили, та таку, що на вухо намотували.
Житло козаків було досить примітивним, жили вони в куренях — хатинах з очерету. Головував у курені отаман. Усі козаки, що жили в одному курені, харчувалися разом. Козаки не були примхливими в їжі, тож цілком задовольнялися кашею, приготованою з борошна, води та солі, — ця страва називалася саламаха. Іншою повсякденною стравою для козаків була тетеря — суміш борошна, крупи та проса, до якої додавали слабеньке пиво або рибну юшку.
2. Вправа 360, с. 151.
— Прочитайте текст, уставляючи слова замість малюнків.
3.Перепишіть.
13 квітня Тема : ЗМІНЮВАННЯ ДІЄСЛІВ ЗА ЧАСАМИ
Каліграфічна хвилинка : Батьківщина.
Переглянь : https://www.youtube.com/watch?v=isSmC1IIzWs
Яку частину мови ми вивчаємо?
— Що називає дієслово?
— На які питання відповідає?
— Сьогодні ми продовжимо вивчати дієслово.
1) Вправа 361,с. 151-152.
— Прочитайте уривок із вірша Тараса Шевченка. Вивчіть напам’ять.
— Спишіть текст із пам’яті. Доберіть до підкреслених дієслів форми минулого й майбутнього часу за зразком.
2) Вправа 362, с. 152.
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки. Спишіть перший абзац тексту, розкриваючи дужки. Підкресліть дієслова й визначте час.(мин.ч., теп.ч. , майб.ч.)
— Прочитайте виділені слова. Поясніть їх правопис.
— Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок(усно).
Ще не скрізь .розтанули сніги. І в полі, і в лісі доживають свого віку холодні злежані плями, а він уже прилетів. Уже бігає чорними таловинами на своїх високих ніжках і раз у раз нахиляє до землі голівку. Це він збирає шкідливих комах, жучків.
А коли виясниться небо, злітає і починає співати.
— Про яку пташку йдеться?
— Складіть і запишіть два речення про вісника весни.
— Поясніть правопис виділених слів.
— Підкресліть дієслова.
3) З поданих слів складіть речення-прислів’я , запиши.
• Роботи, й, коні, без, дохнуть.
• Ластівка, не, весни, робить, одна.
• До, язик, доведе, Києва.
• Ворони, навпростець, літають, тільки.
• Рве, тиха, греблю, вода.
• Старий, не, віл, з, зверне, борозни.
• Нова, чисто, мітла, мете.
• Вода, не, в, встоїться, решеті.
4) Робота над скоромовкою
— Вивчіть скоромовку. Випишіть головні члени речення. Ставте питання від підмета до присудка.
Ще дощ іде.
Періщить злива.
Щенятко вимокло, як хлющ.
А щиглик, щебетун щасливий,
Щебече, пурхнувши на кущ.
— Що нового дізналися на сьогодні?
— Які завдання вам сподобалися найбільше?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 363, с. 152.14 квітня Тема : ДІЄСЛОВА, ЩО ВИРАЖАЮТЬ НЕЗАВЕРШЕНУ І ЗАВЕРШЕНУ ДІЮ
1. Каліграфічна хвилинка
Виконай усно
Дерево зрубаєш — назад не поставиш.
— Як ви розумієте зміст прислів’я?
— Назвіть дієслова, вжиті у прислів’ї.
— У якому часі вжиті дієслова?
— Доберіть антонім до слова назад.
— Запам’ятайте написання цього слова.
— Яка частина мови називається дієсловом?
— Яким членом речення є дієслово?
— З якою частиною мови зв’язані дієслова у реченні?
— Які три часи має дієслово?
— Які дії описують дієслова минулого часу?
— Які дії описують дієслова теперішнього часу?
— Які дії описують дієслова майбутнього часу?
— На сьогодні ми поглибимо свої знання про дієслово.
1. Працюємо разом (вправа 364, с. 152)
— Прочитайте вірш. Випишіть підкреслені дієслова разом з іменниками за зразком.
2. Опрацювання правила (с. 153)
3. Вправа365, с. 153.
— Прочитайте текст. Перекажіть прочитане.
— Спишіть текст.
— Хто головний персонаж твору?
— Яку вдачу мав Василько?
— Яку дію (завершену чи незавершену) означають дієслова? Чому?
4. Вправа366, с. 154.
— Прочитайте текст.
— Спишіть текст. Підкресліть дієслова, укажіть дію, яку вони означають? (Завершену чи незавершену).
! Завершену і незавершену дію позначають так : з.д. , н.д. .
Із дієслів незавершеної дії утвори завершену та запиши у зошит .
їхав (незавершена дія) — з’їхав (завершена дія);
бігти — ......;
катався — ......;
веселились — ......;
сміялася — ......;
одягатися — .......;
холодало — .......;
вітатися — ........ .
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 367, с. 154.
16 квітня Тема : СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ВЛУЧНИМ ДОБОРОМ ДІЄСЛІВ АВТОРОМ ТЕКСТУ ДЛЯ ЗМАЛЮВАННЯ ПОДІЙ, ЯВИЩ
1. Каліграфічна хвилинка
Ж ж вж кж жх
Жоржини, вежа, кожух.
Жайворонок в небі в’ється,
Ясне сонечко сміється.
— Підкресліть дієслова, визначте їх час.
— Зробіть повний звуковий аналіз слова в’ється.
— Поділіть слово ясне на склади для переносу.
— Яку частину мови ми з вами вивчаємо?
— Скільки часів має дієслово?
— Сьогодні ми вдосконалюватимемо своє вміння визначати час дієслів, будемо вчитися доречно вживати дієслова в текстах.
1) Вправа 368, с. 154).
— Прочитайте текст. Спишіть текст, добираючи з дужок потрібні дієслова.
— Розкажіть батькам, чому вода може бути небезпечною. Використовуйте дієслова.
2) Робота в групі (вправа 369, с. 155).
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
— Хто головний персонаж твору?
— Спишіть перший абзац тексту. Поставте питання до виділених дієслів. Визначте, на яку дію вони вказують.
— Опишіть головну героїню твору.(усно).
3) Словникова робота (вправа 370, с. 155-156).
— Прочитайте слова в рамках. Запам’ятайте правопис і значення цих слів.
— Складіть і запишіть речення з цими словами. У складених реченнях використовуйте дієслова, які вказують на завершену дію.
4. Робота над текстом
— Прочитайте текст. Знайдіть речення, яке не відповідає темі тексту. Назвіть дієслова, визначте їх час.(усно).
СОЛОВЕЙКО
Одним з останніх прилітає у рідні краї соловей. Коли зацвітає бузок, то чути солов’їний концерт. Літає зозуля по дібровах та діткам угадує, скільки їм років. Ця найобдарованіша на голос птаха співає, аж поки ячмінь колос не викидає.
— Які з поданих дієслів стоять у минулому часі?
а) Прилетить, заспіває, сховає, світитиме.
б) Летів, співала, заховав, світило.
в) Летить, співає, ховає, світить.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 371, с. 15б.
17 квітня Тема : НАПИСАННЯ ЧАСТКИ не З ДІЄСЛОВАМИ
17 квітня Тема : НАПИСАННЯ ЧАСТКИ не З ДІЄСЛОВАМИ
1. Каліграфічна хвилинка
Це цт кц мц
Цвіт цуценя міцний
Цвітуть сади, цвітуть пишні,
Цвіт біліє на черешні,
На яблуні рожевіє,—
Всі квіточки сонце гріє.
М. Підгірянка
— Випишіть з тексту дієслова.
Переглянь : https://www.youtube.com/watch?v=dLUK_PwLsVI
2. Словникова робота
Кипіти — нагрівшись до 100 °С, випускати пару (про посудину з рідиною), клекотіти, вирувати, пінитися під час нагрівання, випускаючи гарячу пару (про рідину).
Коридор — вузький (переважно довгий) прохід усередині будинку, який з’єднує окремі його кімнати, квартири тощо.
— Складіть речення зі словами кипіти і коридор(усно).
3. Гра «Протилежності»
— Запишіть антоніми до поданих дієслів.
Дозволяти — ... (забороняти);
забігти — ... ;
стверджувати — ... ;
брати — ... ;
будувати — ... ;
забувати — ... .
— Відгадайте загадку. Розкрийте дужки.
• Бачити — (не) бачить,
Чути — (не) чує,
Мовчки говорить,
Добре мудрує. (Книжка)
— Перед якою частиною мови стоїть частка не?
— Як її написати — разом чи окремо?
— Сьогодні ви дізнаєтесь, як пишеться частка не з дієсловами.
2) Вправа 372, с. 156).
— Прочитайте уривок вірша.
— Про кого йдеться у вірші?
— Прочитайте те, що написав носоріг. Зверніть увагу, як пишемо не з дієсловами. Спишіть їх.
3) Заучування правила (с. 156).
4) Вправа 373, с. 156.
— Прочитайте текст.
— Спишіть текст. Підкресліть дієслова з не. У першому реченні визначте головні члени, підкресліть однорідні підмети.
5) Самостійна робота.Вправа 374, с. 157.
— Прочитайте частини прислів’я і загадки. З’єднайте.
— Спишіть прислів’я, відгадайте загадку. Підкресліть дієслова з не.
— Зробіть звуко-буквений аналіз виділеного слова: кусає.
6) Вправа 375, с. 157.
— Прочитайте текст за ролями.
— Випишіть із тексту дієслова з не. Поясніть їх правопис. Запам’ятайте правопис виділеного слова. Спишіть речення, у якому мама-мишка пояснює, що таке комп’ютер.
7) Вправа 376, с. 157-158.
— Прочитайте текст.
— Спишіть текст, підкресліть дієслова з не.
— Запишіть слова вітання і прощання.
— Прочитайте вірш. До чого закликає автор?
— Зверніть увагу на те, як пишеться частка не з дієсловами. Зробіть висновок.
СВОЇМИ РУКАМИ
Хоч як не вигадуй,
Хоч як не крути —
Самі не приходять
Поштові листи.
Саме неспроможне
Змолотись зерно,
Із пряжі саме
Не зітчеться сукно.
Самі не позводяться
Новобудови,
Самі не напишуться
Вірші чудові.
Ми все це так само,
Як тата і мами,
Повинні робити
Своїми руками.
В. Лунін
Висновок: Частка не пишеться з дієсловами окремо.
Запам'ятай !
Не не любить дієслів,
Їх не хоче знати
І серед усяких слів
Може їх пізнати.
Тільки де побачить не
Якесь дієслово —
Каже: «Це мене мине,
Не моє це слово».
Кожен хай собі збагне,
Тут нема проблеми:
Дієслово й слово не
Пишуться окремо.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 377, с. 158.
21 квітня Тема :УРОК РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ПРИВІТАННЯ ДО ДНЯ МАТЕРІ
1. Запишіть каліграфічно:Ам ма мм аа
Мама матінка ненька
— Відгадайте загадку.
• Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте, хто це?...
Мама
Хто тебе так щиро любить,
І вбирає, і голубить,
І кладе у постіль спати? Мати.
Хто стеріг тебе від злого,
Відмовляв собі усього,
Щоб тобі віддати? Мати.
Хто тебе узяв за руку
І до школи на науку
Вів, щоб розуму навчати? Мати.
— Кого можна назвати самою найдорожчою людиною? Поясніть свою думку.
— Сьогодні ми поговоримо про мам, про свято День Матері, складемо привітання для матусі.
2. Розповідь.
— Мама — порадниця і рятівниця. Її сердечність, ніжність, душевна теплота — особливі. Вона довічна, непідкупна, істинна. Мати — найближча людина, яка піклується про нас, незалежно від нашого віку, статусу, сімейного стану, майже єдина людина, яка любить нас безумовною, щирою любов’ю.
Кожної другої неділі травня відзначають поважне свято — День Матері. Це міжнародне свято. Історія свята така: у 1908 р. молода американка Анна Джервіс з Філадельфії виступила з ініціативою вшанування матерів у пам’ять про свою матір, яка передчасно померла. У 1910 р. штат Вірджинія першим визнав День Матері як офіційне свято. В Україні його офіційно відзначають, починаючи з 2000 р.
Фізкультхвилинка
3. Робота за підручником (вправа 378, с. 158)
— Розгляньте малюнки. Розкажіть про кожен з них.
4. Складання привітання до Дня Матері
Послухайте вірш.
Квітує травень, одягнувши білі шати,
І сонце з неба зігріва.
Святіше з слів це слово — мати,
Що промовляють всі уста!
Складаємо у серці вдячність і пошану,
Схиляєм голову з любов’ю до всіх Вас.
Як добре й радісно на світі мати маму,
Яка на світ цей привела всіх нас!
Спасибі за ласку, за щире тепло,
Недоспані ночі, турботу й добро.
Матерям здоров’я зичимо щиро,
Любові і радості, злагоди й миру.
За все, що ми маємо й будемо мати,
Вдячні ми тій, яку звемо — МАТИ!
— За що ми дякуємо мамі?
— Що побажаємо їй у цей святковий день?
Зразок привітання
Люба матусю!
Щиро вітаю тебе з Днем Матері!
Бажаю тобі міцного здоров’я, любові і радості, злагоди й миру.
Нехай щастям буде наповнений кожен твій день.
Зразок привітання
Люба матусю!
Щиро вітаю тебе з Днем Матері!
Бажаю тобі міцного здоров’я, любові і радості, злагоди й миру.
Нехай щастям буде наповнений кожен твій день.
З любов’ю твій (твоя) син (донька)
Перегляньте : https://www.youtube.com/watch?v=yS7-7-DsSgM
Запишіть власне привітання своїй матусі .
— Кому була присвячена сьогоднішня тема?
— Який висновок ви зробили?
23 квітня Тема : ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ДІЄСЛОВО. ПЕРЕВІРНА РОБОТА. УСНИЙ ТВІР
Повтори :https://www.youtube.com/watch?v=Eu37ZHuPoZg
1. Каліграфічна хвилинка :
23 квітня Тема : ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО ПРО ДІЄСЛОВО. ПЕРЕВІРНА РОБОТА. УСНИЙ ТВІР
Повтори :https://www.youtube.com/watch?v=Eu37ZHuPoZg
1. Каліграфічна хвилинка :
— Сьогодні ми продовжимо роботу над визначенням дієслів. Будемо вчитися доречно вживати їх у своєму мовленні.
2. Робота за підручником, (с. 159)
3.вправа 379, с. 159.
— Прочитайте текст, уставляючи слова з довідки.
— Спишіть перший абзац тексту, уставляючи дієслова з довідки.
— На яку дію (завершену чи незавершену) указують дієслова?
— Визначте час уписаних дієслів.
4. Вправа 380, с. 159.
— Прочитайте правила поведінки в гостях.
— Спишіть правила поведінки в гостях. Підкресліть дієслова з не.
5. Випишіть із поданих речень дієслова. Визначте час дієслів.
Велика хмара нависла над лісом.Скоро у полі задзвенить жайворонкова пісня.
Джерельце під вербою виблискує водою.
— Утворіть форму інших часів.
Зразок
Нависла (мин. ч.), нависне (майб. ч.), висне (тeп. ч.).
— Із поданих слів складіть речення, а із них — текст. Доберіть заголовок. Підкресліть дієслова, визначте час.
Пташенята, у, скоро, з’являться, нього.
Сонце, вище, все, підіймається, землею, над весняне.
Виспівує, жайворонок, тому, так, і, польовий.
Полі, у, дзвенить, пісня, жайворонкова.
Він, з, ділиться, нами, своєю, радістю.
6. Цікаво знати!
— Прочитайте текст.
— Що нового ви з нього дізналися?
Ось перед тобою лежить на столі новенький чистий зошит. Лежить і мовчить — не розповідає тобі про те, що зробили його з ялинки, по якій ще недавно стрибала білка.
Зошит не розповів тобі і про те, як ялинка пливла по річці, варилася в котлі, крізь усі машини пройшла, через усю країну проїхала.
Багато випробувань випало на долю ялинки, перш ніж перетворилася вона на цей зошит. І тепер від тебе залежатиме, що буде далі із зошитом.
— Випишіть дієслова. Визначте час.
7. Гра «Доповни прислів'я»
• Ластівка день починає, а соловей його... (кінчає).
• Друга шукай, а... — тримай.
• Удар забувається, а слово... .
• Знайшов — не скач, ... — не плач.
— Чи є в реченнях антоніми? Випишіть їх парами.
ПЕРЕВІРНА РОБОТА. УСНИЙ ТВІР
— За малюнками і поданими нижче словами складіть розповідь. Доберіть до неї заголовок.
Спортивний майданчик, змагання, змагатися, спритність, бігати, наввипередки, стрибки у довжину.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 381, с. 159.
24 квітня Тема :ДОБИРАННЯ ПОТРІБНИХ ЗА ЗМІСТОМ ДІЄСЛІВ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ ПРО ЧАСОВІ ФОРМИ ДІЄСЛОВА
1. Каліграфічна хвилинка
Зз зц єць ух ає
Заєць має двоє вух.
Як одним він рухає,
Другим слуха вітерець,
Що за полем дмухає.
— Назвіть дієслова.
— Визначте їх час.
— Зробіть звуковий аналіз слова вітерець.
— Складіть речення зі словом заєць.(Усно).
— Сьогодні ми поглибимо свої знання про дієслова.
2.Вправа 382, с. 160.
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
— Спишіть перший абзац тексту, розкриваючи дужки. Доберіть потрібне за змістом дієслово.
— Зробіть аналіз виділеного слова за будовою.
3. Словникова робота (вправа 383, с. 160)
— Прочитайте слова в рамках. Запам’ятайте правопис цих слів.
— З’єднайте ці слова з відповідними значеннями, які подаються в довідці. Запишіть.
— Складіть і запишіть речення з цими словами, підкресліть дієслова.
4.Вправа 384, с. 160-161
— Прочитайте текст.
— Спишіть текст, підкресліть дієслова з не. Визначте час і дію (завершену чи незавершену) всіх дієслів.
— У підкресленому реченні визначте головні та другорядні члени.
5. Гра «Віднови вірш»
— Спишіть, розкриваючи дужки. Ставте дієслова у потрібній формі.
Скоро сонечко (пригріють),
(потече) струмки,
Темний гай (зазеленіють),
(Зацвіте) квітки.
6. Спишіть, добираючи з дужок потрібне за змістом слово.
Учень (запізнився, прийшов пізно, затримався, припізнився) на урок. Маринка (берегла, доглядала, гляділа, пильну вала) квіти.
Учитель (вчащає, заходить) до класу.
7. Самостійна робота
— Випишіть дієслова. Визначте їх час.
• Прозорі тіні берег красять,
Гудуть десь бджоли у дуплі,
На камінь ящірка вилазить,
Припав метелик до землі.
• 3 неба сяє сонце привітне,
Біля хати яблуня квітне,
Бджіл вона приваблює цвітом —
Вродять щедро яблука літом.
8. Розвиток мовлення(усно).
— Зі слів кожного рядка складіть речення.Утворіть розповідь.
Повернулися, вирію, з, ластівки.
Дахом, гнізда, під, вони, ліплять.
Грудочки, з, річки, носять, глини, ластівки.
Пташенятам, м’яко, у, буде, гнізді.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 385, с. 161.
27,28 квітня Тема : РОЗБІР ДІЄСЛОВА ЯК ЧАСТИНИ МОВИ. ПЕРЕВІРНА РОБОТА. АУДІЮВАННЯ
27,28 квітня Тема : РОЗБІР ДІЄСЛОВА ЯК ЧАСТИНИ МОВИ. ПЕРЕВІРНА РОБОТА. АУДІЮВАННЯ
— Відгадайте загадку, запишіть відгадку.
• Двоє вулицею йдуть,
По вісім саджанців несуть.
Скільки ямок треба, діти,
Щоб рослини посадити. (Шістнадцять)
— Сьогодні будемо вчитися аналізувати дієслово як частину мови, проведемо контрольне аудіювання, перевіримо ваше вміння слухати незнайомий текст і розуміти його.
1) Вправа 386, с. 161.
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
— Спишіть перший абзац з тексту розкриваючи дужки. Визначте час дієслів.
2) Вправа 387, с. 161.
— Зробіть аналіз виділеного дієслова з вправи 386 за схемою.
3) Самостійна робота (вправа 388, с. 162)
— Прочитайте правила спілкування.
— Спишіть правила спілкування. Поясніть написання не з дієсловами.
КОНТРОЛЬНЕ АУДІЮВАННЯ
ПЕЛЮСТКА ТА КВІТКА
У садочку на грядочці виросла гарна квітка жоржини. Біла, як мармур, духмяна. Літають над квіткою бджоли й джмелі, беруть чудовий нектар.
У білій квітці жоржини сорок дві пелюстки. І ось одна з цих сорока двох пелюсток загордилася:
— Я найкраща. Без мене й квітка не квітка. Я найголовніша. Ось візьму та піду — що мені?
Промовила це Пелюстка, напружилася й вилізла з квітки жоржини, скочила на землю. Сіла вона в кущі шипшини й дивиться: що ж квітка робитиме? А квітка байдужки собі. Біла, духмяна, усміхається сонцю, згукує до себе бджіл і джмелів.
Пішла собі Пелюстка. Довго ходила, аж зустрічає Муравлика.
— Ти хто?
— Я — Пелюстка. Найкраща. Найголовніша. Без мене й квітка не квітка,— пояснює.
— Пелюстка? Знаю пелюстку я у квітці, а на двох тоненьких лапках не знаю,— відповідає Муравлик.
Ходила бідна Пелюстка, ходила до вечора та й засохла. А квітка все цвіте, біла, духмяна, усміхається сонцю, і літають над нею, як і раніше, бджоли й джмелі. Ось така, бачте, казка. Квітка й без однієї пелюстки квітка. А пелюстка без квітки — ніщо! (182 слова)
За В. Сухомлинським
Тестування (виконай письмово).
1. Яка квітка виросла на грядочці?
а) Рожева троянда;
б) біла жоржина;
в) біла лілея.
2. Чому квітку покинула одна з її сорока двох пелюсток?
а) Захотіла помандрувати;
б) із цікавості до навколишнього світу;
в) тому що загордилася.
3. Що сталося з квіткою?
а) Усе цвіла й згукувала бджіл і джмелів;
б) змарніла, і бджоли та джмелі забули про неї;
в) образилася на Пелюстку й страшенно злостилася.
4. Кого зустріла Пелюстка?
а) Коника;
б) Муравлика;
в) Жучка.
5. Що Муравлик сказав Пелюстці?
а) Визнав Пелюстку та побажав їй веселих мандрів;
б) визнав Пелюстку та привітав її вчинок;
в) сказав, що знає пелюстку в квітці, а на двох лапках не знає.
6. Що довела ця історія з Пелюсткою?
а) Що квітка та пелюстка можуть існувати й одна без одної;
б) що пелюстка без квітки — ніщо;
в) що горда Пелюстка здатна на сміливий крок.
ГРУШІ — ДВІ І ОДНА
Якось ми з Оксаною сиділи на лаві у сквері. Повз нас стежкою пройшла бабуся. В одній руці вона несла кошик з грушами, другою спиралася на сукувату палицю.
Спіткнулася бабуся і мало не впала. А кошик не втримала, випустила з рук, і груші розсипалися.
— От лихо! — скрушно зітхнувши, мовила бабуся і заходилася збирати груші.
Тільки їй, старенькій, дуже важко було нахилятися.
Та вона ще й не добачала: мацає, мацає рукою навколо себе, аж поки знайде якусь грушу.
Я підійшов до бабусі і почав показувати, де вони лежать.
— Ось... ось... — тикав пальцем, а коли бабуся мацала не там, куди показував, то аж сердився: — та не там! Ось тут!
До нас підбігла Оксана.
Але вона не стала підказувати.
Присіла навпочіпки, швиденько зібрала груші у фартушок і висипала в кошик.
— Всі? — спитала бабуся.
— Всі! — дружно відповіли ми.
— Спасибі, дітки, що допомогли,— подякувала вона і простягнула нам груші.
— Це тобі, дівчинко,— бабуся дала Оксані дві здоровенні з рум’яними боками груші.
— А це тобі, хлопчику...
В руці у мене опинилася одна груша, також велика й рум’яна.
Бабуся ще раз подякувала, попрощалася й пішла далі.
Ми раді були. Одразу ж побігли додому розповісти мамі, як допомогли старенькій і які гарні груші вона дала нам. Мама теж раділа, що в неї такі виховані та чемні діти.
— Молодці, молодці! — хвалила. А потім помітила, що в Оксани дві груші, а в мене одна.
Вона з подивом дивилася на мене.
— Ти вже встиг з’їсти другу?
— Ні, не їв,— відповів я.— Бабуся дала Оксані дві, а мені тільки одну.
— Чого ж це? — не зрозуміла мама.
— Не знаю... Може, тому, що Оксана дівчина, або тому, що мала?
Я здвигнув плечима.
— Та ні, тут щось не те,— не погодилась мама.— Ану розкажіть докладніше, як ви допомагали бабусі.
І ми розповіли.
— От тепер мені зрозуміло, чому вона тобі, Ромо, тільки одну грушу дала,— сказала мама,— а могла б зовсім не дати.
— Чому? — зніяковів я.
— А ти сам добре поміркуй,— відповіла мама.
Б. Комар
Тестування
1. Назвіть головних дійових осіб оповідання.
а) Рома, бабуся;
б) Рома, Оксана, бабуся, мама;
в) бабуся, Рома, Оксана.
2. Що сталося з бабусею?
а) Вона впала й не могла піднятися;
б) вона розсипала груші;
в) вона не могла нести важкий кошик.
3. Як допоміг бабусі Рома?
а) Він показав де лежать розсипані груші;
б) він зібрав груші і поклав у бабусин кошик;
в) він узяв кошик і поніс.
4. Як допомогла бабусі Оксана?
а) Сказала скільки груш ще не зібрано;
б) швиденько зібрала груші у фартушок і висипала в кошик;
в) покликала на допомогу брата.
5. Як бабуся віддячила дітям?
а) Дала Ромі й Оксані по одній груші;
б) дала Ромі одну грушу, а Оксані — дві;
в) віддала дітям усі груші.
6. Чому бабуся по-різному віддячила дітям?
а) Бо Оксана мала дівчинка;
б) бо Рома не заслужив подяки;
в) у бабусі було всього три груші.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 389, с. 162.
30 квітня Тема : УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ ЗА ТЕМОЮ «ДІЄСЛОВО». ПЕРЕВІРНА РОБОТА
1. Каліграфічна хвилинка
— Відгадайте загадку.
• Як подивишся на нього,
Бачиш в нім себе самого
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже? Відгадаєш? (Дзеркало)
— Запишіть каліграфічно.
Дз дзі дзу одз ндз
Дзвінок дзеркало кукурудза.
— Сьогодні ми проводимо підсумковий урок з теми «Дієслово». Перевіримо вміння і навички, яких набули, вивчаючи цю тему.
2.Вправа 390, с. 162.
— Прочитайте загадки.
— Випишіть із загадок дієслова з не.
— Розгляньте малюнки, які є підказками до відгадок.
— Зробіть звуко-буквений аналіз односкладових(у яких тільки один склад) слів-відгадок.
3Вправа391, с. 163.
— Прочитайте текст. Про кого йдеться в тексті?
— Спишіть перший абзац тексту. Підкресліть підмет і присудок у першому й останньому реченнях.
— Позначте корінь і префікс у підкресленому слові. Поясніть правопис.
4.Вправа 392, с. 163.
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
— Спишіть текст, розкриваючи дужки. Яку дію означають змінені дієслова? На які питання відповідають?
КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ
1 варіант
1. Підкреслити у тексті дієслова.
Любіть книжку! Вона полегшить вам життя. Вона навчить вас шанувати людину й самих себе.
2. Визначити час дієслів.
Потонули — Пише —
Співав — Будуватиме —
3. До поданих дієслів дібрати антоніми.
Накривати —
Зайти —
Зав’язати —
4. До іменників дібрати споріднені дієслова.
Продавець —
Співак —
5. Уставити дієслова.
На небі ... чорна хмара. Вона ... сонце. ... блискавка. ... грім. ... сильний дощ.
6. Скласти речення, вживаючи дієслова з не.
2 варіант
1. Підкреслити у тексті дієслова.
Любіть книжку — джерело знань. Книжка окрилює розум. Вона наповнює серце почуттям любові до світу, до людини.
2. Визначити час дієслів.
Радіють — Малює —
Стрибав — Знайде —
3. До поданих дієслів дібрати антоніми.
Відчиняти —
Роззутися —
Згорнути —
4. До іменників дібрати споріднені дієслова.
Будівельник —
Учитель —
5. Уставити дієслова.
... дощ. Я ... черевики і... парасолю. Дорогою ... її. Незабаром дощ ...
6. Скласти речення, вживаючи дієслова з не.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 393, с. 163.
Виконай !
12 запитань
Запитання 1
Дієслово означає ...
Запитання 2
Вибори рядок, у якому подано ВСІ дієслова
Запитання 3
Фразеологізм "розвісити вуха" означає
Запитання 4
Познач рядок, у якому записані дієслова-синоніми
Запитання 5
Антонімом до слова розмовляти є...
Запитання 6
Дієслова теперішнього часу відповідають на питання?
Запитання 7
Вибери рядок дієслів у формі майбутнього часу
Запитання 8
НЕ з дієсловами пишеться ...
Запитання 9
У реченні дієслово найчастіше виступає
Запитання 10
Познач словосполучення, у якому дієслово вжито у прямому значенні
Запитання 11
У якому часі стоїть дієслово у реченні.
Весною птахи повертаються з теплих країв.
Запитання 12
Визначте присудок у реченні.
Надворі повіває теплий вітерець.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.